recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antenne Kabel.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAntenne Kabel.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Emne: Antenne Kabel.
    Sendt: 27-Oktober-2004 kl. 20:03

Hej derude.

Håber det er den rigtige gruppe at spørge i ?

Man taler meget om Scart kabler , optiske kabler osv osv, men jeg har ikke ritigt kunne finde noget om selve antenne kablet, altså fra udtaget i væggen og til TV'et  radio mm, så jeg ville spørge om der også på disse kabler er kvalitets forskel ?? Eller er det ok bare at gå i byggemarkedet og købe noget ??

Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
resurrection Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2004 kl. 20:51

Hej Bent.

Du kan godt få ekstra afskærmede kabler med forgyldte stik, men såfremt du ikke har en masse ledninger m.v. liggende op ad et "alm." antennekabel, burde der ikke være forskel. Hvis du selv flækker et antennekabel sammen, skal du bare huske at købe et dobbelt-skærmet! Du kan vel også tale med en forhandler og så låne et af de dyrere kabler og sammenligne. Såfremt du gør dette, må du meget gerne lige smide en kommentar. Jeg overvejer nemlig selv at købe et par af de dyrere kabler, men mit problem består i, at jeg ikke skal bruge meget mere end 40-50 cm. til hhv. receiver og dvd-optager, og kun 20 cm. mellem tv-tuner og dvd'en.....og så korte kabler er - indtil videre - umulige at opdrive, så hvis der ikke er markant kvalitetsforskel i antennesignalet, vælger jeg selv at lave mine antennekabler.

/Martin

We've won it 5 times! - '77 '78 '81 '84 '05
Join the Rafalution!
Til top
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2004 kl. 21:01

Hej Martin.

Fra mit udtag fra væggen og hvor TV'et står er der vel 7-8 meter, og da jeg i sin tid lavede det havde jeg nogle stykker som det så blev samlet af, og de stik jeg brugte er møj irreterende, de er af den slags med en lille hvid plastik hætte der hele tiden falder af, nu vil jeg så lave det om, bedre stik, måske bedre kabel i et stykke osv.

Men jeg vil prøve at tale med en fagmand, men ok jeg vil prøve også at kikke efter dobbelt skærmet

 

Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2004 kl. 22:51

Der er 2 type kabel af forskellige dimensioner - kan ikke lige huske målene. Hvis du skal bruge antennekabel over længere afstande fx 10 mtr. bør du bruge det tykke.

Skal det være helt godt - f.eks. ved flere fjernsyn på samme kabel - skal du ikke bruge de almindelige stik, men F-connectorer, der skrues på. Brug også en ordentlig antenneforstærker, hvis der er behov for forstærkning. De billige i Jem&Fix, Harald Nyborg mv. er ikke gode nok ved flere fjernsyn på samme kabel.

Endvidere skal du i en sådan installation ikke bruge T-stykker til at fordele signalet til flere TV, men særlige TAP-dåser (der har F-connectorer stik).

Det blive dyrere men MEGET bedre.

Se f.eks. www.antennelaget.dk, hvor jeg selv har fået gode råd og købt forstærker, TAP-dåser m.v.

mvh

Henrik
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2004 kl. 04:43

Hej Henrik,

Jeg kunne ikke lige få dit link til at virke - men jeg kan se at Greenline også har de nævnte fordelere, kabler og stik (samt lidt vejledninger). Se under 'Antenne udstyr'.

Jeg har iøvrigt ellers intet kendskab til den web-butik.

/Lars

Til top
Per Røntved Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2004 kl. 08:31
Mvh. Per Røntved

______________________



Til top
resurrection Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 131
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2004 kl. 09:34

Tak for jeres links. Måske skulle man overveje de dyre han/hun-stik, for den lede plastikkappe er sååååå irriterende

Og Bent: det kan godt være det er en god idé med en signal-forstærkr som Henrik nævner, når du skal bruge så langt et kabel. Personligt bruge jeg dog et T-stykke hvorfra der er hhv. 2 og 15 meter til fjernsyn i hhv. stuen og soveværelset og her står billedet altså godt nok. Det afhænger vel også af, hvor store tv som skal tilsluttes, antenneforholdene i almindelighed osv.

/Martin

We've won it 5 times! - '77 '78 '81 '84 '05
Join the Rafalution!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu