Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bruger udmeldt 8
--
Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 10:37 |
Beklager. Billedet en anelse stort, men med lidt snilde kan teksten nok findes.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 10:58 |
ar du aldrig hørt om at resize billederne? - recordere har endda en indbygget ![Dead Dead](smileys/smiley11.gif)
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 11:23 |
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Nikodk
Guld medlem
Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 11:29 |
men hvilke punkter er det I mener der står i deres betingelser, der ikke opfylder DK krav?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 11:34 |
pendec skrev:
Vi kan vist nok blive enige om at regler lavet i USA ikke gælder for Danmark, når danske garanti regler skal opfyldes? så selvom deres standard skrivelser følger med produktet hele vejen til Danmark, så holder den ikke..
|
Den pæne fortolkning er at der er tale om ekstra garantier fra Apple udover den to-årige reklamationsret som købeloven fastsætter, og reglen om at berettigede reparationer skal ske uden udgift for forbrugeren. Jeg har ingen erfaring med Apple produkter, og får det heller aldrig, så det skal jeg ikke kunne sige.. ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) Men selv her i denne pæne fortolkning er der et problem for Apple. Efter markedsføringsloven må ordet garanti kun bruges hvis forbrugeren får en væsentlig bedre retsstilling end det som købeloven sikrer, og det er nok lidt tvivlsomt her.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 11:52 |
Nikodk skrev:
men hvilke punkter er det I mener der står i deres betingelser, der ikke opfylder DK krav?
|
Lad os tage punkterne fra en ende af...
• Det fremgår flere steder, at Apple fraskriver sig ”lovbestemte eller
underforståede garantiforpligtelser i den udstrækning det er tilladt, og
for så vidt sådanne garantiforpligtelser ikke kan ansvarsfraskrives,
skal deres varighed begrænses til varigheden af den udtrykkelige
garanti, der er beskrevet nedenfor, og til reparations- og
udskiftningsservice efter Apples eget skøn.”
I danske forbrugerkøb kan Apple hverken fraskrive sig nogle forpligtelser eller begrænse varigheden af reklamationsretten til f.eks. et år. Ovenstående giver ingen mening, det er de rene "Yes Minister" formuleringer.
• Apple forbeholder sig ret til at udskifte med renoverede dele eller ombytte til et renoveret produkt.
Ombytning til en renoveret produkt er ikke tilladt. At lave en reparation med en renoveret reservedel er nok ok hvis det ikke forringer produktet i forhold til udgangspunktet, men her gælder der en tre-årig forældelsesfrist for reparationen.
• Apple garanterer ikke, at produktet fungerer uden afbrydelser eller fejl.
Giver ingen mening. Selvfølgelig er Apple ikke ansvarlig for at en telefon ikke virker på grund af for lang afstand til antennemast (ingen dækning), men hvis telefonen bliver overophedet efter to minutter samtale, vil det være en mangel.
• Apple er ikke ansvarlig for følgeskader.
Der er stadig en produktansvarlov m.v. som Apple ikke kan skrive sig ud af. • Køberen kan pålægges at betale transportomkostninger og gebyr, hvis
produktet ikke kan serviceres i det land, hvor det befinder sig.Nej! Måske hvis du flytter til Afghanistan, men under ingen omstændigheder hvis du stadig bor i det land hvor produktet blev købt.
• Apple kan fordre, at køberen….iagttager registreringskrav, før der ydes garantiservice.
Nej! Reklamationsretten er ikke afhængig af at man indsender registrering til Apple og leverer en masse personlige oplysninger som de kan misbruge. Det er 100% frivilligt om man vil det.
• Genopretning og geninstallation af systemsoftware,
applikationssoftware og brugerdata er ikke omfattet af den Begrænsede
Garanti."
Den software som er på telefonen ved købet er også omfattet af reklamationsretten da Apple sælger et samlet produkt til forbrugere.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 12:17 |
Skal vi ikke starte med at få fakta på plads: Artiklen omhandler den 1-årige garanti som Apple giver ved salg af iPhone 4 - og er altså ikke generelt for Apples produkter. Om der foreligger lignende garanti-bestemmelser for andre Apple produkter, nævnes der ikke.
Derudover så drejer dette sig kun om den 1-årige garanti som Apple tilbyder. Vi er vel alle sammen enige om at vi som forbrugere som minimum altid har 2 års reklamationsret, hvor det første halve år er pålagt producent/forhandler at løfte bevisbyrden. Uanset hvad Apple så giver af garanti eller forsøger at ansvarsfraskrive, så kan de aldrig fratage os den lovbestemte reklamationsret.
Det artiklen i virkeligheden drejer sig om er at forbrugerombudsmanden gør indsigelse imod at Apple kalder det for "garanti", da en garanti skal give væsentlige forbedringer ud over reklamationsretten, og dette mener han ikke er opfyldt. Garantien i sig selv stiller sandsynligvis (sandsynligvis fordi det ifølge artiklen kan være meget svært i nogle tilfælde at gennemskue hvad garantien reelt dækker) forbrugeren ringere end reklamationsretten, men i Danmark kan vi jo være ligeglade med dette da vi har reklamationsretten.
Det vi derfor skal være fortørnede over er at Apple tillader sig at kalde det for "garanti".
Det er belejligt som nogle af disse ting er udeladt af det første indlæg, men jeg må ærligt indrømme at jeg ikke havde forventet bedre, da jeg allerede inden jeg åbnede emnet var 99% sikker på hvem OP var.
Det er altså ved at blive skandaløst det her - og det siger jeg ikke kun som ejer af og fortaler for en del Apple produkter, men som almindelig bruger på dette forum.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 12:17 |
Derudover tak til Jesper for en uddybende gennemgang af punkterne.
[edit] Jeg kan ikke helt gennemskue om de garanti-bestemmelser er specifikke for Danmark, eller blot er en standardgaranti som gives i alle lande, som så blot er oversat til Dansk.
Hvis det første er gældende, kan vi så ikke være ude i at
For at tage et par enkelte punkter, som jeg synes du beskriver fint, men mangler en vinkel på:
JesperLund skrev:
• Køberen kan pålægges at betale transportomkostninger og gebyr, hvis produktet ikke kan serviceres i det land, hvor det befinder sig.
Nej! Måske hvis du flytter til Afghanistan, men under ingen omstændigheder hvis du stadig bor i det land hvor produktet blev købt. |
Jeg bider mærke i ordene "befinder sig". Jeg kender ikke jura der omhandler det, men hvis jeg nu køber en iPad i USA (som jo ikke er til salg herhjemme) er det så ikke fair at jeg selv skal betale for transport til et land hvor reperation kan udføres, da jeg jo selv har valgt at importere produktet til et land hvor det ikke sælges - og hvor jeg vel derfor heller ikke kan forvente at det kan serviceres.
I dit eksempel med at flytte til et afsidesliggende land hvor produktet ikke sælges, kan det vel heller ikke forventes at Apple skal sørge for betaling af fragt, når du selv vælger at flytte enheden til et sted hvor de ikke servicerer den.
Kan det ikke bare være et spørgsmål om at man i nogle lande (som fx USA) skal dække sig ind overfor absolut alting for at være sikker på ikke at hænge på en potentiel kæmperegning eller et sagsanlæg senere?
JesperLund skrev:
• Genopretning og geninstallation af systemsoftware, applikationssoftware og brugerdata er ikke omfattet af den Begrænsede Garanti."
Den software som er på telefonen ved købet er også omfattet af reklamationsretten da Apple sælger et samlet produkt til forbrugere.
|
Enig med software der er installeret ved køb. Men igen, er det ikke en situation hvor Apple bare ønsker at dække sig ind overfor alt muligt? Geninstallation af iOS er ret nemt at gøre for slutbrugeren og derfor også for Apple, så tvivler på at de nægter det.
Det kan være et forsøg på at dække sig ind overfor at skulle genskabe den software version som fandtes på telefonen da den blev købt, og "nøjes" med at forpligte sig til at geninstallere nyeste software-version.
Dette lyder ikke som et stort problem, men lige med iPhone kan det have betydning, da en bruger måske ville ønske en gammel software version for at have mulighed for Jailbreak som er låst på nyere versioner.
Det kan også være et forsøg på at løbe fra at skulle genoprette telefonens systemsoftware (uanset version), men hvorfor i alverden skulle Apple dog ligefrem skrive det ind i garanti-bestemmelserne blot for at slippe for at lave en "Gendan" som tager 30 minutter i iTunes (ikke medregnet download tid)? Jeg synes ikke rigtigt det giver mening, medmindre man selvfølgeligt vil fokusere på at det er skrevet i ond mening.
[edit2] Slettede en besked da jeg fik dobbeltposted ovenstående.
Redigeret af jonaskp - 16-August-2010 kl. 12:31
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Simon R.
Guld medlem
Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 824
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 15:05 |
![LOL LOL](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley36.gif) Hvorfor er jeg ikke overrasket over, at det var StarTrek, der havde oprettet denne tråd.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2409
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 16:40 |
jonaskp skrev:
Jeg bider mærke i ordene "befinder sig". Jeg kender ikke jura der omhandler det, men hvis jeg nu køber en iPad i USA (som jo ikke er til salg herhjemme) er det så ikke fair at jeg selv skal betale for transport til et land hvor reperation kan udføres, da jeg jo selv har valgt at importere produktet til et land hvor det ikke sælges - og hvor jeg vel derfor heller ikke kan forvente at det kan serviceres.
I dit eksempel med at flytte til et afsidesliggende land hvor produktet ikke sælges, kan det vel heller ikke forventes at Apple skal sørge for betaling af fragt, når du selv vælger at flytte enheden til et sted hvor de ikke servicerer den.
Kan det ikke bare være et spørgsmål om at man i nogle lande (som fx USA) skal dække sig ind overfor absolut alting for at være sikker på ikke at hænge på en potentiel kæmperegning eller et sagsanlæg senere? |
Er det ikke generelt sådan at man ved reklamation selv skal indlevere varen der hvor den er købt eller ved et godkendt servicecenter? Jeg ved at bla. HP tilbyder at man kan købe sig til noget "on-site" service hvor de kommer susende og fikser tingene, men hvis du køber en brødrister eller en hårtørrer eller en iphone er det da helt almindeligt at du selv står for at bringe den tilbage til butikken hvis den går i stykker..
Så at skrive at du selv står for at få din iphone leveret til enten et autoriseret apple service center eller den butik du købte den i, kan jeg ikke se er noget usædvanligt..
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 16:46 |
Hvad er så grund til at Forbrugerombudsmanden falde over Apple's garanti, når han ikke har en sag, da Apple bare gør som alle andre ?????
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23900
|
Sendt: 16-August-2010 kl. 16:47 |
Skyum skrev:
Hej John
Jeg troede da du havde valgt en HTC ? Skal du have 2 telefoner ? ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif) |
Næh nej, én er rigeligt. Men der var en fejl på min HTC hvorfor den fluks blev returneret. Og så kom Copenhagen Airports med en applikation, som jeg kan have god brug for, og som kun er til Iphone, så blev Iphone4 valgt i stedet
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |