recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Asrock/computer ustabil
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAsrock/computer ustabil

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Emne: Asrock/computer ustabil
    Sendt: 14-September-2009 kl. 11:38

Så røg jeg dælme på gulvet. Og for første gang siden 1987 står jeg i en situation, hvor jeg helt konkret ikke ved, hvad jeg skal lede efter efter 1½ døgns møje og besvær.

Situationen er følgende:

Jeg har samlet 2 computeren som er næsten 100% identiske. Den eneste forskel er, at der i den ene sidder en 40Gb harddisk, og i den anden sidder der en 80Gb harddisk. Begge er IDE ATA133.

Bundkort er ASrock GT43 TWIN HD
CPU er Intel E5200 dual core.
Ram er Cosair et eller andet 6400 (1GB. Oprindeligt købt som 2*1GB dual channel).
Selv kabinetterne er ens, med indbygget 380watt strømforsyning.
Så de er præcis identiske.

Problemet er, at den første maskine jeg samlede (den med 40GB HDD), og installerede WinXP profesionel på. Den havde ingen som helst problemer overhovedet. Og den kører som en drøm i dag.

Den anden derimod har jeg kæmpet som en sindsyg med at bare få installeret Windows XP på. Den brager ned med blå skærm og en fejl i hukommelsesområde (som er forskelligt) hele tiden. Og det er ikke samme sted hver gang.

Min mistanke gik først på rammen. Så de to klodser blev byttet om. Resultat er det samme.
Dernæst gik min mistanke på HDDén. Fra gamle dage (IDE tiderne) husker jeg, at specielt da IDE133 diske fik lidt mere ram, så blev de mere overfølsomme for støj, specielt hvis man brugte fladkablerne. Så der skiftede jeg det standard fladkabel der var med til bundkortet ud med et ThermalTake rundt og dobbelt afskærmet IDE kabel. Resultatet er det samme.
Dernæst skiftede jeg HDDén ud til en 250GB disk i stedet. Det løste heller ikke problemet.

Selvom det i realiteten ikke burde være problemet, da jeg jo står med to fuldstændig ens maskiner, så gik jeg på ASrock´s hjemmeside og hentede seneste bios og opgraderede dette bundkort med den nyeste. Det løste heller ikke problemerne.

Så nu står jeg sådan set her. Jeg fik med møje og besvær installeret WinXP, men den er langt fra stabil. Eksempelvis gik den ned midt under installering af vigtige updateringer fra windows update.

Er der nogen der har et bud på, hvor denne ustabilitet ligger. Er det CPU eller bundkort det er galt med. Det er praktisk talt det eneste som er tilbage, som ikke har været skiftet rundt, (fordi det var lidt mere besværligt. Men jeg har klart overvejet at gøre forsøget, alene for at finde den evt. fejl).

Til top
xeon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-April-2009
Sted: Denmark
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 12:28
Her er nogle ting du kan teste

Strømforsyning, det kan være at den er halvdefekt og derfor giver for lidt strøm til bundkortet. Det er set før.

Check CPU-temperaturen, sidder køleren ordenligt på?

Hvad siger temperaturen inden i kabinettet ?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 12:39

CPU er kun set på max 47 grader. Jeg har ikke installeret noget software til at overvåge det, (fordi der er rigelig problemer i forvejen). Så det er taget direkte fra bios/monitoringen
Kabinettet/MB ligger mellem 35 og 40 grader. Lidt i overkanten. Men temperaturen er ikke faretruende, selvom det også havde slået mig.

Det med strømforsyningen kunne helt klart være en ide. Det er som sagt kabinetter med indbygget (standard ATX) strømforsyninger. Og da kabinettet med strømforsyning bestemt ikke lå i det høje prisleje, (mener det var omkring 450,- for både kabinet og strømforsyning), så kunne man snildt formode, at der måske er tale om virkelig dårlige strømforsyninger. Det vil jeg lige kigge nærmere på. Det er ihvertfald klart nemmere end at begynde og bytte om på MB og CPU, for at finde en evt. defekt der.

Kender du noget software til at teste strømforsyninger med?

Til top
xeon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-April-2009
Point: 182
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 12:43
Jeg tror ikke der findes noget til direkte at teste den, men hvis du belaster maskinen med noget tungt grafikmæssigt (f.eks 3dmark) så burde strømforsyningen også blive belastet.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 13:05

Se, det der med at forsøge at overbelaste en maskine, som brager ned i utide, med noget tungt grafik. Det ligger det lidt tungt med. Som nævnt så gik den eksempelvis ned under opdateringen fra windows update. Og det er mig bekendt ikke specielt tungt

Det som jeg lurede på, det er om det evt. kan være ramén i CPUén. Jeg har aldrig hørt om det før, men risikoen er der vel på een eller anden led. Spørgsmålet er, om det vil have en ustabil effekt, eller om det i givet fald burde være en kontant effekt med det samme i form af, at den så slet ikke vil virke.

Jeg har aldrig oplevet sådan en ustabilitet før, på trods af at jeg har bygget og samlet voldsomt mange computere siden 1987.

Til top
Lubzor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-September-2009
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 13:15
Nu siger du at du har byttet om på ram-klodserne, betyder det at du har taget en ud og startet op, og hvis det ikke virkede prøvet med den anden klods, og selvfølgelig prøvet med begge porte?

Du kan også prøve at teste dine ram med

http://www.memtest86.com/
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 18:32
Det lyder faktisk mere som et defekt bundkort.

Har selv haft problemerne med dårligt bundkort som giver mem-fejl konstant. Havde 2 gigabyte kort der døde for mig til en gammel amd-maskine jeg havde.

Da de er næsten identiske, burde du kunne skifte samtlige "udskiftelige" dele over i den anden for at kunne tjekke hvor den fejler, men jeg har på fornemmeren at det nok er selve bundkortet der er problemet.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 10:03

Lubzor - Ja begge ram klodser er testet i hver sin maskine. Og kun den ene maskine fejler.

I går gik jeg i seriøs tænkeboks og tog nogle draktiske skridt.

Jeg skiftede strømforsyningen. Eller dvs. jeg troede det var en standard ATX strømforsyning der sad i, men det viste sig at det var en micro-atx. Så med lidt møje og besvær fik jeg koble en standard ATX strømforsyning på. Det hjalp heller ikke.

På det her tidspunkt må jeg erkende, at jeg udelukkende havde fokus på bundkort og CPU. Disse to ting var ikke prøvet ombyttet, fordi det tager lidt længere tid, og fordi jeg selvfølgelig ikke lige kunne finde mit ekstra kølepasta, som skal bruges.

Jeg startede maskinen op (og den startede heldigvis fint nok). Fik installeret ASrock overclock utility, for nu ville jeg simpelthen se hvad hulen der sker, når maskinen bliver presset.

Det lykkedes mig at presse CPUén op til 3.3Ghz før maskinen gik ned. Det er bestemt et rigtigt godt resultat på en standard box blæser. Og da temperaturen holdt sig på 43 grader max, så formoder jeg at kølingen på CPUén er som den skal være.

At overclocke RAM på det her bundkort, det er desværre ikke lige til. ASrock er bestemt ikke een af verdens mest 7 vidundere til at bygge bundkort. Faktisk skal man rode med jumpere på bundkortet, for at kunne overclocke RAM. Eller dvs. man skal faktisk forhindre, via jumpere, at RAMén ikke får for meget strøm, når man oerclocker fra bios. Det er lidt gakket.
Ydermere gør den noget underligt med RAM. Jeg ved det RAM jeg har i, det er 800mhz. Så jeg havde forventet at bundkortet som standard ville sætte den til 400mhz. Men af een eller anden årsag, så insistere den på 333mhz. Og det er først når jeg overclocker CPU og RAM, at jeg kan få den op på 400mhz. Weird, men sådan er det åbenbart med det her bundkort.

Anyway, CPUén fejler bestemt intet, ihvertfald ikke mht. hastighed og køling. Og det var det primære.

Til gengæld blev jeg lidt arrig på det hele. Jeg kom i tanke om, at jeg havde en SATA disk i min arbejdsstation, som havde en windows 7 RC installeret, som jeg faktisk kun bruger til test. Jeg flåede denne disk ud og satte den over i den nye maskine. Og fuldstændig uden hensyntagende til, at windows 7 allerede var installeret på denne, og den kom fra en helt anden maskine, så startede jeg den blot op med denne disk. Jeg formodede windows 7 ville brokke sig gevaldigt og jeg alligevel skulle i gang med at installere påny.

Til min store overraskelse så skete der noget helt andet. Windows 7 startede fint op og fandt næsten alle enheder på ASrock bundkortet.

I løbet af ganske få minutter, så havde jeg en fungerende Windows 7 kørende på den her maskine, som ikke havde forvoldt andet end problemer hele tiden med winXP. Den maskine så har en fuldstændig identisk broder stående i værelset ved siden af med en vel fungerende WinXP kørende. Eneste forskel er nu (igen igen) harddisken.

Jeg er mildest talt forundret, og bestemt ikke klogere på noget som helst. Men jeg kan konstaterer, at den maskine som gav mig så mange kvaler, den virker som en drøm med windows 7, som endnu mere imponerende er installeret på en helt anden maskine, der på ingen som helst måde tilnærmelsesvis ligner den her ASrock. 

Min umiddelbare konklusion er, at dette ASrock bundkort tilsyneladende har det svært med minimum 2 forskellige Matrox ATA133 harddiske, på henholdsvis 80 og 160GB. Men det funger tilgengæld fint med en Matrox ATA133 40GB disk. Det ryster mig en hel del, må jeg erkende. Selvfølgelig kan man argumenterer for, at det idag nok er begrænset, hvor mange der overhovedet ville bruge en ATA disk. De kan stortset ikke købes mere. Men faktum er, at det er det ældste harddisk interface der findes, og det burde være temmelig godt standardiseret og afprøvet. Åbenbart ikke

Maskinen fik lov at køre nogle test hele aften i går. Og ikke en eneste fejl oplevede jeg. Tværtimod synes jeg den her windows 7 kører betydeligt bedre end Vista og XP nogensinde har gjort. Dog kræver den en del mere resourcer. 1GB ram er simpelthen ikke nok. Bundkortets G43 chipsæt med tilhørende onboard grafik scorer godt nok heller ikke ligefrem højeste karakter. Men som børnemaskine skal det nok gå, hvis bare der kommer lidt mere ram i.

Endnu en helvedes weekend med computere. Gad at vide hvornår jeg nogensinde lærer at holde mig fra det

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 21:43
Hej Kim

Lige et teoretisk spm. - Kan det tænkes at der ganske enkelt var for lidt strøm til  disken? hvor mange enheder havde du kørende på strømlinjen som HDD sad på? når det nu var en micro-atx. Og de gamle diske sluger jo altså alligevel en sjat mere end de gør i dag! :-) Det lyder som en vag ting, men eftersom du faktisk stort set ikke kan pinpointe fejlen, så kunne det vel i bund og grund være noget med fødning af strøm til dine enheder?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 09:58

Yeps. det kan snildt tænkes. Og det var også derfor det var en rigtig god ide da en anden forslog, at jeg skiftede strømforsyningen. Det hjalp bare ikke
Dernæst er det en lidt ældre og mindre (40GB ATA133) disk som sidder i den maskine som virker med WinXP. Så selv den del er hulens svær at forklare. Selvom det godt kunne være en kombination af en disk som bruger meget strøm og en svag strømforsyning.

I begge maskiner sidder (sad) der intet andet end 1. ATA133 disk og DVD drev.
De var bogstavligt talt identiske, lige bortset fra størrelsen på HDDén.

I dag kører den med problemer med en SATA disk, og der er windows 7 installeret. Der er ingen som helst problemer med den, og har ikke været det siden.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 18:25
ja ja - bekræfter min teori om at IT er opreklameret! :-)
Men godt det kører stabilt nu. og win7 er nu slet ikke nogen dårlig platform at arbejde på.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 08:22
Næ, det er nu heller ikke fordi jeg synes windows 7 er dårlig. Det var bare ikke lige planen. Men nu blev det sådan.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu