recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audyssey EQ problemer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Audyssey EQ problemer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Audyssey EQ problemer
    Sendt: 23-December-2022 kl. 11:10
Hej og god jul der ude

Da juleferien nu officielt er begyndt, er der blevet tid til at rode lidt med hjemmebioen herhjemme. Efter at have koblet noget udstyr fra og flyttet lidt rundt ville jeg køre en ny Audyssey opsætning på min gamle Pioneer VSX-LX60 surround forstærker. Jeg blev dog noget overrasket over resultatet. Jeg hører med det samme at lyden er halv-skinger og tynd. Kører setup igen med samme resultat.

Da jeg åbner for at se hvilke EQ indstilling den er endt på, bliver jeg mødt af nedenstående billede (kun venstre kanal er vist, men højre er samme billede). Jeg kan måske forstå at der med nogle stående bølger eller lignende er nødvendigt at gøre noget drastisk ved 250 Hz. Men +/- 6 dB ændringer både ved 1 kHz og > 4kHz virker helt vildt. Jeg måtte lige tjekke at mine diskanter ikke var stået helt af! LOL

Tænkte så at den måske blev snydt af at jeg kører fonthøjttalerne gennem et sæt XTZ A2-300 effektforstærkere via pre-out. Men center-kanalen er mere eller mindre det samme og den bliver trukket direkte fra forstærkeren.

Data omkring afstand til hver højttaler osv ser rigtige nok ud og jeg er nu gået i gang med manuelt at justere EQ til et mere fornuftigt niveau efter mine egne øre. Men jeg er da nysgerrig på om der er nogle tricks til at undgå denne process en anden gang? Jeg har ikke gjort andet end at placere mikrofonen i lyttepositionen og trykke "Auto" Smile.

Mit setup kan ses i bunden her, men fonterne består af XTZ 99.36 og XTZ 99.25 som ikke er kendt for at have en svag eller afrundet diskant der kræver boost. Bemærk at alle "Filter bøjlerne" på bagsiden af højttalerne er sat til 0 dB.


Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
jonas47 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juni-2010
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonas47 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2022 kl. 11:38
Har du kun lavet én måling og én placering af mikrofon? Audyssey kan ikke “se” dit rum, så hvis der et issue lige præcis i lytteposition, kan det måske forbedres ved at lave 6-8 målinger omkring lytteposition , hvor du laver en lydbobbel med målinger i en cirkel af maks 50 cm rundt om din lyttepostion. Prøv at YouTube det, der findes gode tips og tricks til kalibrering. Jeg brugte det med fremragende resultat! Det er godt nok med Audyssey 32, men princippet skulle være det samme. Alternativt kan du prøve at rykke din lytteposition ved udmåling en halv meter i en anden retning og så om det giver noget andet?

Redigeret af jonas47 - 24-December-2022 kl. 23:15
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2022 kl. 14:13
Det giver INGEN mening af måle så højt op. Få millimeters ændring af mikrofonen vil give et helt andet resultat. Der er en grund til at f.eks. Anthem ikke måler så langt op.
 (5 kHz er standard maks.).


Redigeret af Flippo - 24-December-2022 kl. 14:16
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2022 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Det giver INGEN mening af måle så højt op. Få millimeters ændring af mikrofonen vil give et helt andet resultat. Der er en grund til at f.eks. Anthem ikke måler så langt op.
 (5 kHz er standard maks.).
Det giver rigtig god mening at måle så højt ift at se target kurven i rummet. Tilpasning af target kurven er et meget stærkt værktøj at have i værktøjskassen til at opnå den lyd/balance man foretrækker. 

At lave små fine og præcise EQ justeringer så højt, giver derimod ikke mening. (Jeg antager at det var sidstnævnte du mente).

Til trådstarter: Som en anden skriver, er det vigtigt at måle mere end ét sted.

EDIT: Har ikke fulgt med på receiver-området, så kan være jeg ikke er opdateret... Men er du sikker på at du bruger Audyssey? Dit screenshot viser MCCAC og pioneer bruger, mig bekendt, ikke Audyssey?


Redigeret af Jonas_h - 24-December-2022 kl. 15:00
Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hyl.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2022 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Det giver INGEN mening af måle så højt op. Få millimeters ændring af mikrofonen vil give et helt andet resultat. Der er en grund til at f.eks. Anthem ikke måler så langt op.
 (5 kHz er standard maks.).
Det giver rigtig god mening at måle så højt ift at se target kurven i rummet. Tilpasning af target kurven er et meget stærkt værktøj at have i værktøjskassen til at opnå den lyd/balance man foretrækker. 

At lave små fine og præcise EQ justeringer så højt, giver derimod ikke mening. (Jeg antager at det var sidstnævnte du mente).

Til trådstarter: Som en anden skriver, er det vigtigt at måle mere end ét sted.

EDIT: Har ikke fulgt med på receiver-området, så kan være jeg ikke er opdateret... Men er du sikker på at du bruger Audyssey? Dit screenshot viser MCCAC og pioneer bruger, mig bekendt, ikke Audyssey?

Det er lidt fjollet LOL. Men du har mere ret i din sidste sektion end du aner. Jeg lavede lige en hurtigt Google og du har ret i at Pioneer bruger MCCAC i min model IKKE Audyssey. Det fik mig til at tjekke mikrofonen en ekstra gang, der stod Audyssey... Shocked? Jeg kom så i tanke om at jeg vist aldrig fik smidt den gamle målemikrofon ud fra min Marantz forstærker. Tilbage i HiFi-kassen og rode. Ganske rigtigt lå den rigtige MCCAC mikrofon der fulgte med min Pioneer nede i hjørnet Clap.

Nu er jeg så startet forfra og det var meget bedre! Der skal stadigvæk pilles lidt manuelt. men nu rammer forstærkeren i det mindste inden for skiven ift. hvad jeg betragter som god lyd.

Også tak til jer andre der har givet input. Jeg vil prøve at kører flere gange i forskellige positioner i sofaen og se om det bliver endnu bedre. Men nu er lyden i det mindste ikke ganske forfærdelig når MCCAC'en har kørt et run. Jeg tror at jeg ender med at justere 8 & 16 kHz ned til nær 0 dB, men det er jo hurtigt klaret manuelt.
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu