recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Aperture på NAS Server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Aperture på NAS Server

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
xalodogan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-August-2010
Status: Offline
Point: 549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Aperture på NAS Server
    Sendt: 09-November-2014 kl. 22:29
Jeg skriver i gruppen da jeg mener at det er et NAS problem. Så jeg håber ikke jeg bliver buh'et osv,

Jeg ejer en Synology NAS DS413j. 

Jeg har smidt hele mit Aperture bibliotek på NAS'en. Mit problem ligger i når jeg sletter billeder i Aperture programmet og tømmer papirkurven så befinder billederne stadig på NAS'en og fylder. 

Er der nogen der venligst kan komme med hvad der kan være galt ?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2014 kl. 22:58
Er billederne ikke bare en fil som hvilken som helst anden fil. Bruger du noget specielt peogram på din NAS i forbindelse med Aperture?

For ellers kan det da ikke være et problem på selve NAS, da det jo bare ses som en delt resource på netværket.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 00:21
Filerne er JPG,RAW eller TIFF. Jeg bruger ikke andet program. Jeg har bare henvist Aperture biblioteket til min NAS.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 10:48
Hvad er "Aperture" - mindes ikke at der er en app på min NAS der hedder sådan!?
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 13:11
Du skal sikkert logge ind på din NAS og tømme dens papirkurv. 
til tipsen: Aperture er Apples prof. program, som ligner Lightroom.
Venlig hilsen
KB
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 15:16
Hmm, jeg har samme setup kørende med Lightroom og det virker upåklageligt.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2014 kl. 19:04
Det har intet med din nas at gøre - det er et rent Software problem via aperture. du kan ikke bare kopiere biblioteket over og så køre videre. Preferences kræver at du sætter alt op til at køre via NAS også - ellers gemmer den per automatik billederne på din alm disk også. Kunne være der er lidt info via det her https://documentation.apple.com/en/aperture/
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 01:54
Oprindeligt skrevet af Ehlz Ehlz skrev:

Hmm, jeg har samme setup kørende med Lightroom og det virker upåklageligt.

Måske skulle jeg gå over til LR istedet. 

Hvordan er dit setup......jeg installerede LR idag og henviste billede biblioteket til NAS men det ville LR ikke.....da det er et fjernt drev.  

Det forstår jeg ikke ??
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 10:07
Jeg har alle mine billeder liggende på min NAS og jeg tilføjer så bare fotobiblioteket i venstre side af lightroom.

Det kører bare. Dog har jeg lightroom kataloget liggende lokalt på min computer og så sikkerhedskopiere jeg det til min NAS hver uge. Sådan oplever jeg den bedste performance.

Kan desværre ikke pt. give dig en bedre forklaring da jeg ikke har Lightroom ved hånden lige nu.

/Ehlz

Redigeret af Ehlz - 11-November-2014 kl. 10:07
Til top
Scratch Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Juni-2008
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Scratch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 10:18
Du skal mappe dit nas drev (Det hedder vidst "tilknyt netværksdrev" under denne computer i Windows, ved ikke hvad det hedder på apple sprog), ellers vil LR ikke finde dit drev.
Der efter er det bare at tilføje dine billeder vi library modulet.
Ved dog ikke om LR kan læse Apertures XMP filer ? Eller om du skal gøre andet for at få dine historik med over.

Under alle omstændigheder er har Apple sendt Aperture i graven, så det kommer der ikke nye versioner af. Så et flytte til Lightroom giver god mening, kan klart anbefale det, har selv brugt Lightroom siden version 1.

her er lidt info om at flytte fra Aperture til LR. http://lightroomsolutions.com/articles/migrating-from-aperture-to-lightroom-where-do-i-begin/
Silence is golden when you can't think of a good answer.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 11:46
I Lightroom skal Lightroom Catalog ligge på den lokale harddisk. Men billederne kan ligge fysisk hvor som helst. Når de ligger på NAS, ligger der preview lokalt.

Jeg er også skiftet til Lightroom pga. den usikre fremtid for Aperture.

Venlig hilsen
KB
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2014 kl. 21:40
Der er da så absolut ikke nogen usikker fremtid for Aperture - Den er helt sikker. - Altså død :-) godt jeg aldrig nåede at tage recertificeringen til ver 2 og 3 i det.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu