|
At fjerne HDCP |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Thomas_H ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 467 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 21-Januar-2012 kl. 08:53 |
Hej,
Er det på NOGEN måde lovligt at fjerne HDCP fra et HDMI signal, og at sælge en enhed der kan? Et større udstyrsleverandør prøver nemlig at sælge en box der kan fjerne HDCP, til et større AV-firma. De påstår, at de gerne må sælge den, fordi det kun er officielle producenter af HDMI udstyr der ikke må sælge den, og de har en ikke-officiel leverandør der leverer den. De påstår endda, at AV-firmaet også gerne må sælge boksen til deres kunder! Er der noget om det, eller hvad? |
|
--
mvh Thomas H. - www.thhe.dk |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ved det ikke med sikkerhed, men som jeg har opfattet det er princippet ikke ulovligt som sådan, men en producent bryder sin aftale med hdmi organisation ved at strippe signalet for hdcp. Og der kan ikke sidde hdmi på boksen uden sådan en aftale. Med andre ord, det kan ikke lade sig gøre lovligt at lave en hdmi boks der stripper hdcp - men måske kan man godt lave en dvi boks der gør. Så hvis det er med dvi stik, så er det muligt de har ret. Men igen - det er ikke noget jeg på nogen måde er sikker på.
|
|
![]() |
|
Thomas_H ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 467 |
Jeg kan ikke se hvad der sidder på, den hedder bare "Magic Box" og billedet er en sort PhotoShop firkant med Indgang (HDMI + HDCP) Udgang (HDMI - HDCP) - Jeg troede seriøst det var en joke :) Men hvis det er lovligt at købe og bruge den, ville det virkelig gøre mange ting lettere for os, da vi har mange enheder uden HDCP hos kunder, som vi ikke engang kan sætte en TV-box til i dag. |
|
--
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Det er ligesom en Macrovision stripper. Produktet er ikke ulovligt som sådan i Danmark, men hvis du bruger enheden til at kopiere noget (via et HDMI capture kort), vil det være en overtrædelse af ophavsretslovens §75c. Hvis du bruger den fordi dit TV ikke har HDCP, kan jeg ikke se noget problem. Produktet er givetvis fremstillet i strid med HDMI licensbetingelserne, men det er ikke dit problem. Du skal dog være opmærksom på at HDCP indeholder en key revocation protokol til at blackliste rogue enheder, se her. Hver gang du afspiller en BD film eller andet som checker HDCP, er der principielt en risiko for at din Magic Box bliver blacklistet. HDCP kan dog ikke længere forsvares i længden efter offentliggørelsen af en master key i 2010, men du vil være afhængig af at Magic Box leverer nye nøgler hvis de gamle bliver blacklistet. Redigeret af JesperLund - 21-Januar-2012 kl. 12:52 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
Ok, jeg var sikker på at det var helt lukket land, men det lader til at der kunne være noget om det? Spørgsmålet er, om et professionelt firma må montere boxen hos en kunde, som også er et stort internationalt firma? For det er jo ikke for at kopiere noget, det er kun for at kunne vise HD-TV på en Video væg der ikke har HDCP. |
|
--
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Hvis I monterer HDCP stripperen mellem en afspiller og en display enhed, kan jeg ikke se noget problem, end ikke en teoretisk risiko for at blive sagsøgt for medvirken til overtrædelse af §75c. Det er er ikke anderledes end at sælge den, hvilket I gerne må. Hvis I har nogle aftaler med HDMI alliancen kan det være at I overtræder dem, men det har I næppe hvis I blot indkøber boxene og monterer dem sammen med anden udstyr (jeg læser det som at det er videovæggen som er det primære produkt). |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
For eventuelle interesserede står der mere om emnet her.
Bemærk dog at diskussionen om "lovlighed" tager udgangspunkt i amerikansk lov (DMCA), som på dette punkt er anderledes end dansk lov. |
|
|
|
![]() |
|
Ok, det lyder spændende. Ja det er videovæggen der er det primære produkt. |
|
--
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |