recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Atmos på dårlige højtalere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Atmos på dårlige højtalere?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Atmos på dårlige højtalere?
    Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 12:49
Jeg har nogle MK højtalere som jeg egentlig synes er okay, men jeg har bare ingen Atmos. 
Jeg tænkte derfor om jeg kunne købe nogle billige brugte højtalere og hænge dem op i loftet for at få Atmos efekten. 

Men er det overhovedet noget værd Atmos? Og er det okay med nogle dårligere højtalere til at starte på? Er det et problem af mine baghøjtalere er Bi-pol (tror jeg det hedder).
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Jeg har nogle MK højtalere som jeg egentlig synes er okay, men jeg har bare ingen Atmos. 
Jeg tænkte derfor om jeg kunne købe nogle billige brugte højtalere og hænge dem op i loftet for at få Atmos efekten. 

Men er det overhovedet noget værd Atmos? Og er det okay med nogle dårligere højtalere til at starte på? Er det et problem af mine baghøjtalere er Bi-pol (tror jeg det hedder).
Bi-pol skulle ikke give problemer, da begge enheder kører i sammen fase. Jeg startet selv med noget dårligere højtalere som atmos. Det kan godt. Men det lyder bedre i sammen serie.
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Jeg har nogle MK højtalere som jeg egentlig synes er okay, men jeg har bare ingen Atmos. 
Jeg tænkte derfor om jeg kunne købe nogle billige brugte højtalere og hænge dem op i loftet for at få Atmos efekten. 

Men er det overhovedet noget værd Atmos? Og er det okay med nogle dårligere højtalere til at starte på? Er det et problem af mine baghøjtalere er Bi-pol (tror jeg det hedder).
Bi-pol skulle ikke give problemer, da begge enheder kører i sammen fase. Jeg startet selv med noget dårligere højtalere som atmos. Det kan godt. Men det lyder bedre i sammen serie.


Jeg har aldrig prøvet Atmos før. Skal man bruge Atmos højtalere, eller kan en hver højtaler bruges til Atmos?

HVor godt er Atmos egentlig? Er det noget der giver en meget bedre lydoplevelse?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 16:19
Optimalt set skal surrounds og atmos være samme kvalitet. Du kan dog godt slippe afsted med lidt dårligere atmoshøjttalere. Du kan godt bruge helt normale højttalere. 

Spørgsmålet 'hvor godt er Atmos' er umuligt at besvare. Potentielt kan det øge oplevelsen meget. Det tilføjer en ekstra dimension samt flere højttalere til at generere lydene i rummet (dvs de placeres mere præcist selvom du ikke sidder 100% i midten). 

Men jeg vil stadig mene at et godt 7.1 system slår et middel Atmos system. Hav altid fokus på at få det optimale 7.1 og opgrader derefter. 
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Optimalt set skal surrounds og atmos være samme kvalitet. Du kan dog godt slippe afsted med lidt dårligere atmoshøjttalere. Du kan godt bruge helt normale højttalere. 

Spørgsmålet 'hvor godt er Atmos' er umuligt at besvare. Potentielt kan det øge oplevelsen meget. Det tilføjer en ekstra dimension samt flere højttalere til at generere lydene i rummet (dvs de placeres mere præcist selvom du ikke sidder 100% i midten). 

Men jeg vil stadig mene at et godt 7.1 system slår et middel Atmos system. Hav altid fokus på at få det optimale 7.1 og opgrader derefter. 


Jeg har pt MK Sound LCR750 som fronter. Jeg synes egentlig de er okay. Men jeg vil gerne have noget JBL en dag.

Jeg tænke så om man så kunne bruge fx denne her: https://www.dba.dk/hoejttaler-bw-lcr600-s3/id-1060551830/ og sætte den skråt i loftet hen over hvor jeg sidder.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 17:19
Det er en centerhøjtaler (og efter min mening alt for dyr) og til Atmos skal du have 2 højtaler.


Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det er en centerhøjtaler (og efter min mening alt for dyr) og til Atmos skal du have 2 højtaler.



Jeg tænkte en center ville være bedre, hvis man skulle bruge en højtaler? Men skal man bruge to? Jeg troede man kunne vælge.

Vil det her være et bedre bud? https://www.dba.dk/hoejttaler-monitor-audio/id-1059922301/
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det er en centerhøjtaler (og efter min mening alt for dyr) og til Atmos skal du have 2 højtaler.



Jeg tænkte en center ville være bedre, hvis man skulle bruge en højtaler? Men skal man bruge to? Jeg troede man kunne vælge.

Man kan ikke kun bruge en højtaler til atmos. Det kræver mindst to. Og jeg vil sige at middel atmos et bedre end 7.1 da 7.1 bruger noget mere plads. Så hvis du ikke har en stor bred stue er atmos at foretrække over 7.1
Til top
Jimmbo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-August-2007
Sted: Risskov..
Status: Offline
Point: 1966
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 18:43
Jeg har faktisk en ret elendig stue, når det kommer til lyd. Jeg jeg bare at vide engang af en her inde, at Atmos var så sindssyg godt at man bare skulle have det.

Det er derfor jeg er på jagt efter en billig løsning.

Men kan de højtalere jeg linker til bruges, eller er de får dårlige?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2019 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Jeg har faktisk en ret elendig stue, når det kommer til lyd. Jeg jeg bare at vide engang af en her inde, at Atmos var så sindssyg godt at man bare skulle have det.

Det er derfor jeg er på jagt efter en billig løsning.

Men kan de højtalere jeg linker til bruges, eller er de får dårlige?
kender ikke kvaliteten af dem. Så det må komme and på en prøve
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu