recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audyssey erfaringer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Audyssey erfaringer

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 14:08
Der er ikke parametrisk EQ i Audyssey receivere/processorer. Så det kan de nok heller ikke bruge til meget.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 14:36
hehe ideen med denne tråd var at folk der bruger audyssey kunne snakke lidt om deres erfaring.. Det var ikke ment som en "hjælp jeg har audyssey, hvad skal jeg købe istedet for" eller "køb audyssey det er the shit" tråd.. Smile
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 14:39
Synes mange af tingene omkring Audy vs ikke-Audy er skrevet før, så her er lige en kort opsummering ift. den erfaring jeg har med det:
  • Audyssey fjerner klangen fra højttalerne. Det fjerner noget dynamik og noget "råt" ved lyden.
  • Pro-versionen kan bibeholde klangen langt bedre, men det kræver man kender sine højttalere og ved hvilken kurve man skal sigte efter.
  • Efter kalibrering er der ofte noget "diffust" ved lyden. Kan ikke forklare præcis hvad det er, men jeg føler man mister noget præcision.
  • To forskellige kalibreringer forsøgt udført i samme målepunkter kan lyde vidt forskelligt. Nogle gange virker det som om Audyssey har noget random med i sin algoritme. "Hit or miss".
  • Resultatet er "take it or leave it". Man må ikke se hvad den laver og har ikke mulighed for at ændre på noget. I forhold til at det kan være så svært at få en kalibrering i skabet, ser jeg det som en stor ulempe!
  • Den standard-kurve Audyssey laver, taler imod al research og subjektive blindtests jeg har læst af hvilke kurver der foretrækkes.
  • Korrektionen i bassen klarer den rigtigt godt!
Læste en gang en klog mands beskrivelse af Audyssey: You can keep pushing the "calibrate" button until you get a sound you like better than the last time you pushed the button.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 15:05
hehe det er i store træk hvad jeg oplever. Dog finder jeg lyden uden audyssey - eller anden indblanding - alt for fokuseret, pæn og poleret - altså ret kedelig.

Jonas ved du hvordan Audyssey laver bredden på lydbilledet? Kan det gøres efter manuelt? Eller er det her de (læs. Audyssey) går imod al fornuft og research?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

hehe det er i store træk hvad jeg oplever. Dog finder jeg lyden uden audyssey - eller anden indblanding - alt for fokuseret, pæn og poleret - altså ret kedelig.
Audyssey har et ry for at booste diskanten/øvre mellemtone, så måske er det derfor du finder den for pæn og poleret uden? 

Jonas ved du hvordan Audyssey laver bredden på lydbilledet? Kan det gøres efter manuelt? Eller er det her de (læs. Audyssey) går imod al fornuft og research?
Aner ikke hvad det laver - det er en black box! :)
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 16:57

Jeg vil tro at det er den bedre integration med surround du oplever. Hvis integrer ordentlig kan surround trække lyden ud over lærredrammen , fa fronterne .. Prøv at se hvad der sker når du kopler surround fra. Jeg oplever selv fænomenet, efter jeg er gået over til 5 identiske højtalere
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 17:14
@ p.las

Det lyder i hvert fald som en bedere integration, og du rammer beskrivelsen meget godt med "uden for rammen", for det er sådan det opleves. I stedet for lyden er PÅ lærredet, med lyd PÅ siderne, og der en AFSTAND mellem mig og højtalerne, så er det med Audyssey som at blive smidt i en pool af lyd - hvis det giver bare nogenlunde mening. Det er den effekt jeg gerne vil genskabe uden brug af Audyssey..

Jeg må arbejde på den manuelle intergration, men det betyder jeg må lave "fy fy" med levels ^^.. 

Når jeg kobler surround fra.. Ja.. Stereo med Audyssey er som surround uden Audyssey.. Og pure direct er 
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 17:23
@ Jonas

Hmm.. Jeg føler jeg tager munden for fuld når jeg siger for pæn og poleret, for jeg fortrækker den naturlig klang af mit grej. Jeg er ikke vild med at lyden lyder "filtreret" når den bliver kørt gennem audyssey og det slider hurtigere på ørerne end når audyssey er på off.. På baggrund af det p.las siger, så hælder jeg mere til at tro at det er integrationen jeg pjattet med.. Kan jeg gøre det efter manuelt, så ryger Audyssey i fryseren - igen.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 18:46
Jeg bruger Pro.

Finder det klart bedre end XT32 som jeg havde før. Det er fedt med targetkurver. Min erfaring er, at hvis ikke man matcher targetkurve til HT's naturlige frekvensgang, så går det galt.

Jeg finder stadig væk, til trods for pro, at det er lidt "hit n miss".

Det er desværre stadig lidt at gentage og gentage, indtil man rammer noget der lyder rigtig godt.

Har lige installeret 4 bagsubs og audyssey blev ved at tildele forskellig distance til bagsubs hver gang.

Jeg synes jeg er i mål nu, men det tog mange forsøg...

Bottom line, audyssey er godt når man rammer en god måling.

Nu bruger jeg en Integra DHC 80.3 og hvis jeg skulle pege på noget bedre, må det blive en Anthem AVM50. Men så snakker vi også over dobbel pris.

I det segment de fleste af os befinder os i, er det svært at komme udenom audyssey. Til trods for mit forholdsvis kraftigt akustiskbehandlede rum, så er min surround lyd bedst MED audyssey. Der er nogle ting ved "pure direct" som er tiltalende, men når 7.x HT skal spille sammen, så kan audyssey danne en helhed i lydbilledet som der ikke er til stede uden EQ, selv i mit - ud over det normale stuemiljø.

Det DIRAC lyder spændende!

Redigeret af submaniac - 18-September-2013 kl. 18:51
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 18:50
Jeg har oplevet et meget bedre surr.fornemmelse ved at stille på
afstanden til højtalerne - blot ved at gå fra 2.70m til 2.40 for alle tre
fronter gjorde underværker for lyden, det var det sidste jeg prøvede
efter at have prøvet det ene og så det andet.
Det var med min Onkyo 609, fik igår en Marantz sr 6007, så nu må jeg på
den igen.

Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Nu bruger jeg en Integra DHC 80.3 og hvis jeg skulle pege på noget bedre, må det blive en Anthem AVM50. Men så snakker vi også over dobbel pris.
I det segment de fleste af os befinder os i, er det svært at komme udenom audyssey.

Man behøver ikke at gå i en AVM50, for at få det fulde udbytte af Anthems rumkorrektion, da det er den samme korrektion som sidder i Anthems almindelige receivere! D.v.s. at man KAN få noget, som gør det bedre end Audissey, i samme segment!

M.v.h.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2013 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

I det segment de fleste af os befinder os i, er det svært at komme udenom audyssey.

Man behøver ikke at gå i en AVM50, for at få det fulde udbytte af Anthems rumkorrektion, da det er den samme korrektion som sidder i Anthems almindelige receivere! D.v.s. at man KAN få noget, som gør det bedre end Audissey, i samme segment!

M.v.h.

Det skal jeg ikke afvise. Jeg skrev også, at det er svært at komme udenom audyssey, ikke at det var umuligt:)

Min personlige erfaring med en MRX300 er dog imidlertidigt, at den ikke lød godt. Desuden var der noget bøvl med HDMI mellem den og min HTPC.

Den kan kun EQ een sub og den targetkurve den vælger er ALT for skinger. Min kone bad mig skrue ned omgående....Vi gik fra og kunne se film på MV-8 til -10 til -20 med den MRX 300.

Jeg skulle ønske, at MRX serien bød på targetkurve eller lign. Jeg ved at AVM50eren har nogle afrulnings/THX filtre? P.las kan sikkert berette om forskellene.

Desuden er en surround reciever ikke kun dens EQ.

Den røg desværre retur, jeg havde vitterligt håbet på, at den var fed, men min erfaring er, at den ikke kunne leve op til min daværende Onkyo 3008er. Den var solgt så jeg stod uden surround reciever, da jeg returnerende MRX 300eren. Jeg røg så tilbage i audyssey lejren, so to speak. Denne gang med Pro. Det er hidtil det bedste i mit rum. P.las har lovet at medbringe sin AVM50 ved lejlighed, så skal vi se om det er noget.

Redigeret af submaniac - 18-September-2013 kl. 19:21
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu