recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audyssey xt sætter subwoofer db lavere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Audyssey xt sætter subwoofer db lavere

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2014 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Baryton Baryton skrev:

Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

er det en C vægtet måling du laver ?
Hvis du laver en A vægtet som ved normal støj måling gå det galt.

Hvis du spiller et sweep (fx 20 - 200 HZ) lyder det så rigtigt - eller lyder det som om der mangler niveau fra subben ?

Som du skriver det, lyder det som om du kun synes det måler mærkeligt (hvilket kan være målefejl) - hvis din sub virkeligt spiller 20 dB for lavt bør du ikke være i tvivl - så opleves det som om den mangler.

Hvorfor i det hele taget bruge vægtning. C-vægt har mig bekendt -6db gain ved 20Hz, så hvis alle frekvenser fra 20Hz og op måler det samme, så vil det reelle lydtryk ved 20Hz være 6db højere end en flad respons. Med A eller B-vægt går det endnu mere galt, men var det ikke bedre at udelade vægtingen?

Det har du ret i.
Se kurver i højre side på link

Problemet er personligt, den måler jeg har, kan (trods pris på omkring 3000 kr) kun måle A og C
Blot man ved det, er det stadig fint til at give et fingerprej på om man er på gale veje.

Ved fx. en sammenligning af 50 Hz på subben og 120 Hz på bassen er det trods alt blot at lægge 2 dB til sub målingen. (og her snakker vi forskelle på 20 dB)
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2014 kl. 12:39
Alt over kl 12 er ligemeget på de fleste B&W sub´s. Der er fuld knald på dem der. Jeg syntes Audyssey laver et lyst tyndt lydbilled, så personligt skruer jeg op for sub´n efter kalibrering og kører L/R bypass på fronter. Sidst prøvede jeg XT32...
I sidste ende handler det vel om hvordan DU syntes det lyder :-)
Har netop hørt en opsætning med 2 stk ASW610 sub´s og så rykker det altså i sofaen! Nice... :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2014 kl. 13:15

Hvorfor i det hele taget bruge vægtning. 

Testsignalerne er designet til at man bruger C-vægtning, det er den korrekte, standardiserede målemetode. Hvis du ikke bruger nogen vægtning, så måler du forkert. De fleste gængse lydmålere giver dig kun valget mellem A og C.
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Oktober-2014
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2014 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Testsignalerne er designet til at man bruger C-vægtning, det er den korrekte, standardiserede målemetode. Hvis du ikke bruger nogen vægtning, så måler du forkert. De fleste gængse lydmålere giver dig kun valget mellem A og C.

OK. Det kræver så at man har et korrekt formateret test signal. Det er vel det der er indbygget i receiveren. Sad egentlig og tænkte på separate testtoner fra en CD eller lignende, men det er der nok ikke ret mange der bruger. Jeg har dog læst enkelte gange at nogen gør sådan i forhold til at indstille sub lydtrykket.  Tilsyneladende uden at tænke over at det strengt taget ikke er helt korrekt. Rummet laver nok alligevel så mange unoder at man aldrig opdager det.
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2014 kl. 18:30

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

OK. Det kræver så at man har et korrekt formateret test signal. Det er vel det der er indbygget i receiveren. Sad egentlig og tænkte på separate testtoner fra en CD eller lignende, men det er der nok ikke ret mange der bruger. Jeg har dog læst enkelte gange at nogen gør sådan i forhold til at indstille sub lydtrykket.  Tilsyneladende uden at tænke over at det strengt taget ikke er helt korrekt. Rummet laver nok alligevel så mange unoder at man aldrig opdager det.

Jeg har før brugt en app på iphonen der hedder ToneGenerator og sat telefonen digitalt til Onkyoen med Ligthning / usb kablet - det er så et lineart signal, så der skal man lige huske sin C kurve Wink
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu