recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audio DVD Creator
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAudio DVD Creator

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Emne: Audio DVD Creator
    Sendt: 27-April-2004 kl. 13:46

Vi havde i går under Nyhederne en omtale af et nyt program til PC, som kan lave Audio DVD plader.

 

Lad mig først slå fast at det ikke laver ægte DVD-Audio plader, dvs plader med fx 192 kHz samplingsfrekvens og 24 bit opløsning, men det laver derimod en ganske almindelig DVD video plade, hvor videoen består af et still billede med tilhørende lydspor.

Jeg har prøvet programmet og fandt 120 sange i alm. CD kvalitet frem og startede programmet op.

 

Velkomst billedet var hurtigt overstået og under Author var det muligt at vælge hvilke sange jeg ville have med på min Audio DVD plade. 120 var lidt for mange, dels er der kun mulighed for 99 kapitler i DVD Video formatet og dels fyldt de 120 sange mere end der var plads til på en DVD-R.

Jeg reducerede antallet til 97 og så var begge dele opfyldt. Det er ikke noget problem, med mere end 99 sange, de bliver bare samlet i de 99 kapitler. Et eller flere kapitler må så indeholde mere end en sang, hvilket vel også er meget fornuftigt. Man kan forestille sig 5 CD'er lagt i 5 kapitler.

Programmet konvertere automatisk fra CD formatets 44,1 kHz samplingsfrekvens til DVD formatets 48 kHz, men det tager noget tid. I mit tilfælde 45 minutter på en PC med XP3000+ processor og 1 GB ram. Det kan altså tage op til et par timer for en mindre PC. Specielt sidste sang tog det lang tid at konvertere, hvilket fik mig til at tro at der var noget galt, men det var der ikke.

Efter yderligere 15 min var DVD'en skrevet til harddisken og brændingen begyndte. Det tog også 15 minutter, så alt i alt tog det knap 1½ time, men de sidste 75 minutter kunne PC'en passe sig selv.

Resultatet blev en "Audio DVD" eller rettere en DVD Video med ét still billede og 97 sange, svarende til ca 6½ times musik i top kvalitet.

 

Ærgerligt nok kan man ikke se hvilken sang der afspilles, still billedet er det samme ved alle sangene. Billedet kan udskiftes, men der er stadig kun et billede og der er ingen som helst menu til at vælge sange med.

 

Har man lidt mere tid kan man med mange DVD Autoring programmer fx EncoreDVD og TMPGEnc Authoring selv lave en tilsvarende Audio DVD, og endda med menu struktur og billeder for hver sang. Men så nemt og hurtigt som Audio DVD Creator er der ingen andre programmer der er, ej heller det konkurerende program "DVD+Audio" fra Eximius.

http://www.audio-dvd-creator.com/index.htm

http://www.eximius.nl/dvdaudio.php

 

Bemærk at det kun er lovligt at kopiere sange egne CD'er og de må ikke være kopibeskyttet.

 

 

Settings: Vælg PCM (CD kvalitet) eller AC3 (MP3) og PAL

 

Vælg sange

 

Den indbyggede player kan bruges til Preview

 

Og så skal der brændes

 

Hilsen

Michael Sørensen



Redigeret af MichaelS
mvh MichaelS
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2004 kl. 14:17

Programmet er nu kommet i version 1.1 og det fixer et problem med mange mp3 filer.

Der mangler stadig en menu og mulighed for at set hvad der bliver spillet, men det kommer senere, loves det.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2004 kl. 13:59

Tak for anmeldelsen.

Jeg har tidligere studeret guiden for TMPGEnc Authoring til at lave lyd-dvd'er, men den var liiiiige langhåret nok for mig. For meget besvær kort sagt. Dette lyder mere som noget for mig.

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2004 kl. 14:23

Det er absolut nemt, men reesultatet er en skive der kan spille i 6½ time uden at man får oplyst hvad der spilles og uden god mulighed for at springe til en bestemt sang. OK er der under 100 sange kan man huske at nr 37 er Nationalmelodien og ønsker man at høre den skifter man til kapitel 37, og så spiller den. Mæææn det holder ikke i længden Cry

Goland Tech har da også lovet et menu system i næste udgave.

Det kan tage adskillige timer at lave en plade med AC3 lyd - til gengæld fik jeg plads til 800 sange i god kvalitet (192 kBit/sek) og ca 52 timers uafbrudt musik...

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu