recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Asus eee Box 204/206 erfaringer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAsus eee Box 204/206 erfaringer

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 21:46

Oprindeligt skrevet af Badsted Badsted skrev:

Der er altså stadig noget, som jeg ikke forstår 

Min gamle laptop, IBM T42, 1,5 GB RAM, Intel Pentium M 1,6 GHz, Ati Mobility Radeon 9600 Series kan afspille alle 720p filmene fra det link uden et hik. Og selv 1080p filmene kører nogenlunde flydende.

Og det er fra samme netværksdrev.

Og med windows media player.

Jeg må gøre et eller andet galt....

Gode idéer er meget velkomne

Med venlig hilsen
Henrik Badsted

Det er helt sikkert et spørgsmål om rigtig konfiguration af codecs.
Boksen SKAL kunne afspille 720p uden problemer, også på XP!
Prøv eventuelt at starte med denne guide: http://forum.team-mediaportal.com/newcomers-forum-240/mediap ortal-install-guide-49685/
Hvis det stadig hakker, så prøv med Powerdvd eller CoreAVC codecs 

Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Status: Offline
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 21:29
Der er altså stadig noget, som jeg ikke forstår 

Min gamle laptop, IBM T42, 1,5 GB RAM, Intel Pentium M 1,6 GHz, Ati Mobility Radeon 9600 Series kan afspille alle 720p filmene fra det link uden et hik. Og selv 1080p filmene kører nogenlunde flydende.

Og det er fra samme netværksdrev.

Og med windows media player.

Jeg må gøre et eller andet galt....

Gode idéer er meget velkomne

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Altså....VLC (FFmpeg)bruger ikke hardwareaccelleration...Hvad havde i forventet?

I bliver nød til at vælge en ordentlig afspiller, en ordentlig driver, og et DX10 operativsystem....


Korrektion: VLC og ffmpeg kan ikke anvende hardware acceleration på Windows. Det er muligt på andre OS'er.


Takker for det, selvom det kan være vanskeligt på linux alt afhængigt af hardware....
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Altså....VLC (FFmpeg)bruger ikke hardwareaccelleration...Hvad havde i forventet?

I bliver nød til at vælge en ordentlig afspiller, en ordentlig driver, og et DX10 operativsystem....


Korrektion: VLC og ffmpeg kan ikke anvende hardware acceleration på Windows. Det er muligt på andre OS'er.


Redigeret af JesperLund - 21-Marts-2009 kl. 21:08
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af Badsted Badsted skrev:

Nej, jeg kører med den medfølgende XP Home, men har en Vista Ultimate liggende i skuffen. Måske skulle man prøve at støve den af og lave en Vista Lite? Jeg er ikke sikker på, at den lille Atom cpu og kun 1 GB ram kan klare en fuld Vista installation.

SMen du mener altså at grunden til den 'halvdårlige' H.264 performance kan være XP's manglende hardware understøttelse?

Jeg kan heller ikke forstå at den kæmper så meget. Både Asus og Ati hævder jo, at HD3450 chippen skal kunne klare BlueRay og HD-DVD.

Med venlig hilsen
Henrik Badsted


Jeg er 100% sikker på at den kan køre Vista, og afvikle h.264 uden problemer... Jeg har selv et alm HD3450, og har tidligere kørt Vista med 512mb Ram...

Edit: Det er ikke mangel på hardwareunderstøttelse på XP, det er mangel på DX10 der gør at du ikke kan udnytte dit hardware. Operativsystemet har ganske enkelt ikke de rette instruktioner.







Redigeret af Patriarken - 21-Marts-2009 kl. 20:55
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Status: Offline
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 20:30
Nej, jeg kører med den medfølgende XP Home, men har en Vista Ultimate liggende i skuffen. Måske skulle man prøve at støve den af og lave en Vista Lite? Jeg er ikke sikker på, at den lille Atom cpu og kun 1 GB ram kan klare en fuld Vista installation.

SMen du mener altså at grunden til den 'halvdårlige' H.264 performance kan være XP's manglende hardware understøttelse?

Jeg kan heller ikke forstå at den kæmper så meget. Både Asus og Ati hævder jo, at HD3450 chippen skal kunne klare BlueRay og HD-DVD.

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 20:25
Kører du på Vista? I så fald kan decoderne evt være PowerDVD 7.3 og op hus at vælge hardware acceleration i Powerdvd(Avivo)... XP kan ikke fuldt ud understøtte HW h.264 accellaration da der ingen DXVA 2.0 er i DX9C...

Redigeret af Patriarken - 21-Marts-2009 kl. 20:27
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Status: Offline
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 19:49
Så har vi fået leget lidt med boxen og resultatet er nok lidt blandet.

Mediaportal og 4therecord er installeret og den gamle HTPC virker nu som server.

Installationen gik forsåvidt fint og der er sket meget siden de tidlige betadage med Mediaportal.

Vi kom til at afinstallere Ati's Control panel, hvilket resulterede i, at ingen HD film kunne afspilles og heller ikke SD så særlig pænt ud. Men da kontrolpanelet kom på igen fungerede det bedre.

Der var ikke så store problemer med at afspille nogle HD samples herfra: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/ hdvideo/contentshowcase.aspx, f.eks. Super Speedway, The Magic of Flight og Dust to Glory, alle i 720p. Men man fornemmer på en eller anden måde, at maskinen er på grænsen af sin ydeevne. Der er enkelte udfald i lyden og et enkelt hik i billedet så vi også.

Helt anderledes så det ud, da vi forsøgte at afspille en downloaded MKV fil i H.264. Den havde en bitrate omkring 11 - 15 MB/sek og maskinen gik helt i knæ, viste ikke noget billede eller noget, der var ekstremt pixeleret.

Alle film blev forsøgt afspillet i VLC, Windows Media Player og Mediaportal, med stort set samme resultat.

Jeg skal se om jeg kan finde ud af at opdatere Ati driverne til seneste version, men umiddelbart meldte opdateringen, at den ikke havde fundet noget kompatibelt hardware. Jeg ved dog, at der findes et hack, så man kan bruge Ati's drivere, i stedet for hardware leverandørens, jeg skal bare lige finde det igen.

Jeg skal også afprøve andre decodere, for at se, om det ændrer på noget. Men igen, så skal det være en decoder, der fungere 100 % i Mediaportal, da det er vores foretrukne afspiller.

Endnu engang ser det ud til, at træerne ikke vokser ind i himlen, men vi er da nået et stykke deropad.

Med venlig hilsen
Henrik Badsted
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af antilles antilles skrev:

Lige et par interesante betragtninger. Jeg kunne ikke vente og ville lige se hvordan H.264 klarer sig på en 2.66GHz core2Duo. Jeg brugte VLC, som desævrre ikke er istand til at anvende mere end en core, jeg kan ikke blive klog på om det skylde codec eller vlc, men det virker i al fald ikke. På dette screen shot, hvor jeg kører en H.264 fil med ca 20Mb/s (hd_other_panasonic_alaska_in_the_summer.m2ts) ses det tydeligt at processoren er i knæ og at der kommer frame udfald - og det ses også tydeligt på outputtet.


Jeg har ingen hard H.264 decoding i min GPU, som der findes i b204/6 boksen, men det fortæller bare at en 386 CPU ikke er skabt til video decoding - Jeg glæder mig til at se hvordan Ati kredsen håndterer det, og hvad cpu load for den lille atom er, under en +20Mbit/s H.264 afspilning.

Jeg ville også gerne se noget video dekoding, som ikke er HW supporteret i Ati chippen. F.eks. DivX hvilket min CPU overhovedet ikke sveder over. Mon ikke atomen klarer opgaven også. Her ses et eksempel på min 2.66 GHz core2duo:



Update: Jeg fandt en simpel indstilling, som kan ændre CPU kravene ved H.264 decodning. Jeg er ikke sikker på hvad det betyder - måske nogle kloge hjerner herinde ved det? Men se herunder, det giver ca 50% CPU brug og ingen lost frames:




Altså....VLC (FFmpeg)bruger ikke hardwareaccelleration...Hvad havde i forventet?

I bliver nød til at vælge en ordentlig afspiller, en ordentlig driver, og et DX10 operativsystem....
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
- Dark Nebula - Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2008
Status: Offline
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af vacDK vacDK skrev:

Du kan hente trailer her i Full HD til at afprøve.

http://www.demo-world.eu/trailers/high-definition-trailers.p hp

Men tror stærkt på at den kan klare det. :(



Lækker link du smider her.. Kendte jeg sgu ikke til 
Blvier elelrs fedt med feeback fra jer som tester den EeebOx.. Hvis pisset virker fortryder jeg lidt.. Har lige selv samlet en HTPC..


Redigeret af - Dark Nebula - - 21-Marts-2009 kl. 14:58
Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 14:31
Jeg følger også lige med i tråden her. Har nemlig på
sigt samme plan som Badsted forudsat at B204/206 kan
afspille HD tilfredsstillende.
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2009 kl. 10:22
Lige et par interesante betragtninger. Jeg kunne ikke vente og ville lige se hvordan H.264 klarer sig på en 2.66GHz core2Duo. Jeg brugte VLC, som desævrre ikke er istand til at anvende mere end en core, jeg kan ikke blive klog på om det skylde codec eller vlc, men det virker i al fald ikke. På dette screen shot, hvor jeg kører en H.264 fil med ca 20Mb/s (hd_other_panasonic_alaska_in_the_summer.m2ts) ses det tydeligt at processoren er i knæ og at der kommer frame udfald - og det ses også tydeligt på outputtet.


Jeg har ingen hard H.264 decoding i min GPU, som der findes i b204/6 boksen, men det fortæller bare at en 386 CPU ikke er skabt til video decoding - Jeg glæder mig til at se hvordan Ati kredsen håndterer det, og hvad cpu load for den lille atom er, under en +20Mbit/s H.264 afspilning.

Jeg ville også gerne se noget video dekoding, som ikke er HW supporteret i Ati chippen. F.eks. DivX hvilket min CPU overhovedet ikke sveder over. Mon ikke atomen klarer opgaven også. Her ses et eksempel på min 2.66 GHz core2duo:



Update: Jeg fandt en simpel indstilling, som kan ændre CPU kravene ved H.264 decodning. Jeg er ikke sikker på hvad det betyder - måske nogle kloge hjerner herinde ved det? Men se herunder, det giver ca 50% CPU brug og ingen lost frames:




Redigeret af antilles - 21-Marts-2009 kl. 11:16
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu