recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Aspect Ratio på G20?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAspect Ratio på G20?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 22:00
En fejl der faktisk er meget udbredt, ihvertfald på DTT og især Boxer
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Hmm, eksempelvis TV2 Film HD i går kunne jeg ikke skifte til 16:9.. eneste måde hvorpå jeg kunne fylde ud var 4:3 fuld.

Jeg har i samfulde snart 6 år kørt med "auto" ved DVB-T signal - det virker bare.

Hvad "auto" indebærer afhænger af dit TV ("auto" på et Philips TV plejer at betyde at 4:3 materiale strækkes til ukendelig, ren hærværk og voldtægt af billedet).

På et Panasonic G20 har indstillingen 4:3 den effekt at

- Ægte 16:9 materiale (det udsendte billede er 16:9) fylder hele skærmen
- 4:3 materiale bliver pillarboxet med grå bjælker i siden (grå kan ændres til sort)
- 4:3 LB materiale (det udsendte billede er 4:3, med sort bjælke øverst og nederst) vil få en kant rundt om billedet

På SDTV kanaler kan det udsendte billedet være enten 4:3 eller 16:9 (4:3 LB er også 4:3). På en HDTV kanal er det udsendte billede altid 16:9. Hvis der skal sendes 4:3 materiale på en HDTV kanal, vil TV stationen være nødt til at pillarboxe materialet, altså lave sorte bjælker i siderne.

Redigeret af JesperLund - 19-November-2011 kl. 22:01
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Juli-2011
Point: 363
Ja jeg har samme problem med diverse HD kanaler..
Og det er fordi de pågældende programmer er lavet i 4:3... Så derfor modtager du et billede med 16:9 ramme som Radiomanden også tidligere har nævnt.. Pænt træls..
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 22:07
Det er et korrekt format der udsendes i, en TV station udsende ko ikke med vilje et billede med forkert AR, så når en 4:3 udsendelse kommer på en HD kanal er det ko nødvendig at sætte den i en 16:9 ramme så AR beholdes.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af Stougaard Stougaard skrev:

Ja jeg har samme problem med diverse HD kanaler..
Og det er fordi de pågældende programmer er lavet i 4:3... Så derfor modtager du et billede med 16:9 ramme som Radiomanden også tidligere har nævnt.. Pænt træls..

Hvis der er tale om en HDTV kanal hvor der udsendes opskaleret SDTV vil du få en sort ramme rundt om billedet hvis der på SDTV kanalen udsendes 4:3 LB materiale. HDTV kanalen skal udsendes 16:9, og når kildematerialet har et billede som er 4:3 er der ikke andet at gøre end at sætte sorte bjælker i siderne, pillarboxing som det hedder.

Problemet er 4:3 letterbox (LB) materiale. Undgå det for enhver pris, andet er der ikke at gøre.

Det er nogenlunde samme helvede som hvis du afspiller 4:3 LB DVD (non-anamorphic widescreen) på en opskalerende DVD afspiller med HDMI output.

Ægte 4:3 materiale, såsom gamle film (Casablanca, Borte med blæsten, etc) eller TV serier fra før widescreen TV æraen (typisk før 2000) skal ses med bjælker i siderne, ikke ved at strække billedet.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2008
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 22:11
Tror jeg er blevet lidt klogere :-)
Benzon - jeg har YouSee.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2011 kl. 22:13
Jeg giver helt medhold i det Jesper Lund skriver.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
akas Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-September-2007
Sted: danmark
Point: 361
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2011 kl. 18:52
Det er da op til den der ser om man vil stække 4.3 til 16.9.Jeg gider ikke se 4.3 ,så hellere stække det,jeg synes 4.3 er et latterligt format at se på Embarrassed

Redigeret af akas - 20-November-2011 kl. 18:53
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19800
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2011 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af akas akas skrev:

Det er da op til den der ser om man vil stække 4.3 til 16.9.Jeg gider ikke se 4.3 ,så hellere stække det,jeg synes 4.3 er et latterligt format at se på 

Det er det også, men i mine øjne er det mere latterligt at se folk tage 20 kg på for at fylde billedet ud.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2011 kl. 22:09
Enig med Klaus, det ser forfærdelig ud når billedet bliver strukket i breden. Hader tykke menesker LOL   carsten
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2011 kl. 22:49

Det er da op til den der ser om man vil stække 4.3 til 16.9.Jeg gider ikke se 4.3 ,så hellere stække det,jeg synes 4.3 er et latterligt format at se på Embarrassed

Så skal du holde dig fra HDTV kanaler... På SDTV kanaler kan du selv bestemme om du vil voldtage billedet eller ej. Det kan du ikke på HDTV kanaler hvor billedet skal sendes i 16:9 format. For at 4:3 kan passe ind i en 16:9 ramme laves sorte bjælker i siderne (det jeg og KlausDM p.t. gør frivilligt).
Til top
akas Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-September-2007
Sted: danmark
Point: 361
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2011 kl. 07:11
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Så skal du holde dig fra HDTV kanaler... På SDTV kanaler kan du selv bestemme om du vil voldtage billedet eller ej. Det kan du ikke på HDTV kanaler hvor billedet skal sendes i 16:9 format. For at 4:3 kan passe ind i en 16:9 ramme laves sorte bjælker i siderne (det jeg og KlausDM p.t. gør frivilligt).
Pjat,jeg har set borte med blæsten blu ray strukket til 16.9,i mine øjne for jeg stadig en bedre oplevelse end at se den i 4.3,som jeg skrev hver sin smag.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu