|
ARC mellem Reciever og Projektor |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Nu ved jeg jo ikke om du har et underligt kabel hvor der mangler nogle af lederne, men for at sige det som det er så er der ikke nogen garanti for at HDMI cec virker ordentligt, selv om alt burde være i orden. Det lader til at være en meget løs standard hvor det er lidt tilfældigt om man er hældig at alt virker efter hensigten. F.eks. kan jeg tænde og slukke min BD afspiller sammen med TVet, men play, skip og spole virker ikke fra TV-fjernbetjeningen, selv om jeg vil mene at det er indstillet rigtigt.
Redigeret af dpny - 06-Januar-2014 kl. 19:54 |
||
![]() |
||
ElCapitano ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-April-2011 Status: Offline Point: 145 |
|
Det er et Monster kabel, som ellers virker som det skal.
Fik det på en tur i USA, hvor det var kraftigt reduceret hos Best Buy. Hele skidtet er fræset ind i væggen. Kan skiftes, men skal måske have alle kabler med ud, medmindre jeg klipper det i den ene ende. Spgml. er om det er det værd, bare fordi der ikke tændes for reciever? Tror jeg flytter projekter tættere på reciever og prøver om det virker med et andet kabel. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Så ville jeg nok anskaffe en Logitech Touch istedet for
|
||
![]() |
||
ElCapitano ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-April-2011 Status: Offline Point: 145 |
|
Well, Kampus, nu er det ikke en permanent flytning jeg mente, men blot for at teste om et andet kabel vil fungere som ønsket.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Næh det var mere for at du ikke skal til at brække det hele ned hvis kablet ellers funker. Med en multi fj.btj. Kan du se stort på hdmi cec
|
||
![]() |
||
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
|
Jeg kender ikke lige Monster, jeg skrev det bare fordi du havde nævnt at de havde sat pile på. Jeg kan ikke forestille mig at det er besværet værd at hive kablerne ud af væggen. Normalt er det eneste du skal betjene på projektoren tænd og sluk og du skal alligevel have fat i remoten til din AVR for at betjene den, eller remoten til projektoren hvis du vil betjene de mere avancerede indstillinger på dén.
Redigeret af dpny - 06-Januar-2014 kl. 22:57 |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Fra side 67 i manualen: What you can do with the
Control for HDMI connected equipment, the projector will turn on and the input setting will switch to the terminal of the connected equipment automatically. • By turning the power of the projector off, the power of the connected equipment will also turn off automatically. • By changing the language setting of the projector, the language setting of the connected equipment will also change to the same language automatically. Notes • The available functions of the Control for HDMI differ depending on each equipment. Refer to the operating instruction of each equipment. • Somesynchronizationmaybeavailablewith equipment of other brands with similar functions, but it is not guaranteed.
Kort sagt: Projektoren understøtter ikke muligheden for at tænde receiveren når du tænder projektoren. HDMI CEC er en åben standard, og de enkelte apparater understøtter forskellige ting. EDIT: "Åben" er måske en forkert betegnelse - det jeg mener er at det er frivilligt for producenten hvilke dele af CEC man implementerer, dvs. hvilke funktioner der understøttes. Det er derfor det ofte virker lidt tilfældigt hvad der virker og hvad der ikke gør - det er ikke tilfældigt, bare dårligt design. Du kan sagtens komme ud for at to apparater begge principielt understøtter CEC, men hvis de understøtter forskellige dele af CEC, så kan de stadig ikke snakke sammen. For eksempel hvis receiver understøtter muligheden for at tænde andre apparater men ikke BLIVE tændt af andre apparater, og du så tilslutter den til et TV der tilsvarende understøtter muligheden for at tænde andre apparater, men ikke BLIVE tændt af andre apparater, så kan de ikke snakke sammen. HDMI CEC er med andre ord en virkeligt dårlig, ugennemtænkt standard.
Nej, på ingen måde. HDMI kabler er ikke retningsbestemte. Nogle producenter argumenterer for at forskellig symmetri i konstruktionen betyder at man får bedst ydelse ved at vende kablet på en bestemt måde, men det har ingen indflydelse på om signalet virker eller ej.
Redigeret af Otto J - 07-Januar-2014 kl. 09:05 |
||
![]() |
||
|
OK. Jeg havde faktisk fået den opfattelse at man ikke kunne være sikker på, at selv funktioner der er implementeret i de forskellige apparater virker efter hensigten, når man kobler forskellige mærker sammen. Det var det jeg mente med at det er tilfældigt om det virker og at standarden er "løs". Jeg synes også at Sony selv hinter til den mulighed, i den passage du har citeret:
Somesynchronization may be available with equipment of other brands with similar functions, but it is not guaranteed. ? Redigeret af dpny - 07-Januar-2014 kl. 10:54 |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
|
Det betyder at hvis det ikke er Sony udstyr, garanteres der ikke for funktionaliteten.
|
||
![]() |
||
|
Ja det er også det jeg læser, men jeg synes ikke det er det samme som det Otto skriver. Det er en yderligere komplikation til at ikke alle apparater understøtter de samme funktioner, så selv om både tænd og sluk af recieveren evt var understøttet gennem HDMI, så er det alligevel ikke sikkert at det virker fordi den ikke er fra Sony.
Redigeret af dpny - 07-Januar-2014 kl. 11:07 |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Jeg skal ikke kunne udelukke at der kan opstå situationer hvor produkter der rent faktisk burde virke sammen ikke gør det, men i langt de fleste af de tilfælde hvor jeg har haft serviceforespørgsler om CEC og/eller ARC der ikke har virket, har der været en forklaring bag. Og de funktioner der rent faktisk burde virke når man læser specifikationerne på de enkelte apparater, de virker som regel. Misforstå mig ikke, det ændrer ikke på at jeg generelt fraråder at bruge det, for det ER noget rod. Blandt andet fordi det kan være ret svært at finde ud af konkret hvilke apparater der understøtter hvad og på hvilken måde, før man rent faktisk har købt dem. Og helt generelt er der ingen producent jeg kender til, som jeg synes bruger dem særligt intelligent - hvilket i min bog er lig med at gøre det muligt at bruge én fjernbetjening til hele systemet. Du kan godt opleve at selv hvis du vælger produkter fra samme mærke, og systemet virker som det skal, så kan TV'et slukke for receiveren men ikke tænde den, og omvendt receiveren kan tænde TV'et men ikke slukke den (eller omvendt). Og så skal du jo stadig bruge begge fjernbetjeninger. Totalt hjernedødt. Så kan man diskutere om det er dårlig implementering eller en dårlig standard. Det går begge veje - en løs standard behøver ikke være et problem hvis man har en god implementering, men omvendt - hvis standarden er god nok er det ikke muligt at lave en dårlig implementering. HDMI giver i det hele taget alt for mange valgmuligheder.
|
||
![]() |
||
|
Tusind tak for jeres svar.
Lader til at systemet virker som det skal. Bare ikke som jeg ønsker. Måske en multifjbtj er løsningen. Havde blot en dårlig oplevelse da jeg forsøgte mig med Logitech Ultimate. Der var alt for mange opdateringer, som familien ikke kunne håndtere, mens jeg var væk hjemmefra. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |