Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Tarkin
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
|
Sendt: 01-Maj-2009 kl. 14:54 |
PLASMABOY skrev:
DVD ??
tak for demo, men hvis jeg skal overbevises skal der bruges Blu-Ray
|
Det er underordnet om det er DVD eller Blu-ray. Filmen ligger på begge medier i formatet 2.35:1 aka 2.4:1. Det er tilsyneladende kun tv-stationerne der har fået mulighed for at vise en 16:9 full screen udgave (også kendt som FHA = Full Hight Anamorphic).
NB. James Camerons The Abyss, som også blev filmet i Super 35, er både set i 4:3, 1.85 og 2.4:1 udgaver på forskellige medier, som alle på sin vis kan retfærdiggøres, selvom biografudgaven oprindeligt var i 2.4:1.
PLASMABOY skrev:
jeg har MONGOL bluray i både 1.85:1 og 2.35:1
så jeg prøver at lave en bluray demo
|
Mongol er faktisk også skudt i Super 35, så din 1.85:1 (16:9) udgave kan meget vel have mere billede med for oven og for neden, i forhold til biografudgaven som var i 2.4:1. Men det er ikke sikkert. Det kan, som Naiera er inde på, sagtens tænkes at være en "pan&scan" version af 2.4:1 udgaven du har, specielt hvis det er en piratkopi.
|
 |
PLASMABOY
Bruger
Oprettet: 12-April-2009
Point: 237
|
Sendt: 02-Maj-2009 kl. 22:37 |
piratkopi - lol - det lyder som noget fra en 80`erne
det hedder re-encode og der bliver ikke rørt ved aspect ratio eller Hz, og kilden er BD
hvem er det der tager røven på hvem ?
når man næppe kan se forskæld på en org. BD på 25-50GB, og re-encode på 7.95GB (DVD9)
så brancen havede ikke behøvet at lave BD for at få 1080p hjem i stuerne, de kunne nøjes med at lave indholdet på DVD9 skiverne om!
og jeg kan kun af kineserne der har lavet deres eget HD format, pga. BD priserne
jeg en-coder også selv mine egne org. BD (RIPBOT264), så der kan ligge 100+ HD film (1080p24Hz) på en 1TB HDD
enu et exempel på at brancen malker forbrugerne..
for 5 år siden kunne man få et digital kamara på 5mp (sony) for 1000.- som der stort set ikke er nogle der er i stand til at udnytte, selv den dag i dag, men de bliver ved med at forøge opløsningen, i stedet for at sætte prisen ned
btw. har nu materialet klar til test 
cheers lads
Redigeret af PLASMABOY - 02-Maj-2009 kl. 22:39
|
 |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 03-Maj-2009 kl. 01:08 |
Nu svarede du jo sådan set ikke på "spørgsmålet" (som
jeg mener ligger i de to andre indlæg, selvom det ikke
er skrevet direkte). Om du kalder det det ene eller det
andet er irrelevant.
Spørgsmålet er om de to udgaver du har af samme film er
udgaver hvor du sidder med originalskiverne foran dig,
hvorpå der er forskel, eller om du blot har hentet en
eller begge versioner på nettet. Hvis det er det sidste,
så er det jo ret svært at forholde sig til, for der kan
være gjort meget ved filmene, ifbm med ripning af dem.
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12430
|
Sendt: 03-Maj-2009 kl. 02:07 |
PLASMABOY skrev:
piratkopi - lol - det lyder som noget fra en 80`erne
det hedder re-encode og der bliver ikke rørt ved aspect ratio eller Hz, og kilden er BD |
Hvis du har hentet den på nettet uden at have lov hertil fra rettighedshaverne, så er det en piratkopi. Med alle de her film du har i forskellige formater, så er der noget der siger mig, at der er nogen som sidder og piller ved aspect ratioen. Det er så vidt jeg ved sjældent at film bliver udgivet i forskellige formater, og på Blu-ray er det endnu mere usandsynligt, at man skulle spilde penge på at udgive filmene i forskellige aspect ratios.
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 03-Maj-2009 kl. 02:08 |
PLASMABOY skrev:
når man næppe kan se forskæld på en org. BD på 25-50GB, og re-encode på 7.95GB (DVD9)
så brancen havede ikke behøvet at lave BD for at få 1080p hjem i stuerne, de kunne nøjes med at lave indholdet på DVD9 skiverne om! |
Det er noget forfærdeligt sludder. Du må se filmene på noget ringe udstyr, eller noget udstyr der er indstillet ringe.
|
 |
PLASMABOY
Bruger
|
Sendt: 03-Maj-2009 kl. 21:33 |
narnia - lol
en piratkopi er en "kopi" - ok - og ikke en re-encode
vedr. BD Vs. MKV
så kommer mine udtagelser efter have set mindst 300 MKV og BD titler - på et kalibreret Pioneer LX5090
jonaskp
jeg ved hvem der har lavet de re-encode jeg henter og hvordan de er lavet, så for at gentage mig selv..
der bliver "ikke" rørt ved aspect ratio eller Hz, og kilden er BD
og de bliver rippet med slysoft anydvd hd og encoded med ripbot264
|
 |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 03-Maj-2009 kl. 23:07 |
Hvad er det helt præcist du ønsker med dette emne? Tarkin har allerede besvaret dit spørgsmål omkring hvordan den samme film kan eksistere med to forskellige Aspect Ratios.
Hvis vi skal have nogen som helst chance for at udtale os nærmere om de film du snakker om, så kræver det jo at vi ved hvilke udgivelser der er tale om - og det kræver at du har skiverne. Ellers er det jo lidt svært at forholde sig til.
|
 |
PLASMABOY
Bruger
|
Sendt: 03-Maj-2009 kl. 23:54 |
vi får en lille sluder - lol - ind til jeg får lavet en rigtig test :)
|
 |
Tarkin
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 04-Maj-2009 kl. 11:07 |
I går så jeg Starsky & Hutch (filmen fra 2004), som jeg havde optaget fra TV2 for leden. Der var her tale om beskåret 2.40:1 version - det jeg klader en 16:9 pan&scan version. Filmen er oprindeligt skudt i 35 mm Panavision (anamorphic 2.4:1), dvs. ikke noget med Super 35 og et originalt 16:9 full frame billede, men et ren og skær 2.4:1 billede på 35 mm film. TV2 har så, som så ofte, valgt at hjemkøbe filmen i beskåret udgave (16:9 full screen), hvilket tydeligt kunne ses filmen igennem. På nettet kan man læse at Starsky & Hutch så gar er blevet vist på HBO HD i USA i en beskåret (cropped) high def. version.

Herover ses en frame fra filmen i det originale 2.4:1 format (billedet er et screenshot af 2.4:1 dvd versionen taget fra nettet). Bemært hvor tilpasset billedet optræder, mht. "luft" rundt om personerne m.v.

Her er så et eksempel på den beskårede 16:9 full screen version (NB. Jeg har selv skåret dette billede til, så det er i 16:9). Man fornemmer tydeligt at det virker presset, og at der mangler noget "atmosfære" i siderne.

Den røde ramme viser 16:9 udsnittet. Det der ligger uden for udgør 1/4 af bredden på originalformatet, hvilket forklarer hvorfor en beskåret 16:9 full screen version mangler rigtig meget! Det er 25% der skæres bort!!!
Visse steder i filmen fornemmede jeg også, at der blev panoreret en smule i en ellers ikke-panoreret scene, hvilket må være gjort, for at få noget vigtigt med ude i siden. Lidt a la følgende billede (som jeg selv har lavet, blot for eksemplets skyld).

Bemærk hvordan billedet stadig virker "forkert" i forhold til originalen, selvom der er forsøgt at kompensere for det, ved hjælp af pan&scan teknikken.
Summa summarum, så kan man sagtens støde på 2.4:1 film (specielt i tv-udgaver), som er beskåret til fuldskærms 16:9 format. Personligt tager jeg skarpt afstand for sådanne versioner. Film bør vises i hele deres originale format, om det så fremstår som 4:3 pillarbox eller 2.4:1 letterbox på ens 16:9 tv eller lærred. Er der derimod tale om om 16:9 full screen versioner fra Super 35 film (som tidligere beskrevet i denne tråd), er jeg mere tilbøjelig til at acceptere, at formatet på tv'et (i broadcast versionen) ikke er det samme som det var i biografen, om end jeg da klart ville foretrælle at se filmen i det format, der var tiltænkt de rigtige biografer.
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 04-Maj-2009 kl. 11:10 |
PLASMABOY skrev:
så kommer mine udtagelser efter have set mindst 300 MKV og BD titler - på et kalibreret Pioneer LX5090 |
Så kan jeg kun konkludere at du nok bør have tjekket øjnene. Man kan selvfølgelig ikke lave en 8GB udgave af en 25-50GB BD-film som man næppe kan se forskel på.
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 04-Maj-2009 kl. 11:14 |
Hvad angår 2.40:1 film beskåret til 16:9, så sender Canal+'erne tonsvis af disse. Senest faldt jeg over Rendition i går aftes (som jeg heldigvis har på Blu-ray).
|
 |
Tarkin
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 04-Maj-2009 kl. 11:15 |
Ja, selv Star Wars III sendte de i beskåret version i HD!
|
 |