recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - AT-lærred er ikke 100% AT
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

AT-lærred er ikke 100% AT

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: AT-lærred er ikke 100% AT
    Sendt: 30-Marts-2016 kl. 17:15
Vi har lavet et AT-lærred med to lag bistretch, et sort lag inderst og hvidt yderst. Vi synes at vi strakte det ganske meget, men jeg kan tydeligt høre en kamfiltereffekt, specielt på stemmer, selvom både bagvæg og loft er beklædt med Rockwool. Så der er tydeligvis ikke "hul" nok igennem til, at lærredet er rigtigt lydtransparent.

Vi har to muligheder: den mest åbenlyse er naturligvis at fjerne det inderste sorte lag. Vi er så nervøse for, om højttalerne ville kunne anes igennem det hvide lag. Væggen inde bag er dog sort.

Den anden mulighed er at prøve at flytte centerhøjttaleren nærmere bagsiden af lærredet. L og R er gulvhøjttalere, og da de er ret store rager de længere frem end Center, da den står på en væghylde ca. 20-25 cm bag L-R.

Hvad tror I ville være den bedste løsning, eller findes der andre løsninger?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 17:56
Jeg har desvære ikke lige en løsning i hovedet men vil bare minde dig om at uanset hvilket Diy AT-lærred du laver eller køber af professionel AT-Lærred, Så vil du miste en hel del på lyd siden lige meget hvad. 
Og også på billedet, men det er selvfølgelig det hele værdStar

Redigeret af André S - 30-Marts-2016 kl. 17:59
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 18:07
Det kan også godt være, at jeg gør det værre, end det er. Lyden nu minder om den dér typiske knastørre lyd man hører i de store biografer. Jeg har aldrig brudt mig om den, og jeg ved at mine højttalere lyder anderledes, men måske bliver det bare ikke bedre med AT-lærred.
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 18:36
Kan du ikke prøve når du får tid, at tag et billede af selve strukturen i dit lærred?

Redigeret af André S - 30-Marts-2016 kl. 18:37
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-August-2010
Sted: Store Heddinge
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 18:40
Hvorfor bruger du 2 lag bistrech ? Og hvad er det "sorte lag" for noget stof ?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 20:55
@ André: jeg har forsøgt at tage et billede, men det går ikke - mit kamera vil ikke fokusere.

@ Spanky: det sorte lag er det ene lag bistretch. Vi har brugt to lag, fordi vi læste os frem til (bl.a. herinde), at lyset fra projektoren ville skinne igennem og lyse baggrunden op, hvis man blot havde et lag hvidt. Nogen (husker ikke hvem nu) har brugt højttalerstof som lag nr. 2, men vi troede nok at bistretch strukket kraftigt nok ville have samme effekt.
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 21:11
Det har muligvis været i min egen tråd i har læst det, ihjel bruger selv et lag bistrech og et lag højttaler stof, jeg tror trods alt (som du nok også selvet kommet frem til) at bistrechen er for tyk til at blive lagt dobbelt, hvis du har en stump tilbage ku du jo prøve at smide den over centeren og høre forskellen.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af spanky spanky skrev:

Det har muligvis været i min egen tråd i har læst det ...

Heh, det er sgu ikke usandsynligt LOL

Men ja, tror desværre også det var en dum idé med to lag bi-stretch. Jeg har i mellemtiden fået en idé, som gør tanken om at fjerne det sorte lag lidt mere overkommelig, for hvis nu det viser sig, at projektoren lyser højttalerne op (de har sådan en skøn alu-farvet ring rundt om enhederne, suk), så kunne man vel pakke dem ind i højttalerstof, i stedet for at skulle bøvle med højttalerstof på bagsiden af lærredet, eller hvad?
Til top
spanky Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spanky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2016 kl. 23:27
Det ku man gøre ja, det problem jeg havde var dog at der blev kastet for meget lys tilbage fra vægen bag lærredet (vægen er antricit grå), og det var ikke værd at kigge på
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 17:36
Jeg har en enlighter 4K dug. Det skulle være noget af det bedste ang både billede og lyd. Jeg har målt hvad den gør ved lyden med REW. fra ca 800hz og til 20khz , dæmper den lyden ca 2-3db. Det gør den ensartet. jeg bruger ikke den sorte backing der følger med. Da den åbenlyst ( hørbart ) æder en del lyd....mere end selve lærredet gør. Det betyder nok for dit vedkommende at du har et roll off på måske 5-6db fra ca 1 khz. Hvilket er med til at give lyden en anden klang...som du selv nævner. Afhængigt af dugens kvalitet , kan du risikere at den dæmper lyden uens. Hvis du ikke EQer kan der ikke kompenseres for det roll off dugen introducere . i Første omgang vil jeg sætte ind på det black backing. Af med lortet!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 19:59
Jacobe: Hvad bruger du til at kompensere for dugen? At smide en højttaler bag et AT-lærred uden at gøre andet, er dømt til at gå galt... Uanset hvor dyrt et lærred du køber, så vil den tage noget lyd og du skal have noget korrektion på.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2016 kl. 22:26
Jonas, jeg kører 7.1 analog out fra Blu-Ray afspiller til receiver, og hvis jeg ellers har forstået det korrekt, så bypass'er den rute automatisk alt hvad der hedder EQ i receiveren. Jeg kan dog have misforstået det. Men uanset hvad vil EQ jo ikke afhjælpe problemet med kamfiltereffekten?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu