recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - antispyware og antivirus program
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketantispyware og antivirus program

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 00:55
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Sudo, opfundet i 1980.

Nu har jeg godt nok droppet Windows til fordel for Linux, men jeg havde indtryk af at UAC i Vista og Win7 gjorde omtrent det samme som sudo?

Alternativt kan man køre som alm. bruger og så benytte Runas kommandoen. Det har virket - ihvertfald siden Windows 2000, men jeg kan ikke helt huske om den også var i Windows NT fra '95. 

Problemet er den vanvittige default i alle Microsoft klient OS - at første bruger pr. default også skal være administrator. 

Når jeg selv laver Windows baserede maskiner til venner/bekendte, så får de en alm. begrænset bruger konto at lege i og og lidt instruktion i hvordan de så skal installere programmer en sjælden gang via administrator konto'en. Når man først forklarer dem fordelen er de fleste friske nok. 

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg har altid været fortaler for sikker netadfærd, vær kritisk med hvad du downloader, hent kun ting fra officielle netsider i stedet for peer-to-peer services og sære rumænske hjemmesiderog den slags og det har i lang tid fungerert fint og holdt mig virusfri.

Problemet er bare at det ikke er nok længere. Jeg plejede at bruge AVG som en ekstra sikkerhed, men en dag havde jeg pludselig haft besøg på min hotmail konto hvor en eller anden havde sendt mails i mit navn. Jeg kørte en online skanning med trend micro's skanner og sørme ikke om den fandt en keylogger AVG åbenbart var ligeglad med, så AVG fik sparket.

Jeg skiftede til Avast og den kunne også identificere keyloggeren (jeg havde gemt en kopi af den til formålet), så var jeg glad Avast bruger i et års tid indtil en dag der poppede et vindue op midt på skærmen og tilbød at køre en antivirus skanning for mig. Problemet var bare at det ikke var noget jeg havde installerede og pludselig kørte der en process i min taskmanager der hed noget i stil med xjhgjhsdjhghgj som var hulens svær at få lukket ned. Det lykkedes mig at få kvalt processen i fejlsikker tilstand og igen nappede jeg en kopi af synderen. Med en frisk installation af windows fik Avast en chance mere for at finde virussen, men nej.. Så fik Avast sparket..

Ad-aware's antivirus fandt begge de virusser AVG og Avast fejlede med, så nu kører jeg Ad-aware. Desværre æder programmet en del ressourcer og har det med indimellem at fryse systemet en 10-15 sekunder, hvilket ikke er specielt fedt..

De to ting du har været ude for, skulle kunne undgås ved at køre med en Limited User Account.
Prøv at læse Jesper Ravns side, som jeg linker til først i tråden.

Jeg gad godt windows havde en funktion tilsvarende den på Ubuntu, at hvis software skal opdateres eller installeres så skal der indtastes kodeord. Hvis systemet spørger om kodeord på det forkerte tidspunkt ved man så at der er ugler i mosen og kan svare nej. 

Hvis man følger Jesper Ravns vejledning, får man en advarsel om at programmet ikke har ret til det, det vil gøre, og at du skal kontakte en administrator.

Venlig hilsen
KB
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 11:03

Jeg gad godt windows havde en funktion tilsvarende den på Ubuntu, at hvis software skal opdateres eller installeres så skal der indtastes kodeord. Hvis systemet spørger om kodeord på det forkerte tidspunkt ved man så at der er ugler i mosen og kan svare nej. 

Det værste ved dette er de mange programmer som laver småændringer i deres indstillinger og udløser denne type alarm konstant. Det gør folk immune overfor den slags til sidst - ikke mindst fordi advarslen ikke forklarer hvad programmet forsøger. 

Jeg finder personligt metoden ubrugelig og slår altid UAC fra i Windows - istedet bruger jeg en alm. bruger konto.

Det er også lidt af samme årsag jeg normalt altid benytter Windows firewall. Folk kan ikke forholde sig til at de mere avancerede firewall produkter der kommer op og stiller spørgmål hele tiden om program X må dit og dat. 

En router med NAT og så ellers en alm. software firewall - konfigureret til ikke at tillade indgående connections giver en rimelig beskyttelse uden at folk skal forholde sig for meget til det. 

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu