recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Arc vs Earc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Arc vs Earc

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Arc vs Earc
    Sendt: 12-Maj-2020 kl. 21:12
Jeg har virkelig forsøgt, uden der store held med forståelsen, så tænke der måske var en her på rec der kan simplificere det for mig.
Har solgt min Playbar, og bestilt en Arc, men hvad vinder/taber jeg ved henholdsvis Earc kontra arc.
Udfra TV kikkeri er der ikke ret mange TV der understøtter Earc, medmindre man går i top top model. Og
Der har jeg været med Samsungs F9000. 

En eller flere der vil hjælpe min hjerne med lidt simpel forståelse ?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2020 kl. 06:28
Måske denne her artikel til HDMI eARC og ARC kan besvare nogle af dine spøgsmål: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1533287054

Ift. din opsætning så kan man, kort fortalt, sige at såfremt du kun bruger apps i TV'et, så har eARC ingen betydning. Dolby Atmos (pakket i Dolby Digital Plus) kan udsendes via ARC, men det kræver, at dit TV understøtter Dolby Atmos. Det gør dit Samsung F9005 ikke. Nyeste Samsung TV understøtter heller ikke Dolby Atmos.

Der hvor eARC begynder at blive relevant er hvis du har kilder med Dolby Atmos (pakket i Dolby TrueHD) eller sendt som MAT 2.0 (PCM med metadata). Det vil sige Blu-ray, UHD Blu-ray, Apple TV 4K og Xbox One. Disse afspillere skal så tilsluttes direkte til TV med HDMI og Atmos-delen kan så udsendes af TV'et til Sonos Arc via eARC-porten.
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2020 kl. 07:55
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Måske denne her artikel til HDMI eARC og ARC kan besvare nogle af dine spøgsmål: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1533287054

Ift. din opsætning så kan man, kort fortalt, sige at såfremt du kun bruger apps i TV'et, så har eARC ingen betydning. Dolby Atmos (pakket i Dolby Digital Plus) kan udsendes via ARC, men det kræver, at dit TV understøtter Dolby Atmos. Det gør dit Samsung F9005 ikke. Nyeste Samsung TV understøtter heller ikke Dolby Atmos.

Der hvor eARC begynder at blive relevant er hvis du har kilder med Dolby Atmos (pakket i Dolby TrueHD) eller sendt som MAT 2.0 (PCM med metadata). Det vil sige Blu-ray, UHD Blu-ray, Apple TV 4K og Xbox One. Disse afspillere skal så tilsluttes direkte til TV med HDMI og Atmos-delen kan så udsendes af TV'et til Sonos Arc via eARC-porten.

Såfremt man har det setup men ingen earc, betyder det så at signalet sendes i alm 5.1 ?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2020 kl. 09:51
Du kan godt få Dolby Atmos (med metadata) igennem normal HDMI ARC. Dog vil det være begrænset til Dolby Digital Plus-kvalitet. Det er også langt fra alle TV med HDMI ARC, der kan lade Dolby Atmos passere via HDMI ARC.

Desværre lidt en rodebutik. Man bør i stedet undersøge forholdene konkret for det TV, som man har udset sig.
Til top
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2020 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Du kan godt få Dolby Atmos (med metadata) igennem normal HDMI ARC. Dog vil det være begrænset til Dolby Digital Plus-kvalitet. Det er også langt fra alle TV med HDMI ARC, der kan lade Dolby Atmos passere via HDMI ARC.

Desværre lidt en rodebutik. Man bør i stedet undersøge forholdene konkret for det TV, som man har udset sig.

Jeg har lidt kik på TCL 2020 model QLED800.
Men den har så ikke EARC.
Og med ATV4 og kommede PS5, bør jeg jo nok finde et tv med EARC
Eller?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2020 kl. 12:41
Hvis man vil noget på den lange bane med Dolby Atmos, så synes jeg, at det er klogt at få HDMI eARC med i pakken ved køb af nyt TV, ja.
Til top
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2020 kl. 20:35
vil det være muligt, sende ATV4 og PS5 gennem sådan en her til
En start.
Så Sonos og TV får direkte fra kilden?


Synes priserne er lige i den høje ende hvis TV’et skal have eArc.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2020 kl. 07:23
du skal over i noget HDMI matrix før du får indgange der kan splittes fornuftigt

og det koster

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu