recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audyssey MultEQ XT32  VS. Anthem ARC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Audyssey MultEQ XT32 VS. Anthem ARC

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af LBA75 LBA75 skrev:

Hej Otto og Co.

Eftersom at du, Otto, forhandler både Onkyo, Anthem og Yamaha.... og her har beskrevet lidt om ARC (Anthem), og Audessey XT32 (Onkyo)..... hvor kommer Yamahas "YAPO" kalibrering så ind i billedet.... eller skal vi hellere sige "lyden" LOL?
Korrigerer den kun i bassen eller går den helt op som Audessey, ligger den sit eget fingeraftryk på 

For lige at gøre Yamaha færdig: YPAO er som sagt i de mindre modeller en ret simpel auto-opsætning med en rimeligt banal equalizer ovenpå. Jeg er mest tilhænger af at slå den equalizer fra, for den er for grovkornet til at løse nogen problemer alligevel (medmindre man har nogle meget grelle problemer). I de større modeller får du nogle funktioner som de andre ikke umiddelbart har. I 2xxx modellerne får du RSC, som forsøger at kompensere for tidlige reflektioner. Hvordan og hvor godt det virker kan jeg ikke svare på. I 3xxx modellerne måler forstærkeren vinklen til højttalerne, og korrigerer i en eller anden udstrækning for det. Ingen af dem forsøger dog at lave en lige så avanceret EQ som de andre. Derfor vil jeg hellere kalde YPAO for en anden måde at se på surround-processering på, uden at man som sådan kan sige at det ene er mere avanceret end det andet. Jeg vil dog sige at i praksis er min oplevelse at YPAO ikke ændrer særligt dramatisk på lyden. Det kan man så vurdere om man synes er godt eller skidt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Webmonkey Webmonkey skrev:

Hej Otto!

Har du nogen mening om XT32 vs. "kun" XT fra Audyssey?

Der var vist et gammel spørgsmål jeg havde overset: XT32 er "bare" XT med flere filtre. Det ændrer ikke på de grundlæggende fordele og ulemper, men det er klart at flere filtre giver en mere vellydende EQ, så naturligvis er XT32 en fordel frem for XT. Jeg mener dog ikke at forskellen på XT og XT32 er noget der bør ændre på nogens vurdering af Audyssey vs ARC.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 12:45
Undskyld jeg forstyrre med et ikke helt urelevant bonusspørgsmål..

Det er basseret på noget jeg læste et eller andet sted.. Hvis jeg (med ARC) "kun" vælger at korrigere fra 0 til 2000 hz, vil det så give mig mere "regnekraft" på de 2000 hz end de 2000 ville ha fået hvis jeg havde korrigeret fra 0 til 5000?

Og godt nytår ^^
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

Undskyld jeg forstyrre med et ikke helt urelevant bonusspørgsmål..

Det er basseret på noget jeg læste et eller andet sted.. Hvis jeg (med ARC) "kun" vælger at korrigere fra 0 til 2000 hz, vil det så give mig mere "regnekraft" på de 2000 hz end de 2000 ville ha fået hvis jeg havde korrigeret fra 0 til 5000?

Og godt nytår ^^

Regnekraft er nok et forkert udtryk.
Men det vil give dig en mere præcis regulering i området. Det skyldes at ARC kan flytte alle filtre til det område, hvor man ønsker at regulere. Det er også en af fordelene frem for Audessey, hvor man mister de filtre, som ligger udenfor det definerede frekvensområde.

En nævner i øvrigt at Audessey har filtre helt op til 20 kHz. D.v.s. helt derop, hvor et lille drej med hovedet er nok til, at lyden ændres. Ergo er det håbløst ar lave målinger i de øvre frekvenser. Selv få centimeters forskel i placering af mikrofonen, vil resultere i er andet resultat...

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 31-December-2012 kl. 13:11
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 14:01
@ Henrik

Hence the anførelsestegn on regnkraft :)

Tak for bekræftelsen
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 14:07
Ifølge eksperter på området.....Sean olive. Floyd toole, kan man ikke korrigere for et dårlig akustisk miljø over ca500hz. Men det er stadig fordelagtigt at lave en targetkurve.
Hvis man evt har en "hængekøje" imellem 1 - 5khz og det den er der konsekvent flere steder i rummet , er det højtalerens respons den er galt med.
Som Henrik B skriver - bølgelængderne er simpel så korte , at afstanden imellem ørene er langt større

En nem vej til go lyd er at komme så tæt på højtaleren som det nu er muligt. Så undgår man mange af de problemer et dårligt rum kan give.....meget generelt.

Ingen EQ kan ændre på refleksioner fra vægge og lign, som i mange tilfælle giver udfasninger = huller i frekvenskurven.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu