recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antennekabel, hvilket?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAntennekabel, hvilket?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Emne: Antennekabel, hvilket?
    Sendt: 18-Januar-2011 kl. 15:22
Hej Alle

Jeg vil til at opgradere antennekablerne herhjemme lidt, nu her bliver der brugt noget gammelt der kun er med flettet skærm, så det er vist ikke den nyeste model LOL

Det ligger stort set fast at jeg vil bruge HF-tætte Triax stik og Triax splitter med f-stik.

Kablet er jeg derimod lidt i tvivl om, har kigget på dette triple skærmede fra av-connection http://www.av-connection.dk/?PNo=02-058&ML=494 jeg synes dog måske bare 8kr/meter er lidt dyrt når jeg er oppe på at skulle bruge i omegnen af 30 meter, og jeg skal købe en rulle på 100m (hvilket er alt for meget) for at få rabatOuch

Har i forslag til noget andet godt kabel, som der måske er lidt billigere?
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Point: 1330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2011 kl. 15:30
Hvis du bare bruger ordentlige stik, kan du næsten bruge hvad som helst (egen personlig mening og erfaring hjemme). Kommer selvfølgelig an på hvor langt kablet skal trækkes. 
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2011 kl. 15:32

Det er da en ok pris på et kabel, så jeg ved ikke hvad du er negativ over. Du kan selvfølgelig købe noget fjernøsten import, men det kan ikke anbefales.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Point: 6994
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2011 kl. 15:40
Nu ville det jo være rart, hvis du oplyste, hvordan de 30 meter skal bruges. Jeg har selv bruget ca. 50 meter kabler til fire bokse fra YouSee placeret i de forskellige rum. Der er brugt alm. billig kabel fra Silvan, men rimeligt gode stik. Virker helt perfekt.
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2011 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Hvis du bare bruger ordentlige stik, kan du næsten bruge hvad som helst (egen personlig mening og erfaring hjemme). Kommer selvfølgelig an på hvor langt kablet skal trækkes. 

Ud over længden kommer i høj grad an på, hvor man befinder sig. Bor man tæt på forstyrrende signaler f.eks. en mast til DVB-T-sendenettet, så stiller det større krav til afskærmningen.

Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2011 kl. 16:06
De ca 30m skal bruges ud til 1-2 udtag og ellers fra udtag og til tv, PVR etc.

Men dejligt med nogle så hurtige svar.

PS: de nærmeste master jeg kan komme i tanke om er nok mindst 10km væk og er ikke engang sikker på om de er sendemaster (bor i Fredericia).

Redigeret af db89 - 18-Januar-2011 kl. 16:07
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2011 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

PS: de nærmeste master jeg kan komme i tanke om er nok mindst 10km væk og er ikke engang sikker på om de er sendemaster (bor i Fredericia).

Det er nu en god ide, også at bruge godt skærmede kabler.  I fremtiden vil  der komme 4G (LTE) signaler både på de gamle GSM900 frekvenser (lige over kanal 69). Allerede før det vil 800 MHz båndet - kanal 61-69 blive brugt til 4G signaler.

30 m @ 8 kr = 240 kr, er det ikke småpenge, når man alligevel skal igang?  Du kan sagtens finde samme eller dårligere kabler til en højere pris. 

PS! Skulle du ikke overveje at lægge parsnoede Cat 5E evt Cat 6 kabler ud til alle dine fjernsyn, når du alligevel skal  under gulve og bag paneler ?

Lars :)

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Det er nu en god ide, også at bruge godt skærmede kabler.  I fremtiden vil  der komme 4G (LTE) signaler både på de gamle GSM900 frekvenser (lige over kanal 69). Allerede før det vil 800 MHz båndet - kanal 61-69 blive brugt til 4G signaler.

30 m @ 8 kr = 240 kr, er det ikke småpenge, når man alligevel skal igang?  Du kan sagtens finde samme eller dårligere kabler til en højere pris. 

PS! Skulle du ikke overveje at lægge parsnoede Cat 5E evt Cat 6 kabler ud til alle dine fjernsyn, når du alligevel skal  under gulve og bag paneler ?

Lars :)

Ved godt det ikke er de store penge, men lidt har jo også ret når man er på SU og sparer op til en NAS osv. LOL Og lige pt har jeg vist 70-80% signal på digitalt tv med de gamle kabler og billige plastikantennestik, så er ikke fordi jeg døjer med dårligt signal.

Har lige haft skrevet med av-Connection og når mit længste kabeltræk ikke er vildt langt så anbefaler de "kun" deres "prof dobbeltskærmede", udfra specs skulle kablet med både 2 og 3x skærm have samme dæmpning/tab så er kun evt indstråling af støj der skulle være forskellen.

Angående netværkskabler så er der oppe fra kontoret trukket et CAT6 UTP kabel ned til et udtag i stuen og der er blevet sat en gigabit switch ind i tv-møblet så der er jeg vist ret fremtidssikret. Eneste andet tv jeg bruger udover det i stuen er det i soveværelset hvor jeg en af dagene får trukket et permanent kabel til WD TV Live der står der.

PS: og det er et gammelt 2-plans hus fra 30'erne så stort set alt nyt kabeltræk skal enten være bag fodpanelerne (en overfræser kan gøre underværkerLOL) og kabelbakkerOuch

Redigeret af db89 - 19-Januar-2011 kl. 11:07
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 12:08
Man har en mening til man tar en nyEmbarrassed sad og regnede lidt på det og endte alligevel med at købe det kabel med 3x skærm, var vist kun 60kr der var at spare. Og så røg der nogle HF-tætte Triax-stik, f-stik og en Triax signal splitter oveni.
Til top
JBoysen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Oktober-2009
Point: 168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 12:36
Hej,

Baseret bl.a. på denne tråd tog jeg til sidst springet og købte ordentlige stik og kabler. Baggrunden er at jeg aldrig har kunnet få TV3 eller Sverige 1+2 ind digitalt og det måtte skyldes indstråling (kunne jeg konkludere efter adskillige input på dette forum) fra Gladsaxe senderen. Netop de kanaler er særligt udsatte for indstråling.

Prøvede først kun at skifte stikkene, men det var ikke nok. Så også kablet og så lykkedes det. Pyha, ikke nødvendigt med omlægning af husets kabeltv kabler (eller forstærker eller andre drastiske ting).

-Jørgen
Til top
E Nørgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Juni-2009
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 14:39
Jeg sidder ofte med benene på en "uheldig" måd, der medfører klatter og andre "mystiheder" på flimmertossen.
Flytning af foden måske 20 cm, giver et perfekt billede igen. Der er også observeret tilfælde hvor en flytning af filter og kabel klarer "problemet".

De digitale signaler er nok GODE, men de er svæklinge af mikroformat.

Konsekvensen er at de sidste kabler til "enhederne skal være topkvalitet, og der skal måske også monteres nogle feritkerner på kablerne for at stoppe mærkelige signaler. (Mit fjernsyn har dem på kablet og bruges et andet kabel uden, går det galt igen).
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu