|
|
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | ||
erla ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 693 |
![]() |
|
Det var Linux-brugere der fik gennemført denne undtagelse. At den så i jurasprog blev defineret i loven uden at nævne Linux er en anden sag. Men hvis du fulgte lovarbejdet og har læst bilagene, så ved du der er tale om "Linux-undtagelsen". Redigeret af erla - 01-Februar-2009 kl. 02:08 |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Som du selv har observeret svarer Kulturministriet i meget generelle vendinger (ubrugeligt) når de får dette spørgsmål. Hvis du spørger Johan Schlüters Advokatbiks, tror jeg at svaret er givet på forhånd. Jeg kan ikke rigtigt se hvad du vil opnå... |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
erla ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 693 |
![]() |
|
JesperLund: Er du medlem af redaktionen ? Ellers synes jeg vi skal stoppe diskussionen her, og afvente redaktionens svar. |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Det har læst hele møllen, men den præcise begrundelse er at afspilning ikke er reguleret af ophavsretsloven, og derfor gælder §75c ikke i dette tilfælde, hvilket fremgår tydeligt af stk 4 ("...som beskyttes i henhold til denne lov", afspilning i privatsfæren beskyttes ikke af OHL). Jeg mener at stk 4 var med i det første lovforslag. Redigeret af JesperLund - 01-Februar-2009 kl. 02:15 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Fint, jeg venter spændt på om recordere.dk redaktionen vil begynde at arrangere demonstrationer foran Christianborg. ![]() |
||
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg synes det fremgår rimelig klart af dit citat af mig herover, hvad jeg ønsker at opnå.... når et eventuelt svar så foreligger fra rettighedshaver og lovgiver kan vi ta' den derfra. Grunden til at jeg bringer det op er, at spørgsmålet bliver ved at dukke op - det er altså med andre ord meget relevant for mange af recordere.dk's brugere. Jeg anerkender til fulde recordere.dk's ret til at bestemme over hvad der må og ikke må skrives om i forumet. Men mht. netop dette spørgsmål, erkender redaktionen at den er på lige så bar bund mht. hvad der er juridisk tilladt eller ej, som du og jeg. Og som de siger "better safe than sory", og derfor lukker de alle debatter der omhandler disse problemstillinger. Det ER redaktionen i sin gode ret til! MEN - når nu det gang på gang viser sig, at det er et spørgsmål der berører mange brugere, så mener jeg at det også må være i redaktionens interesse, at søge klarere svar end det hidtil har været muligt at få. OG i lyset af den seneste tids teknologiske udvikling, hvor netværksafspillere bliver mere og mere brugt, så er der her et område, som ikke er fuldstændigt ubesvaret i de forklaringer kulturministeriet tidligere har givet, som retfærdiggør at man på ny stiller spørgsmål om hensigten med loven jvnf. almindeligt brug for lovlydige borgere, til kulturministeriet, og samtidigt spørger rettighedshaverne hvor langt de mener de kan og vil strække loven. Så kan jeg vist ikke sige det tydeligere... Medmindre du repræsenterer enten redaktionen og taler på dens vegne, eller kulturministeriet, eller rettighedshaverne, så synes jeg det er formålsløst for os at fortsætte diskussionen om, hvordan vi hver især mener loven skal og bør fortolkes... det er ikke den diskussion, som er formålet med denne tråd. Ønsker du en sådan diskussion, vil jeg henvise dig til de andre medier du selv henviste til tidligere. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Du snakker udenom og forholder dig ikke til lovens ånd... du forholder dig til lovens bogstav og læser det som fanden læser bibelen. Da netværksafspillere ikke fandtes på det tidspunkt, er de ikke beskrevet noget sted i lovens tekst eller i dens bemærkninger. Men nu er det sådan med lov, at de ikke kun skal ta' højde for den faktiske eksisterende virkelighed på tidspunktet for deres vedtagelse, men også for fremtidigt forekommende parralelle virkeligheder. Det er derfor man har et begreb der hedder "lovens ånd". (Okay - tuneserloven og lignende er så undtagelserne der bekræfter reglen her, men de viser sig jo også ikke at virke) - så når vi nu har en ny virkelighed - netværksafspillere - kan vi ikke nødvendigvis bruge lovens bogstav, men må også forholde os til lovens ånd. Ånden bag at tillade - f.eks. Linux-brugere - omgåelse af CSS i forbindelse med afspilning er, at brugere der vælger alternative afspillere, ikke skal afskæres juridisk fra at tilegne sig værker de har købt på lovlig vis. Projiterer man denne opfattelse på dagens aktuele virkelighed, kan man heller ikke nægte brugere at fremstille permanente kopier af deres lovligt erhvervede originalkoper, hvis det er deres eneste mulighed for at tilegne sig værkerne via deres netværksafspillere. Det er min påstånd, og jeg går som sagt gerne i retten for at få det afgjort, hvis der ellers var nogle rettighedshavere der ville sagsøge mig for min påståede kriminalitet. Men det er der ikke nogen der vil - har opfordret dem mange gange og erkendt min "skyld". Derfor må det være rimeligt, at lovgiver og rettighedshavere nu står frem, og forholder sig til virkeligheden, og enten åbent erkender det legitime i, at brugere af netværksafspillere kopierer lovligt indkøbte originalkopier til deres personlige medieserver. eller melder klart ud, at de anser dette for en krænkelse af ophavsretslovens §75 - og dermed formelt kriminaliserer en stor og voksende del af landets borgere, herunder brugere af recorder.dk. Disse evindelige henvisninger til hvad politikerne skrev i loven for år tilbage, hvor de dels ikke vidste hvad de snakkede om, og den teknologiske virkelighed var en helt anden end idag, kan ingen af os rigtigt bruge til noget - de skaber bare disrespekt for loven. Redigeret af erla - 01-Februar-2009 kl. 02:49 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Til redaktionen: Udover at høre rettighedshavere og lovgiver om, hvornår de mener der er tale om en lovovertrædelse, kunne det også være interessant at høre en jura-ekspert om hvordan en evt. strafudmåling så ville udmønte sig, i tilfælde af en evt. lovovertrædelse. Jeg har købt mine CD'er, og har dermed betalt for værkerne. Loven blev indført for, at dæmme op for kopiering som man formoder koster selskaberne mange penge. Okay - lad os gå ind på den præmis. Hvad har det så kostet selskaberne, at jeg har kopieret mine lovligt indkøbte værker til min musikserver og afspiller dem derfra ? Det er i menneskerettighederne bestemt, at en evt. straf skal stå mål med forbrydelsen, så hvordan ville man udmåle en straf for mine "kriminelle handlinger", i dette tilfælde ? Jeg vil mene, at det er meget svært at argumentere for, at selskaberne har tabt penge på, at jeg har kopieret mine lovligt indkøbte værker til min personlige musikserver. Deraf må naturligvis følge, at mine handlinger ikke har været af en karakter som det man med loven ønskede at forhindre (kopiering der betyder færre indtægter for selskaberne). Dermed er spørgsmålet, om der dels overhovedet er tale om lovbrud, og dels om man overhovedet kan udmåle en straf, der "står mål med forbrydelsen" - da der ingen forbrydelse har fundet sted, jvnf. definitionen af de forbrydelser loven skulle forhindre. Dermed er spørgsmålet i yderste konsekvens, om et søgsmål imod mig, ikke vil påføre mig større gener, end jeg vil ende med at blive dømt til at betale i bod, og om det dermed ikke vil koste selskaberne penge at sagsøge mig, da jeg efterfølgende vil kunne sagsøge dem for tort og svie ifb. med at være blevet sagsøgt og anklaget for en forbrydelse ? Vil jeg ligefrem kunne tjene på at blive sagsøgt ? Eva Smidt er en fantastisk dygtig juraprofessor, med speciale i bl.a menneskerettigheder, og det kunne være interessant at høre hendes holdning til dette principielle spørgsmål. Hun har naturligvis ikke tid til at besvare en enkelt bekymret borger som mig, i et så specifikt spørgsmål som det vil være, hvis jeg stiller det personligt. Men hvis recordere.dk stiller spørgsmålet på vegne af den voksende skare af brugere, der er eller vil blive berørt af dette, er det da muligt hun vil tage sig tid til at undersøge sagen og komme med hendes mening - og den synes jeg kunne være interessant at høre. Redigeret af erla - 01-Februar-2009 kl. 03:30 |
||
![]() |
||
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
|
erla, jeg har fået meget ud af Jeres 'dialog' ![]() Dermed, tror og håber jeg, har mange sammen med mig fået et indblik i problemstillingen i en koncentreret form. I har begge særdeles godt styr på Jeres stof - I har bare, hver Jeres tilgang til emnet ![]() Jeg er fuldstændig enig med dig i, erla, at vi 'sidegadevekselerere' (med en NAS e.lign. og en netværksafspiller) bør have afklaret, hvad vores retsstilling er! Det ønsker Jesper sikkert også, men han tillægger det jo åbenlyst ikke så megen vægt ![]() Vedr. originalerne, har du ret i, at de bare kan de komme an! Jeg har dog adskillige musikalbums liggende, som jeg har rippet helt lovligt fra biblioteket ![]() Her vil et årstal for albummet måske nok kunne komme mig til hjælp, håber jeg. Det er jo i øvrigt ironisk, at bibliotekerne er ved at blive lagt ned økonomisk, fordi de har åbnet for elektronisk lån af musik (i én måned). Det stopper nok snart ![]() Venligst Søren |
||
![]() |
||
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
|
Jeg synes, at du skal stille det selv ![]() Jeg tror dog, at dette har mere at gøre med den konkrete lovgivning omkring ophavsret. Det skal ikke føres længere ud af dén tangent, før du evt. melder dig selv og får en dom ![]() Venligst Søren |
||
![]() |
||
jonaskp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
![]() |
|
Jeg synes problemstillingen er spændende. Vores digitale
verden ser en del anderledes ud end den gjorde da loven blev vedtaget. Et tænkt eksempel: - Jeg har en Xbox 360 som jeg bruger som spillekonsol. Den har et DVD-drev og kan afspille film. Vi har derfor fastslået at jeg godt kan afspille mine DVD-film. - Jeg har også en HTPC. Denne har ikke noget DVD-drev. Jeg kan derfor ikke afspille film direkte i den. - Jeg har en Bærbar med DVD-drev. Jeg kan afspille film i den. Jeg vil gerne kunne afspille mine DVD'er på min HTPC. Jeg ripper dem derfor på min Bærbare (og bryder kopisikringen) og flytter dem over på min HTPC hvor de nu kan afspilles. Har jeg brudt loven? Jeg kunne sagtens have afspillet DVD'erne på min Xbox, ergo bryder jeg ikke loven for at kunne afspille dem, men for at kunne afspille dem på den måde jeg ser mest hensigtsmæssigt. Jeg kunne godt afspille dem på min bærbare. Men jeg benytter den bærbare til at bryde kopisikringen - må jeg dette? Og må jeg efterfølgende, via Netværk, afspille DVD- rippet på min bærbare, på trods af at nævnte bærbare er istand til at afspille original-DVD'en? Som jeg ser det, så mener jeg at ovenstående burde være 100% lovligt. Men er det også det i praksis? Det er det som jeg (og jeg tror det er det erla også vil) gerne vil have svar på. |
||
![]() |
||
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
|
ja, det er som jeg ser det, lovligt. Jeg kender ikke til praksistilfælde hvor den situation at man kan afspille på alternativ vis (din xbox) gør det ulovligt at afspille hvor du ikke kan (din htpc). Der kan dog argumenteres for at der ikke er mulighed for at afspille dvd film overhovedet på din htpc, og derfor må de ikke omgåes. Så vidt jeg er orienteret er det kun omgåelse af kopispærring der er tilladt. Men jeg kender dog ikke til tilfælde hvor folk er dømt for at gøre det på anden måde. Så længe du har lovligt erhvervet dine DVD film er det dog fuldt lovligt at du ripper og afspiller dem hos dig selv (du må bare ikke dele). Ellers ville enhver brug af digital lagring, Caleidroscope osv. være dybt problematisk.
Og nej, forvent ikke svar fra ministeriet der er brugbart, udover at de reelt ikke kender lovens ordlyd eller betydning, så er de kraftigt påvirket af Johan Schlüter og CO, personligt finder jeg det yderst problematisk at et offentligt ministerie lader sig påvirke af private interresser. Loven skal overholdes, men den skal laves af, og forvaltes, af det offentlige. (ja, jeg ved godt at brud på ophavsretten skal retsforfølges privatretligt, men som en generel observation..) |
||
Crown - there is no substitute.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |