|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
JENC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 615 |
![]() Sendt: 17-Januar-2011 kl. 13:23 |
Hej Jeg skal lige have hjælp til en ellers meget simpel antennekabel-installation. Jeg har YouSee kabel-tv. I min stue i vores hus har jeg et oprindeligt antenneudtag. Jeg vil gerne have endnu et udtag i alrummet, og satte en Triax TD 263C sløjfeboks i stuen og borede igennem muren til køkkenet og satte en TD 260B slutboks der. I stuen virker alle kanaler fint. I alrummet fejler kanaler på 658mhz helt, og tætliggende kanaler er ramt med en mindre kvalitetstab. Se, det skyldes nok manglende HF-tæthed, da jeg fandt et andet indlæg der fortæller at Hadsten senderen, som jeg bor tæt på, sender på 658mhz. Kablet jeg brugte imellem stuen (TD263C) og alrummet (TD260B) var dobbeltskærmet. Jeg prøvede med andre kabler jeg havde med samme fejl. I min fejlfinding har jeg lige disse spørgsmål til jer eksperter. - Er det ikke korrekt nok, at sætte en TD263C boks ind som sløjfe og afslutte med en TD260B ? - TD260B sælges ikke mere og er erstattet af en TD260D der skulle have bedre HF-tæthed(?). Jeg har dog et andet stik på et værelse der også er et TD260B, og bruger jeg det er der ingen problemer på 658mhz. Her er der dog ikke nogen TD263C imellem. - Hvordan samles ledningerne helt præcis i sådan en Triax Boks. Der er en plade der bukker op over ledningerne når man har skruet midterledningen fast. Denne plade der bukker op over, holder så ledningen på plads og forbinder skærmlederne med stikdåsen. Selv om det antennekabel jeg har anvendt er dobbeltskærmet, tror jeg dog også fejlen kunne ligge her. Fremfor at bestille 2m ledning på nettet med fragt osv. vil jeg prøve chancen i den lokale Ekspert. Hvis jeg spørger om det er dobbeltskærmet og HF-tæt på 658mhz kian det være jeg bliver mødt af et måbende blik, selvom det er en Ekspert :-) Er der til antenneledning nogle katagori/kvalitets-markeringer på kablet, ligesom der er på netværkskabler? Og det samme på løse antennestik? Hilsen |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Det nytter ikke det fjernste hvor gode dine installationer er, hvis det er indstråling, og det er meget sansynlig at der er problemet, så er den jo overalt i installationerne uden for din lejlighed/hus. You See har erkendt, at der er sådanne problemer diverse steder i landet.
|
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
JENC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 615 |
![]() |
Der er kun problemer på det ene fjernsyn i alrummet. De andre fjernsyn virker som nævnt uden problemer. Og jeg har krydsprøvet med fjernsyn.
Så det er en specifik ting med hvordan jeg har fået stik og installation til alrummet sat op. Jeg hører fortsat gerne gode råd.
|
|
![]() |
|
Theilo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-Marts-2010 Sted: Horsens,Danmark Status: Offline Point: 1226 |
![]() |
prøv at sætte en 2 fordeler ind i stedet td263 og se om det løser problemet. Theilo
|
|
![]() |
|
Lytro ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Maj-2010 Sted: Nejede,Hillerød Status: Offline Point: 363 |
![]() |
Det kunne jo være HF tæthed på TVet. (dårlig stel forbindelse ved metal skærm omkring tuneren)
coax stikkene skal også være HF tætte. Brug F-stik med en mellem led F-stik/coax.
Lynge
![]() Mener at huske ang. TD260 B,C har noget at gøre med retursignalet (som du ikke bruger) Redigeret af Lytro - 17-Januar-2011 kl. 16:28 |
|
![]() |
|
![]() |
Hej
Hvis nogen senere skulle søge denne tråd frem og have tilsvarende problemer kan jeg fortælle, at problemet lå i det kabel jeg havde anvendt imellem Triax TD263C boksen og TD260B slutboksen. Selv om det kun var knap 1 meter og selv om kablet var dobbeltskærmet var det her problemet lå.
Dobbeltskærmet kabel kommer åbenbart i flere kvaliteter :-)
Det skal dog også siges, at det var et gammelt kabel jeg havde haft i lang tid jeg brugte.
Jeg ændrede også antenneledningen fra det nye TD260B-stik til selve fjernsynet, til et selvlavet kabel på det tykke antennekabel med hf-tætte stik. Det gav lige det allersidste i signalstyrke i forhold til det færdigkøbte kabel jeg ellers brugte, der var af tyndere kvalitet og tyndere i de færdigstøbte stik.
De HF-tætte stik ser ikke helt sådan her ud, men tæt på (samme type) -> link.
At have en Triax TD260B efter en TD263C er altså helt OK.
Hvad forskellen er imellem en TD260B (som jeg bruger) og den nyere TD260D er jeg ikke blevet klogere på. Men en 260B virker :-)
Og lige for at genopfriske, var problemet indstråling fra DVB-T nettet (her Hadsten-senderen på 658mhz) som digitalnettet (her YouSee) er meget mere overfølsom overfor end det analoge net. Redigeret af JENC - 21-Januar-2011 kl. 11:19 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |