recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Arrangement: Onkyo, Elac og Nordost
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketArrangement: Onkyo, Elac og Nordost

Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

For the record, det vil glæde mig usandsynligt meget at tage fejl i denne diskussion, da det for det første betyder at jeg vil have lært noget nyt, og det er jeg per definition fan af, for det andet vil det give mig en kilde til forøget indtægt.

Der går vist lidt tid med det, husk udgiften til fadøl

SVP03
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 12:09

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hvis jeg stod i valget mellem lad os sige en AV-reciever til 5.000 kr., med tilhørende diverse kabler for for måske 7000 oven i, så valgte jeg helt afgjort en AV-reciever til 10.000kr i stedet, og det er der rigtigt mange grunde til

Præcis. Men når du så HAR gjort det, hvor gør en kabel-investering så størst forskel (hvis vi antager at den gør en forskel, hvilket jeg tillader mig at forholde mig neutralt til i strømkabel-diskussionen p.t.), gør en investering på f.eks. 2000,- så mest forskel på 5000,-s receiveren eller på 10.000,-s receiveren? Dét er ikke helt så enkelt at svare på.

Vi er ikke uenige. Det er såmænd også derfor at jeg holder mig neutral omkring strømkabler, for jeg kan ikke med sikkerhed konstatere en forskel i mit set up

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 12:13

Jeg mener iøvrigt ikke at en forskel nødvendigvis skal kunne forklares, slet ikke fra bruger til bruger (det vil være en fordel hvis producenten kan...) Jeg er fint tilfreds med at man påviser at forskellen er der, hvorfor den er der er mindre vigtigt. Omvendt, så mener jeg heller ikke at en forskel nødvendigvis skal kunne påvises i en blindtest for at være en RELEVANT forskel, for jeg tror meget på "mange bække små" teorien - 10 forskelle du ikke kan skelne hver for sig, kan godt blive til en meget væsentlig forskel når de alle sammen lægges sammen. Dér hvor jeg synes det bliver problematisk, er hvis man HVERKEN kan pege på en (holdbar) teknisk forklaring på at tingene virker, ELLER påvise en indiskutabel forskel - hvilket indebærer en blindtest. Jeg er tilfreds med én af delene, men kan man ikke levere noget af det, så bliver argumenterne lidt tynde.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 12:16

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Dét tilbud står ved magt... De penge skal jeg nok tjene hjem på et special-tilbud på nogle af de super-duper HDMI-kabler jeg skal til at sælge bunker af i så tilfælde...

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 12:21

Jeg mener iøvrigt ikke at en forskel nødvendigvis skal kunne forklares, slet ikke fra bruger til bruger (det vil være en fordel hvis producenten kan...) Jeg er fint tilfreds med at man påviser at forskellen er der, hvorfor den er der er mindre vigtigt. Omvendt, så mener jeg heller ikke at en forskel nødvendigvis skal kunne påvises i en blindtest for at være en RELEVANT forskel, for jeg tror meget på "mange bække små" teorien - 10 forskelle du ikke kan skelne hver for sig, kan godt blive til en meget væsentlig forskel når de alle sammen lægges sammen. Dér hvor jeg synes det bliver problematisk, er hvis man HVERKEN kan pege på en (holdbar) teknisk forklaring på at tingene virker, ELLER påvise en indiskutabel forskel - hvilket indebærer en blindtest. Jeg er tilfreds med én af delene, men kan man ikke levere noget af det, så bliver argumenterne lidt tynde.

Vedr. blindtest, så er forskellen i HDMI kablerne ret tydligt ved afspilning af DVD. Du er såmænd velkommen til at kigge forbi mens jeg har kablerne - du ved jo hvor jeg bor Otto, og du har stadig en Lykkeberg sildemad til gode

Redigeret af Hother - 05-November-2008 kl. 12:26
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 12:26

[Vedr. blindtest, så er forskellen i HDMI kablerne ret tydligt ved afspilning af DVD. Du er såmænd velkommen til at kigge forbi mens jeg har kablerne - du ved jo hvor jeg bor Otto

Ny tråd, tak!

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 12:28

Dét tilbud står ved magt... De penge skal jeg nok tjene hjem på et special-tilbud på nogle af de super-duper HDMI-kabler jeg skal til at sælge bunker af i så tilfælde...

Hehe, jamen Hother kan, næste gang han er i Aalborg, komme ud til mig - så skal jeg nok ligge hus til, for jeg har nemlig selv et "billigt" hdmikabel, og et dyrt fra IXOS - og det sjove er faktisk at min far troede det billige var det dyre, netop fordi det virker en del mere robust - jeg har dog ikke selv kunne se en forskel, men vil da gerne være åben overfor andres meninger, såfremt de har noget at have det i.

Hvis det ikke ligger alt for lang tid væk har jeg nogle Royal pilsnere i køleskabet - så skal i bare tage kabler med!
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 12:30

Vedr. blindtest, så er forskellen i HDMI kablerne ret tydligt ved afspilning af DVD. Du er såmænd velkommen til at kigge forbi mens jeg har kablerne - du ved jo hvor jeg bor Otto, og du har stadig en Lykkeberg sildemad til gode

Den var ny, nu er fordelen størst ved DVD
SVP03
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 12:34

Den var ny, nu er fordelen størst ved DVD

Næh ikke nødvendigvis, det er bare der jeg mest tydligt har kunnet se en forskel. Den optræder såmænd også ved BD. Men der hvor JEG bedst har kunnet se en forskel var ved DVD (Pass-through AV og 720p fra afspilleren)

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 12:58

Jeg synes vi skal flytte dén diskussion herover.

Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2008 kl. 19:28

Se nu er det sådan, at jeg faktisk har de HDMI-kabler hjemme. Normalt benytter jeg Supra/lindy, men jeg ser faktisk en anelse i forskel, som jeg beskrev længere oppe i tråden.

Hvad den tekniske forklaring er til foskellen kan jeg ikke give.

Og selv ville jeg være den første til at sige at "Det er løgn".

Jeg vil undlade at blande mig i strømkabel-diskussionen, især i en tråd der omhandler et arrangement hos en konkurrent. Men HDMI-diskussionen er jeg jo kastet voldsomt ud i i forvejen, så dén vil jeg gerne fortsætte med: I modsætning til Zirio, så mener jeg at placebo-effekten ikke er overvurderet, men undervurderet. Jeg har prøvet den på egen krop, og sågar afprøvet den på andres. Det betyder IKKE at alle forskelle folk kan høre bare skal bortforklares med placebo, men

Et eksempel - jeg har et par gange prøvet at spille på det præcist samme anlæg, uden at ændre noget som helst, to gange i træk uden at folk vidste det (en enkelt gang ved et uheld faktisk, hvor jeg først spottede det bagefter...), hvor folk har udtalt at de kunne høre klar og tydelig forskel - og det var ved demonstration af _højttalere_, som temmeligt sikkert er dén komponent der har allerstørst betydning for lyden. Det kan med andre ord meget nemt påvises at placebo, eller sindets tilstand hvis man foretrækker at kalde det dét, kan påvirke oplevelsen lige så meget som udstyret selv.

Igen, det betyder ikke at forskellene ikke er der, men at afvise placebo som en MULIG forklaring, uden at forsøge at isolere det, det holder altså ikke. Man bør i hvert fald undersøge hvor stor effekten er, så vil man være bedre til at undgå den når man tester, også i ikke-blinde tests. Jeg siger ikke alt skal være blindtests, jeg siger bare at erkendelsen af at placebo eksisterer gør én bedre til at bedømme de reelle forskelle. Jeg vil påstå at dem der er MEST ramt af placebo, er dem der påstår at de er ufølsomme overfor det...

Jeg synes især det er markant hvordan folk der mener der er forskel, konsekvent tager det som en selvfølge at dem der ikke kan se/høre forskellen aldrig har prøvet, men bare bruger tekniske argumenter uden at have afprøvet teorierne. Når jeg bruger tekniske argumenter omkring HDMI-forskelle, så er det fordi de underbygger mine praktiske erfaringer, og dermed giver de mere vægt til mine argumenter end bare at sige "jeg kan altså ikke se forskel". Det er sådan at man ikke kan dokumentere at forskellen IKKE er der, men hvis forskellen er der, kan man dokumentere at den er. Hvis man ønsker at afgøre hvem der har ret, er det altså dem der mener der er forskel, der må påvise at forskellen er der. Og hvis man har ret i at placebo-effekten er overvurderet og forskellene er der hvadenten det er blindtest eller ej, så burde det være yderst simpelt at påvise dette, ved at genmemføre dén blindtest. Jeg synes det er meget "sjovt" som blindtests diskuteres til døde i diverse forummer, men ingen ønsker at stille op til én. Så besværligt er det altså heller ikke at udføre, så jeg vil da gerne invitere dig, Hother til at demonstrere at du kan se forskel på HDMI-kablerne. Om det er i dit eller mit system er mig ligegyldigt.

For the record, det vil glæde mig usandsynligt meget at tage fejl i denne diskussion, da det for det første betyder at jeg vil have lært noget nyt, og det er jeg per definition fan af, for det andet vil det give mig en kilde til forøget indtægt.

Sorry for OT, hvis handsken tages op, så skal vi have en separat tråd.

Hej Otto

Kan kun sige at min tillid til dig som sælger er i top hos mig idet jeg mener at man som sælger skal være yderst varsom med at lovprise et produkt som tydeligvis har en diskutabel effekt-     SUPER 

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2008 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

[QUOTE=Hother]

[...]

Nej så lige til mener jeg ikke at det er anima. Lige da strømkablet blev tilsluttet så jeg en forskel mener jeg (TV via min YouSee boks). Jeg har så eksperimenteret med både Onkyo og Pana BD, og jeg er ikke sikker.

Måske der er større forskel til et 1080p tv, hvad ved jeg

Det kan godt ske der er. Det er bare hvis Christian er så sikker i hans sag, så burde jeg nemlig kunne se en forskel. Da jeg hverken er for eller imod, så ville jeg mene at jeg kunne være retfærdig.

Han kan jo bare komme forbi på et tidspunkt hvis han er i nærheden. Det  ville jo kunne underbygge nogle af de "påstande" der er i tråden - mest fordi de er underbygget i forvejen, ikke af naturlove, men et empirisk standpunkt.

Selvom jeg kun læser til ingeniør på 3. semester, så ved jeg at det ikke er alt der kan beskrives vha. formler eller love - men som er bestemt ud fra erfaring, og dermed empirisk bestemt.

Hejsa

Send mig en PM, så kigger jeg forbi når jeg er på de kanter.
Hvis du samtidig har jord i din installation så er det bare helt perfekt:)
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 5678>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu