recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Artikelforslag - hvad må jeg ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketArtikelforslag - hvad må jeg ?

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:16
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Det har jo betydning for os, når vi udelukkes fra at diskutere hvordan vi får mest muligt ud af vores netværksafspillere.

Du bliver nok nødt til at vælge... hvis du vil have mest ud af din netværksafspiller, kommer du til at overtræde §75c i ophavsretsloven.

Men diskussionen om den mest effektive metode til kopiering skal foregå et andet sted end her..

Redigeret af JesperLund - 01-Februar-2009 kl. 01:21
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:23

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Mig bekendt har der ikke været nogle retssager som alene omhandler den famøse §75c i ophavsretsloven, og det skulle undre mig meget om der nogensinde kommer det.

Her er vi faktisk enige

Men det ændrer bare ikke noget.

Du og jeg kan TRO at der aldrig kommer en retssag, men det at andre TROR at der KAN komme en retssag, indskrænker din og min ytringsfrihed til f.eks. her på forumet at diskutere, hvordan vi kan få mest glæde af vore netværksafspillere.

DET er et problem.

At det problem eksisterer, mener jeg tydeligt er dokumenteret i de talrige tråde der er blevet lukket om emnet her på sitet.

Såfremt det rent faktisk ER ulovligt at benytte netværksafspillere til personlig tilegnelse af lovligt indkøbte værker, da dette nødvendigvis indebærer en kopiering og omgåelse af tekniske foranstaltninger værket er behæftet med, så er det naturligvis fair nok, at recordere.dk lukker disse tråde.

Men recoredere.dk's redaktion har gentagne gange selv sagt, at de ikke selv ved, hvor grænsen rent faktisk går!

Derfor synes jeg, det er relevant, hvis recoredere.dk redaktionelt tager denne problemstilling op, og konfronterer rettighedshavere og kulturministeriet med den virkelighed, som mange af recordere.dk's brugere lever i, og spærger disse, om de virkelig mener vi er kriminelle!

Det synes jeg faktisk er meget mere fair, overfor både rettighedshavere og brugere, end som nu, hvor de indirekte - som du - stikker hovedet i busken og jo godt ved det foregår, men forsøger at lade som om det ikke er der, og bortcencurerer enhver snak om det når det dukker op. Problemet forsvinder ikke, fordi det ikke bliver omtalt her og alle debatter der handler om det bliver lukket og / eller slettet.

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:25

Altså - "bliver i stadig større omfang begrænset af kopibeskyttelser" - hvad vil det helt præcist sige idag ? Artiklen er fra 2007.

Som absolut hovedregel (gælder 99.9% af medierne)

- CD har ingen kopibeskyttelse, kan frit kopieres (til eget brug)
 - DVD har næsten altid kopibeskyttelse, må ikke kopieres
 - Blu-Ray har med 100% sikkerhed kopibeskyttelse da AACS er et krav

Man kan diskutere om diverse kopibeskyttelser på CDere har været beskyttet efter §75c (mange har eksempelvis kun virket på Windows), men så vidt jeg ved bruges disse ting ikke mere efter Sony root kit skandalen, så diskussion bliver teoretisk.

Der er efter min mening ingen tvivl om at CSS på DVD og AACS på Blu-Ray er beskyttet af §75c fordi der er tale om kryptering. CSS nævnes direkte i forarbejderne til loven.

Nu går du ind i en detaljediskussion, der er udtryk for din egen fortolkning.

Meningen med denne tråd er ikke, at vi skal udveksle fortolkninger af loven.

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:29

Det har jo betydning for os, når vi udelukkes fra at diskutere hvordan vi får mest muligt ud af vores netværksafspillere.

Du bliver nok nødt til at vælge... hvis du vil have mest ud af din netværksafspiller, kommer du til at overtræde §75c i ophavsretsloven.

Men diskussionen om den mest effektive metode til kopiering skal foregå et andet sted end her..

Hvorfor bliver jeg kriminel fordi jeg vil se mine lovligt indkøbte værker på en moderne afspiller ?

Jeg har jo købt værkerne!

Jeg spørger igen: 1). er det rimeligt, og 2). var det hensigten med loven ?

Og her er det så, at jeg gerne vil høre rettighedshaverne og kulturministeriets svar, og opfordrer recordere.dk til at stille disse spørgsmål, på sine brugeres vegne.

Jeg er ret ligegald med, hvad du mener. No offense... men det er ikke vores brugeres holdning denne tråd drejer sig om.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:30

Du og jeg kan TRO at der aldrig kommer en retssag, men det at andre TROR at der KAN komme en retssag, indskrænker din og min ytringsfrihed til f.eks. her på forumet at diskutere, hvordan vi kan få mest glæde af vore netværksafspillere.

DET er et problem.

At det problem eksisterer, mener jeg tydeligt er dokumenteret i de talrige tråde der er blevet lukket om emnet her på sitet.

Ytringsfriheden betyder ikke at Lars skal acceptere alle mulige indlæg på recordere.dk. Det må han selv bestemme (Lars er ikke staten, så din grundlovssikrede ytringsfrihed gælder ikke forhold til recordere.dk).

Det er forbudt at omgå effektive tekniske foranstaltninger for at kopiere en DVD, men det er ikke forbudt at tale om det. Du må også gerne publicere en opskrift på TAPT, men muligvis ikke her på recordere.dk.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:37

DET er et problem.

Ytringsfriheden betyder ikke at Lars skal acceptere alle mulige indlæg på recordere.dk. Det må han selv bestemme (Lars er ikke staten, så din grundlovssikrede ytringsfrihed gælder ikke forhold til recordere.dk).

Det er forbudt at omgå effektive tekniske foranstaltninger for at kopiere en DVD, men det er ikke forbudt at tale om det. Du må også gerne publicere en opskrift på TAPT, men muligvis ikke her på recordere.dk.

Øhm... prøv lige at starte forfra på tråden her... du har vist ikke rigtig fattet noget som helst af formålet med den...

Jeg anerkender 100% recordere.dk's ret til at bestemme hvad der må snakkes om og hvad der ikke må snakkes om!

Jeg anerkender og accepterer at vi ikke må snakke om kopibeskyttelse og omgåelse af disse!

Men jeg stiller et forslag om, at når nu vi ikke må diskutere disse ting, så kunne recordere.dk måske fungere som talerør, for den stigende gruppe af os brugere, der mere eller mindre uforvarende kommer i konflikt med dette forbud, forbi vi i stigende grad anskaffer os netværksafspillere - ikke fordi vi i stigende grad piratkopierer eller foretager os ulovligheder eller planlægger terrorbomber eller hvad det nu er du er ude i.

Forhold dig venligst til forslaget, fremfor at begynde en diskussion i detaljer om, hvad vi måp og ikke må, når du nu tydeligvis er klar over, at vi ikke må føre en sådan diskussion herinde!

Redigeret af erla - 01-Februar-2009 kl. 01:38
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:39

Hvorfor bliver jeg kriminel fordi jeg vil se mine lovligt indkøbte værker på en moderne afspiller ?

Fordi verden er dybt uretfærdig og fordi dygtige lobbyister betalt af musik- og filmindustrien har fået lusket et forbud mod at omgå effektive tekniske foranstaltninger ind i WIPO Copyright Treaty. Da Danmark har ratificeret dnene traktat (eller EU har gjort det på vores vegne), er vi nødt til at have §75c.

Hensigten fra Hollywood mafiaen går meget længere end at forbyde din private filmkopiering. Meningen var at det skulle være et totalforbud mod enhver form for adgang (afspilning eller kopiering), som ikke er godkendt af rettighedshaverne. Hvis det stod til Hollywood mafiaen, skulle det også være dybt kriminelt (for nu at bruge dine ord) hvis du afspillede en R1 DVD på en kodefri afspiller, eller hvis du afspillede DVD film på Linux med VLC.

Sådan fungerer den amerikanske implementering af WIPO Copyright Treaty. I teorien i hvert fald... Der sælges vist også NASer og 2TB harddiske derovre..

Hvis du læser høringssvarene til Folketinget (dengang §75c blev vedtaget) var der en kendt dansk advokat som argumentere for dette synspunkt, men for en enkelt gang skyld fik han ikke sin vilje. Egentlig ret usædvanligt...

Redigeret af JesperLund - 01-Februar-2009 kl. 01:43
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:47

Men jeg stiller et forslag om, at når nu vi ikke må diskutere disse ting, så kunne recordere.dk måske fungere som talerør, for den stigende gruppe af os brugere, der mere eller mindre uforvarende kommer i konflikt med dette forbud, forbi vi i stigende grad anskaffer os netværksafspillere - ikke fordi vi i stigende grad piratkopierer eller foretager os ulovligheder eller planlægger terrorbomber eller hvad det nu er du er ude i.

Forhold dig venligst til forslaget, fremfor at begynde en diskussion i detaljer om, hvad vi måp og ikke må, når du nu tydeligvis er klar over, at vi ikke må føre en sådan diskussion herinde!

Dit forslag er en smuk tanke, men det er spild af tid. Du kommer aldrig af med §75c da bestemmelsen bygger på internationale traktater.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:51

Fordi verden er dybt uretfærdig og fordi dygtige lobbyister betalt af musik- og filmindustrien har fået lusket et forbud mod at omgå effektive tekniske foranstaltninger ind i WIPO Copyright Treaty. Da Danmark har ratificeret dnene traktat (eller EU har gjort det på vores vegne), er vi nødt til at have §75c.

Hensigten fra Hollywood mafiaen går meget længere end at forbyde din private filmkopiering. Meningen var at det skulle være et totalforbud mod enhver form for adgang (afspilning eller kopiering), som ikke er godkendt af rettighedshaverne. Hvis det stod til Hollywood mafiaen, skulle det også være dybt kriminelt (for nu at bruge dine ord) hvis du afspillede en R1 DVD på en kodefri afspiller, eller hvis du afspillede DVD film på Linux med VLC.

Sådan fungerer den amerikanske implementering af WIPO Copyright Treaty. I teorien i hvert fald... Der sælges vist også NASer og 2TB harddiske derovre..

Hvis du læser høringssvarene til Folketinget (dengang §75c blev vedtaget) var der en kendt dansk advokat som argumentere for dette synspunkt, men for en enkelt gang skyld fik han ikke sin vilje. Egentlig ret usædvanligt...

Nu er du igen i en detaljediskussion af fortolkning af loven, som ikke er tilladt i dette forum, og som jeg vil bede dig om at afholde dig fra fremover, så vi ikke risikerer at denne tråd også bliver lukket.

NÅR det er sagt - så er det netop de tvivlsspørgsmål du peger på, som jeg gerne ville bede redaktionen forsøge at få svar på udefra.

Den danske implementation af WIPO-forslaget og det deraf følgende EU Infosoc-direktiv, er netop IKKE så restriktivt tænkt fra lovgivernes side - ifælge deres høringssvar, og trust me, jeg læste i sin tid samtlige billag til lovbehandlingen - men i praksis administreres loven i danmark af f.eks. recordere.dk, som om det var den fulde WIPO-tekst der var blevet implementeret.

Derfor synes jeg det idag ville være på sin plads, med en redegærelse for, hvad meningen egentlig var, og hvor langt man i praksis fra lovgiver og rettighedshavers side har tænkt sig loven skal strækkes. Virkeligheden idag er jo en anden, end i 2001hvor loven blev behandlet!

Dengang fandtes der jo i praksis ikke nogle fungerende netværksafspillere, som vi kender dem idag, og derfor tog loven dengang ikke hensyn til dem.

Det interessante spørgsmål er derfor, at dengang var en af de mest omdiskuterede undtagelser til loven, at Linux-brugere fik lov at omgå tekniske foranstaltninger, fordi de ellers ikke ville kunne tilegne sig lovligt indkøbte værker via deres "afspillere" - hvordan adskiller dette sig fra den moderne forbruger anno 2009, der benytter netværksafspillere, og heller ikke kan tilgå sine lovligt indkøbte værker, uden at omgå tekniske foranstaltninger ?

Du siger det er ulovligt.

Jeg siger, at den undtagelse der dengang blev nedskrevet som gældende Linux-brugere, også må gælde brugere af netværksafspillere idag.

Men ingen af os VED det!

Lad os spørge rettighedshaverne og kulturministeriet, fremfor at gemme os bag nedrullede gardiner!

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:53

Dit forslag er en smuk tanke, men det er spild af tid. Du kommer aldrig af med §75c da bestemmelsen bygger på internationale traktater.

Jeg siger ikke jeg vil af med den.

Jeg mener bare, at en undtagelse fra den, på linie med den undtagelse der er nedskrevet for Linux-brugere, er rimelig!

At den dermed så i praksis er uduelig, er ikke mit problem

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 01:56

Jeg siger, at den undtagelse der dengang blev nedskrevet som gældende Linux-brugere, også må gælde brugere af netværksafspillere idag.

Der er ikke nogen speciel undtagelse for Linux brugere. Du må omgå en teknisk foranstaltning for at afspille (fordi afspilning i dit private hjem ikke er reguleret af ophavsretsloven), men du må ikke gøre det for at lave en permanent kopi (kopiering/eksemplerfremstilling er reguleret af OHL). Det har intet med netværksafspillere eller Linux at gøre.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2009 kl. 02:04

Der er ikke nogen speciel undtagelse for Linux brugere. Du må omgå en teknisk foranstaltning for at afspille (fordi afspilning i dit private hjem ikke er reguleret af ophavsretsloven), men du må ikke gøre det for at lave en permanent kopi (kopiering/eksemplerfremstilling er reguleret af OHL). Det har intet med netværksafspillere eller Linux at gøre.

Du må omgå CSS på Linux, fordi du ellers ikke kan tilegne dig værket.

Du har ret mht. fremstilling af en permanent kopi.

Men MOTIVATIONEN for at lade Linuxbrugere omgå CSS var, at de ellers ikke kunne tilgå værket. Brugere af netværksafspillere kan idag ikke tilgå deres lovligt indkøbte værker, uden at fremstille en permanent kopi - hvis man derfor følger logikken i "Linux-undtagelsen", følger det deraf, at det nødvendigvis må være lovligt at omgå en teknisk foranstaltning, da det er nødvendigt for at kunne tilegne sig det lovligt indkøbte værk via ens netværksafspiller.

Da netværksafspillere ikke eksisterede da loven blev lavet, er dette scenarie ikke nævnt. Men der er noget der lovens tekst, og lovens ånd!

I lovens ånd må det nødvendigvis være tilladt!

Men nu er vi ude i spekulationer og fortolkninger, som det ikke er tilladt at debatere her. Derfor skal jeg endnu engang bare opfordre recordere.dk's redaktion til, på vegne af en stigende brugerskare, at fremføre spørgsmålet om legitimiteten af kopiering til en personlig central medieserver - af lovligt indkøbte original kopier mhb. på afspilning via netværksafspiller - for rettighedshavere og lovgiver.

Redigeret af erla - 01-Februar-2009 kl. 02:07
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu