Jeg havde lige været ved at rode lidt med opsætning af en af mine mac timemachine, også tilgå min synology NAS via internettet.
Først sørg for at du via DDNS eller statisk ip kan få fat i NAS serveren via en adresse ude fra det store internet.
Den var lidt kryptisk at komme igang med.. men so far er løsningen hos mig:
1. Forwarde port 548 fra router til NAS (og sikre dig at porten er åben på NAS).
2. Slå netbackup til på NAS, og sørg for den ønskede bruger har skriverettigheder til "NetBackup" folderen.
3. luk terminalen op på maccen (under hjælpeprogrammer) og copypaste følgende ind og tryk enter (det er nødvendigt for at få unsupported disks med på drevoversigten i timemachine): defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1
4. tryk æble K (på skrivebordet) indtast afp://ipadresse / ddns adresse (virker på både lokal og internet) vælg drevet "NetBackup" og tilslut med brugernavn og kodeord (enten admin eller bruger hvis denne har rettigheden), drevet er herefter tilgængeligt fra skrivebordet... og husk dette skal være loadet for at Timemachine kan bruge den (der findes loadscripts men de skal bruges med forsigtighed)
5. Timemachine åbnes og targetdrev vælges... og man skal lige logge ind igen på drevet, herefter kan man vælge indstillinger.. og udgangspunktet i timemachine er at alt backes up... du skal derfor selv vælge fra.... og over internet skal man nok være forsigtig hvor mange gb man vælger til

, en mulig løsning kan være at lave et timemachine image på en usbdisk og flytte den manuelt til NetBackup" på NAS også sætte targetserveren bagefter.. således bør du kunne køre videre på den der allerede ligger der (sidste ikke prøvet endnu.. men det er på todolisten!).
Men som jeg lige kan huske der er det opskriften i en nøddeskal... altså ikke et must at bruge timecapsule som drev, det er muligt at bruge både usbdiske og netværksdrev tilsluttet via afp.
Hjælpelinks:
Redigeret af rhsin - 24-Februar-2010 kl. 15:52