recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audio return channel og 5.1 lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAudio return channel og 5.1 lyd

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
theman7979 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Juli-2009
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Emne: Audio return channel og 5.1 lyd
    Sendt: 22-December-2010 kl. 09:59
Hurtigt spørgsmål:

YouSee kabel tv modtaget med intern DVB-C tuner i TV. Kan TV'et sende 5.1 lyd videre til receiveren via "audio return channel", såfremt programmet sendes i surrond, eller bliver det altid bare 2 channel?

Har spurgt i diverse forretninger, men sælgerne kommer altid med meget usikre/halve svar, som giver mig fornemmelsen af at de ikke har nogen anelse.

Hvis nogen rent faktisk får 5.1 lyd med ovenstående setup må de meget gerne tilkendegive det her samt nævne model på TV og receiver.

Takker
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af theman7979 theman7979 skrev:

Hurtigt spørgsmål:

YouSee kabel tv modtaget med intern DVB-C tuner i TV. Kan TV'et sende 5.1 lyd videre til receiveren via "audio return channel", såfremt programmet sendes i surrond, eller bliver det altid bare 2 channel?

Det afhænger formentligt af den enkelte model. Audio Return kan godt sende 5.1 lyd (men ikke HD lyd), men det betyder ikke at det enkelte tv har implementeret det. Jeg har ikke prøvet, så jeg er også nødt til at give dig et halvt svar.
Til top
ipk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Juli-2007
Sted: Viborg, Denmark
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 10:38
Hej
Jeg kender kun til at du kan få 5.1 via optisk kabel (DR HD, TV2 FILM).

Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.
Til top
mjohansen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: 2630 Taastrup
Point: 349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af theman7979 theman7979 skrev:

Hurtigt spørgsmål:

Panasonic kan ikke, det bliver 2 kanalslyd. Jeg har prøvet med både den optiske udgang samt ARC via HDMI og de giver begge samme resultat, deværre.

LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
Til top
ipk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Juli-2007
Sted: Viborg, Denmark
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 13:32
Jeg kan kan godt få 5.1 lyd ud via den optiske udgang på min Panasonic G15.
Prøv og tjek om SPDIF står til automatisk inde i lyd menuen.
Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.
Til top
Shumway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2003
Point: 360
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 20:25
Mit Samsung kan godt sende 5.1 til receiveren via ARC fra DVB-C kanaler der sender det.
Det kan dog kun sende 2-kanals stereo, hvis kilden er noget der tilsluttet tv'et via HDMI, men den situation kommer jeg aldrig ud i, da alt mit HDMI udstyr jo netop kører via receiveren.
Til top
theman7979 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Juli-2009
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 08:56
Tak for svar.

fantastisk Shumway :) Lige det jeg ville høre.
Det bliver samme setup hos mig, så kun DVB-C der var tvivl om. Sender dit TV PCM eller Bitstream? Og må jeg også spørge hvilket samsung TV du har?

Til top
Shumway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2003
Point: 360
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2010 kl. 09:22
Jeg må nok være lidt svar skyldig på om det er PCM eller Bitstream.

Det jeg kan observere er:
Hvis en kanal sender alm. stereo (feks. DR1 eller TV2) så registrerer min receiver (Onkyo 608) det som PCM 48Khz
Hvis en kanal sender Dolby Digital Stereo (feks Kanal 5 HD), så registrerer min receiver det som DD 2.0
Hvis en kanal sender Dolby Digital 5.1 (feks. DR HD), så registerer min receiver det som DD 5.1

Mit tv er Samsungs noget ubeskrevede PS50C685
Til top
tfaurholt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-Marts-2009
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2011 kl. 11:37
Jeg håber det er OK at bruge denne tråd til mit problem :-)
Jeg har et Sony 40W4500 TV tilsluttet Yousee via DVB-C, men syntes ikke jeg kan få 5.1 surround ud via optisk kabel. Har prøvet alle former for lydindstillinger på Sony, uden det giver noget.
På min JVC reciver er det sat op til Digital indgang, men lyden kommer kun i  H / V højttaler.
JVC ville vise grafisk i display, hvilke HT der er tilkoblet. Og det er kun H/V.
Hvis jeg bruger min BD afspiller til JVC, viser den alle "5" HT. Så JVC virker.
Hvor gør jeg noget galt ?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2011 kl. 11:55

Det kræver at TVet kan modtage Surround, og det er ikke sikkert det kan. Du vil dog altid med den rigtige indstilling på Reviveren få DPL.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
tfaurholt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-Marts-2009
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2011 kl. 19:09
Når jeg vælger DR HD, Viser mit  Sony W4500 "Dansk Dolby Digital 3/2.1" Er det kun 3.1 den sender ud ?
Eller forstår jeg det helt forkert ?
Til top
klemme Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-Februar-2005
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2011 kl. 11:38
Jeg er rendt ind i lidt af det samme problem: jeg kan fint få ARC til at fungere med mit udstyr. F.eks. slukker receiveren, når jeg slukker for TV'et, TVets lyd mutes og stereolyden kommer ud af højtalerne. MEN jeg kan kun få stereolyd i PCM tilbage til receiveren fra TV via ARC. Mit udstyr er Samsung D8005 40" samt en Denon AVR-1912 receiver. Nogen der har et bud på, hvordan man får 5.1 lyd?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu