recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antenne og ethernet kabelføring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Antenne og ethernet kabelføring

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Ekstra netværkskabel er ikke nødvendigvis for at køre to netværk, men for at være forberedt på lidt af hvert - hvis du pludselig får behov for feks at trække hdmi fra den ene ende af huset til den anden, så kan du få en concerter til rj45 og bruge det ekstra kabel.

hmm, kan disse hdmi-rj45 bokse fungere igennem patchkabler og en switch?
Kræver de ikke ét enkelt direkte ethernet kabel for at det virker?
Ikke gennem switch, men de skal patches direkte op.
SVP03
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Ekstra netværkskabel er ikke nødvendigvis for at køre to netværk, men for at være forberedt på lidt af hvert - hvis du pludselig får behov for feks at trække hdmi fra den ene ende af huset til den anden, så kan du få en concerter til rj45 og bruge det ekstra kabel.

hmm, kan disse hdmi-rj45 bokse fungere igennem patchkabler og en switch?
Kræver de ikke ét enkelt direkte ethernet kabel for at det virker?
Ikke gennem switch, men de skal patches direkte op.

Så i en normal stjerneformet installation med switch i midten og afsluttet i vægudtag, vil det ikke virke. Dels pga. switchen, men også pga. udtagene. Det fungerer kun med ét langt kabel.

Så giver det jo ikke meget mening at lave ekstra udtag med henblik på HDMI overførsel.
Til top
trikker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-August-2008
Point: 314
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trikker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 21:16
Det SVP03 mener er at man "kortslutter" to stik i X-feltet med et patchkabel, så går signalet direkte fra det ene stik til det andet stik udenom switchen.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2012 kl. 22:07
Det ender jo med: 
Boks-patchkabel-udtag-installtionskabel-stik-patchkabel-stik-installationskabel-udtag-patchkabel-Boks

Er det noget nogen af jer har prøvet?  

De HDMI/RJ45 bokse jeg har læst om skriver at der skal være ét kabel fra boks til boks.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2012 kl. 11:01
Jeg kan godt forstå, at nogen mener at en ekstra switch kan virke tåblig. Men der er faktisk en ret logisk mening med den i form af fleksibilitet. Samtidig kan det give endnu bedre mening alt afhængig af, hvor langt, hvorledes, hvor nemt/besværligt, og ikke mindst hvilke formål kablerne skal have.

I mit vinkelhus, (der forøvrigt er med fladt tag, så loftet er ikke en mulig løsning), der er den ene ende af den ene vinkel med 3 værelser. Mit bryggers, hvor mit serverrum er i er rimelig langt fra disse værelser, (ca. 17 meter til nærmeste/første stik i første værelse).
Her mener jeg det giver mening, at trække eet (måske to cat5e/6 eller eet cat7) kabel ned i den ende af huset, og lave deling derfra og ud i værelserne.

Det bedste argument for (og imod jeres) er:
1. Jeg kender ikke mit behov i værelserne i fremtiden. Om jeg trækker 2, 4 eller 6 kabler til hvert rum, og satser på, at det skulle dække langt ind i fremtiden, det har i selv argumenteret for, at stort set alt kommer med ethernet stik idag. Så man aner det ganske enkelt ikke.

2. Jeg kan udvide meget nemt og hurtigt i den afd. af huset, og behøver reelt set kun at bekymre mig om forbindelsen imellem "hoved-switchen" og "slave-switchen", at den er stor nok.
Eksempelvis hvis man flytter rundt på/i værelserne, så stikkene ikke passer praktisk længere, så har man først gevaldige problemer, hvis det er lange kabler, der skal udskiftes.

3. Alternativ om 2 - 4 kabler, (som så måske slet ikke er nok alligevel) til hvert rum i den afstand under de forhold, er efter min vurdering gakket.

Så en switch i sådan et tilfælde synes jeg giver meget mening. Det er fleksibilitet og prisen er en anelse mere strøm.

Det med at skulle se på en switch, det kan altså løses ved at gemme den væk.
Det med strømmen betyder nok ikke det helt store, hvis man omvendt mener at måske have eller få behov for 2 - 6 nettstik i hvert rum. Så har man allerede på een eller anden led et stort strømforbrug der, (eller påtænker det).
Der findes også "grønne" switche.

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2012 kl. 11:20
Såfremt fremføringsvejen er synlig f.eks. langs paneler inde i huset er jeg for så vidt enig i at et enkelt kabel kan være hensigtsmæssigt. Men hvis det er lykkedes dig at føre dem skjult kan jeg stadig ikke se hvorfor man ikke trak to - nu man var igang.

Bare muligheden for at slippe for 2-3 ekstra (slave) switche rundt om i huset er argument nok for mig. Det er trodsalt en simplere og renere løsning - hvis man kan.

Hvis jeg oplever at jeg et sted i huset får behov udover de to udtag der er idag - så trækker jeg gerne et ekstra kabel eller to fra stedet op til krydsfeltet på loftet. Men det er fordi det er forholdsvist nemt i mit hus (kan komme rundt via loft og skunk).

Slave switche vil være en nødløsning for mig.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2012 kl. 16:39
Jeg har valgt at sætte det hele i elektrikkerrør inde i væggen. Desværre har jeg ikke krybekælder, så alle invendige rør går op til loftet.

Jeg har 2 ethernet stik og antennestik i hvert værelse. Antenne samles oppe på loftet i en 8 ports antenneforstærker, så jeg har omtrent samme kabellængde ud til hvert dåse. Ethernet kablerne går til en hylde i bryggerset hvor jeg har krydsfelt og switch sammen med internet adgang.

Jeg har valgt 2 fuga dåser i hvert rum og cat 5e kabelføring. Hvis det en dag skulle blive nødvendigt mere mere netværk og ikke tv, så kan jeg skifte ud til 4 netstik og trække nye kabler igennem rørerne i væggen.

Jeg vil også kunne trække fiber i disse kanaler hvis det bliver udbredt. Thumbs Up
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2012 kl. 19:36
Grunden til at jeg fravalgte rør, var for at minimere kuldebroer. Jeg har trukket kablerne mellem indermur og isolering (varm side). Ved udskiftning af kabler kan jeg nok trække dem igennem ved hjælp af de gamle, ellers må jeg en tur i skunken eller på loftet.
Til top
stefan juul Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-November-2012
Sted: aarhus
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stefan juul Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2012 kl. 12:55
jeg har set at lk har en form for modem hvor du bare sætter tv og enternet til også trækker du bare netkabler ud til hvor de skal være også på routeren vælger du om kablet skal være tv eller og det skal være internet :D så kunne man jo bare sætte 2 internet stik op i vær rum så der internet og tv :D
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stefan juul Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2012 kl. 12:57
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stefan juul Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2012 kl. 13:06
[QUOTE=stefan juul] http://www.youtube.com/watch?v=7Croyzp013Y[/QUOTE]

self en meget dyr løsning men det enkelt

har det selv i huset
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu