Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Torben Rasmussen
Guld medlem
Flatpanels.dk
Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
|
Sendt: 09-August-2011 kl. 13:38 |
En af begrænsningerne, som nok har været en hindring for 120 Hz på større skærme, er at andre producenter typisk bruger DVI eller HDMI som tilslutning, hvilket ikke er hurtigt nok til at understøtte de høje opløsninger, som en 27" skærm bør køre med (2560x1440) ved 120 Hz. Med Thunderbolt (og dermed også DisplayPort) så er det dog ikke et problem, men Apples skærme er jo ikke rettet mod gamermarkedet og det er hér man har brug for 120 Hz. Der er ingen gevinst ved at køre ved 120 Hz i almindelige applikationer.
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
 |
hurrij
Bruger
Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Denmark
Point: 56
|
Sendt: 09-August-2011 kl. 13:46 |
jamen så gider jeg da slet ikke bekymre mig i de hz :D
Jeg siger mange tak for alle jeres hurtige og brugebar svar. min beslutning er taget og det bliver Apple.
|
 |
Vanderlay
Guld medlem
Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
|
Sendt: 09-August-2011 kl. 14:02 |
Jeg har det tidligere 27" cinema display og kan kun sige go.
Eneste minus ved skærmen er al den misundelse, man får fra sine kolleger
|
 |
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 09-August-2011 kl. 20:05 |
Der er da noget at spare, ved at hente den syd for grænsen: Fra 6.600,- og opefter. Og med Apple's "verdensgaranti", er det heller ikke et problem.  @Yakken. Jeg havde det indtryk, at Displayport kørte med samme signal som HDMI? M.v.h.
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 09-August-2011 kl. 22:35 |
henrik . NEJ hdmi er en sep. standard. de deler de forskellige ting så som lydoverførsel og copyprotection schemes, men det er 2 vidt forskellige stik og bruges i vidt forskellige situationer, og DP har en båndbredde i nuværende revision så der er plads til 6 FHD skærme ved siden af hinanden (billedligt talt). Thunderbolt er skærmport+dataport i en og samme og derfor kan den klare op til 6 enheder i serieforbindelse i alt.
|
 |
Torben Rasmussen
Guld medlem
Flatpanels.dk
|
Sendt: 10-August-2011 kl. 07:59 |
Henrik B. skrev:
@Yakken. Jeg havde det indtryk, at Displayport kørte med samme signal som HDMI? M.v.h. | De to kører, strengt taget, også med samme videosignal forstået på den måde, at DisplayPort overholder de standarder som HDMI følger. Det modsatte er dog ikke tilfældet, hvorfor man heller ikke kan konvertere fra HDMI til DisplayPort og dermed sætte en Apple-skærm til en PC uden DisplayPort på grafikkortet. Med Thunderbolt er der så lagt endnu mere afstand idet der nu også føres en betragteligt effektlinje med rundt, så man kan daisychaine sine skærme. Der er dog ikke nok båndbredde til 6 1080p60 signaler, men "kun" 4 pr. kabel. DisplayPort er derudover ikke underlagt samme licensering som HDMI, så det er billigere at bruge porten, da man som producent ikke skal betale for det. Beløbet er dog ikke svimlende, så det er tvivlsomt, at dette skulle være grunden til at Apple benytter porten så flittigt.
|
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Point: 9432
|
Sendt: 10-August-2011 kl. 08:32 |
Yakken skrev:
Henrik B. skrev:
@Yakken. Jeg havde det indtryk, at Displayport kørte med samme signal som HDMI? M.v.h. |
DisplayPort er derudover ikke underlagt samme licensering som HDMI, så det er billigere at bruge porten, da man som producent ikke skal betale for det. Beløbet er dog ikke svimlende, så det er tvivlsomt, at dette skulle være grunden til at Apple benytter porten så flittigt.
|
Burde man så ikke kunne tage et standard DP kabel, og forbinde det mellem laptop(lenovo med DP port) og f.x. en iMac.
|
 |
Torben Rasmussen
Guld medlem
Flatpanels.dk
|
Sendt: 10-August-2011 kl. 08:42 |
Jo, hvis iMac'en har en DP-indgang. Du kan nok ikke justere lysstyrken og kontrasten på skærmen, da dette (så vidt jeg husker) er styret fra styresystemet (OSX/Lion/...).
|
|
 |
hurrij
Bruger
Oprettet: 19-Januar-2009
Point: 56
|
Sendt: 10-August-2011 kl. 09:18 |
Henrik B. skrev:
Der er da noget at spare, ved at hente den syd for grænsen: Fra 6.600,- og opefter. Og med Apple's "verdensgaranti", er det heller ikke et problem.  @Yakken. Jeg havde det indtryk, at Displayport kørte med samme signal som HDMI? M.v.h. |
Fedt :D
|
 |
Masterbrew
Bruger
Oprettet: 19-September-2009
Point: 92
|
Sendt: 17-August-2011 kl. 15:29 |
Dell's 2711 har vist samme panel, men forskellig back light og glas front.
Dell'en har flere indgange, bl.a. HDMI.
Jeg ville personligt betale præmien for at få Apple's udgave. Designet er markant bedre, 2711'eren er direkte grim - underligt når 27xx serien før har budt på elegante designs.
Indbyggede højtalere og indbygget magsafe er også superpraktisk, og det gider jeg gerne betale ekstra for.
|
 |