recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - App til justering af forstærker.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

App til justering af forstærker.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Holmm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2022
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Holmm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: App til justering af forstærker.
    Sendt: 15-Juli-2022 kl. 22:55
Hej derude!

Finder der en app som bruger mikrofonen på mobilen til at lytte og give feedback til justering af bas, high og low 🤷‍♂️
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2022 kl. 06:38
Oprindeligt skrevet af Holmm Holmm skrev:

Hej derude!

Finder der en app som bruger mikrofonen på mobilen til at lytte og give feedback til justering af bas, high og low 🤷‍♂️
genrale apps gør der ikke. Men på Android bruger jeg Sound anayzer, som kan måle SPL på de forskellige
med frekvenser stort held
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1033
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2022 kl. 07:51
Hvis du ejer en computer, så vil jeg anbefale dig at investere i en rigtig måle mikrofon, så får du syn for hvad der sker i rummet.

Frank 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2022 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men på Android bruger jeg Sound anayzer, som kan måle SPL på de forskellige
med frekvenser stort held

Kender du frekvensresponsen på mikrofonen i din telefon?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2022 kl. 11:29
Syns en iPhone 13 Pro Max med en Daytona imm6 og software/app som f.eks. Audiotools fungere rigtig godt, den indbygget mic i iPhone fungere ligeledes rigtig godt, det er meget små afvigelser. Også sammenlignet med REW og den kendte eumik måle mikrofon, når en mobil rigtig langt, ikke at jeg fortrækker den, men det virker og man faktisk langt på denne måde.

Redigeret af Potter - 16-Juli-2022 kl. 12:59
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2022 kl. 11:38
Hej.

Om Sound anayzer, som T-Duck anbefaler.

Citat Kenneth Guldager: 'Virker aldeles fremragende - også med extern mic.'


Så brug en extern mikrofon.

Hilsen Carsten.

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2022 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men på Android bruger jeg Sound anayzer, som kan måle SPL på de forskellige
med frekvenser stort held


Kender du frekvensresponsen på mikrofonen i din telefon?


Klaus
næ men, som jeg skrev med held kan man bruge. Og så finjustere jeg sammen med min hørelse

Redigeret af T-Duck - 16-Juli-2022 kl. 12:50
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2022 kl. 22:32
Til Iphone kan jeg anbefale "Audio Spectrum Analyzer". Den koster vist et symbolsk mindre beløb, men fungerer fremragende som frekvensanalyse i realtid. Altid ved hånden og så vidt jeg kan bedømme ganske præcis. God til at erkende problemer. Går helt ned til 20 Hz, og er meget følsom.
Powered by beer and chips
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2022 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men på Android bruger jeg Sound anayzer, som kan måle SPL på de forskellige
med frekvenser stort held

Kender du frekvensresponsen på mikrofonen i din telefon?


Klaus

Hvor vigtigt det er kommer lidt an på hvad man vil opnå. Hvis det er flad frekvensrespons så går det nok ikke med en tilfældig android telefon, men en spectrum analyzer app kan godt bruges til at finde det mindst dårlige sted til din sub, eller til at vurdere om fasen skal være 0 eller 180* på subben. Det kræver lidt snilde og nogle test filer og der bliver naturligvis aldrig det samme som en kalibreret målemikrofon med tilhørende PC software, men det er, Imo, meget bedre end ingen ting.

Sagen er også den at uanset hvor meget man måler og om mikrofonen er super præcis, er det der på consumer udstyr ofte ikke så meget man kan gøre alligevel. Det er som regel begrænset til at justere på bas/diskant, vælge dele frekvens til sub, vælge fase, køre auto EQ, osv. Til det vil jeg påstå at selv en telefon er god nok. Frekvensresonsen behøver ikke være flad som en pandekage, bare den er sammenhængeden og det er der ikke nogen grund til at tro den ikke er.

Tilsvarende vil jeg påstå at man kan bruge REW (hvis du kender det) med en ukalibreret mik, hvis det du er ude efter er at finde et egnet sted at stille subben. I REW kan du f.eks. bruge en nærfeltsmåling af subben som "selv kalibrering" af et system af en tilfældig mikrofon og sub og bruge det til at isolere hvordan rummet påvirker subben.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu