recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Aut. konfigurationsændringer - Vista MCE
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAut. konfigurationsændringer - Vista MCE

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 278
Direkte link til dette indlæg Emne: Aut. konfigurationsændringer - Vista MCE
    Sendt: 30-Januar-2008 kl. 08:54
Jeg har installeret en Vista Home Premium PC som HTPC#2.

Detaljer omkring specifikationerne for HTPC#2 er nok ikke så relevante måske bortset fra grafikkortet som er et ATI Radeon HD2400PRO med en HDMI-port + en DVI-port. HDMI-porten giver mulighed for at sende lyd ud den vej.

HTPC#2 skal oftest bruges som almindelig PC - dvs. der er tilsluttet en monitor på DVI og lyd leveres til monitorens højttalere via analog output.

Udover dette setup skal den så også kunne fungere som mediecenter, hvor der er tilsluttet et TV via HDMI med lyden sendt ud gennem HDMI.
Det er ikke noget krav at PCen kan bruges til at arbejde ved samtidig med at det kører som mediecenter. Den skal bare kunne køre enten det ene eller det andet setup.

Jeg har fået hul igennem - dvs. jeg kan godt bruge den som PC med lyd ud gennem monitorens højttalere, og jeg kan også godt bruge den som mediecenter med lyd ud gennem HDMI og Windows Media Center vist på TVet.

Mit problem er så bare at der skal alt for mange manuelle arbejdsgange til for at skifte mellem de to. Jeg kan godt bruge det, men jeg får aldrig husets anden halvdel overbevist om at det er godt nok som det er

Den nuværende procedure for at skifte fra PC til mediecenter setup:
  1. Tænd for TVet (ved dette trin starter TVet op som clone med en opløsning på 1680x1050@59Hz)
    Det gør som sådan ikke noget at den kører i clone mode, hvis bare jeg kunne køre 1280x720@50Hz, men det vil min monitor ikke være med til.
  2. Skift profil i ATI Catalyst Control Center så TVet bliver extended desktop med en opløsning på 1280x720@50Hz.
    Der kan selvfølgelig tilføjes en keyboard shortcut til denne procedure, men det skal stadig gøres manuelt.
  3. Skift default audio device til HDMI audio. (Dette kræver uforholdsvist mange museklik ...)
  4. Start Windows Media Center (det kan heldigvis godt finde ud af at starte på den rigtige skærm, hvis ikke det har været startet på den primære skærm i mellemtiden)
Skiftet den modsatte vej er stort set det samme.

Det jeg godt kunne tænke mig helt optimalt set er at når TVet tændes køres hele proceduren automatisk, så der bliver skiftet skærmtilstande og lydenheder. Opstart af media center kan jeg gøre fra min remote.

Alternativet til dette er at jeg kan eksekvere et script fra remoten og så skal det selvfølgelig også være muligt at ændre de nævnte ting fra et script.

Jeg har kigget lidt på det software Patriarken roder med, men jeg synes ikke helt jeg kan få det til at opfylde mine ønsker.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig...

Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2008 kl. 10:01

Umiddelbar kunne jeg forestille mig en løsning med et ekstra lyd-kort, som var default lydenhed og fast tilknyttet til arbejdsPC-en.
MediaCenter kunne så fast have tilknyttet den andet lyd-system via HDMI.
Det kunne lette omstillingen...

Men alligevel...

WAF problemet, som ser ud til, næsten at være et generelt fænonem, har dog det positive i sig, at det kræver enkle og stabile løsninger....

Jeg vil mene, der skal et helt andet setup til....
Anvendelserne skal adskilles...
Jeg vil mene, det nok skal opsættes som en netværksløsning, hvor der er mulighed for enkelt uafhængig tilgang til 3 hovedanvendelser:

1) HTPC-kørsel via TV og remote med alle HTPC-funktioner.
2) Musik alene
3) Anvendelse af arbejdsPC.

Altså hvis man definerer anvendelser, kan setup-et lettere bestemmes efterfølgende.
Det kan godt betyde noget ekstra isenkram....

Redigeret af avh - 30-Januar-2008 kl. 10:08
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2008 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Jeg vil mene, der skal et helt andet setup til....
Anvendelserne skal adskilles...
Jeg vil mene, det nok skal opsættes som en netværksløsning, hvor der er mulighed for enkelt uafhængig tilgang til 3 hovedanvendelser:

1) HTPC-kørsel via TV og remote med alle HTPC-funktioner.
2) Musik alene
3) Anvendelse af arbejdsPC.

Altså hvis man definerer anvendelser, kan setup-et lettere bestemmes efterfølgende.
Det kan godt betyde noget ekstra isenkram....

Hej AVH og tak for svaret.

Jeg er faktisk generelt enig med dig i at man skal skille tingene ad.
Derfor er min HTPC#1 også dedikeret til at være HTPC for netop at undgå disse problemer.
Jeg har været gennem flere muligheder for setups og har bla overvejet en MCE extender. Jeg syntes bare ikke der skete nok på det område og blev derfor utålmodig. Jeg lod mig i sidste ende friste af denne mulighed, da jeg så kunne få en ekstra PC i huset, som kan bruges til at arbejde ved - og det faktisk til næsten samme pris som en extender koster.

Jeg har dog allerede brugt lidt ekstra penge på PCen i form af et andet grafikkort end det integrerede ATI X1250, da det pga. softwarebegrænsinger ikke kunne vise billede på DVI og HDMI simultant.

Det er derfor udelukket at jeg skal bruge (væsenligt) flere penge på isenkram.

Jeg håber og tror på at det er et problem der kan løses, da det udelukkende er et spørgsmål om software ...

Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2008 kl. 13:08
Jeg arbejder med mit program og i den færdige version bliver der mulighed for at indlæse 3 profiler via hotkeys.

En profil indeholder mulighed for følgende.

Nedlukning af frontend (optional men recommended)
Lydsetup(optional)
Skærm Setup(optional)
Opstart af frontend i fuldskærm(optional)

Derudover vil der for VistaMCE være mulighed for skift af Videodecoder via hotkeys, samt mulighed for at bypasse Media Foundation og bruge directshow til audio og video.

FIY jeg vil ikke give et estimat på hvornår det er færdigt, men jo dit setup kan godt scriptes, men det kræver en del pillen med dels registry og UAC, foruden at du vil skulle bokse med  vbs, python eller lignende.

Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2008 kl. 09:08
Hej Patriarken

Det lyder rigtig spændende.
Annoncerer du noget her eller på din webpage når programmet er færdigt?
Når du skriver hotkeys mener du så keyboard shortcuts eller er det noget der kan gøres fra en MCE remote?

/Peter

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2008 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af prinder prinder skrev:

Hej Patriarken

Det lyder rigtig spændende.
Annoncerer du noget her eller på din webpage når programmet er færdigt?
Når du skriver hotkeys mener du så keyboard shortcuts eller er det noget der kan gøres fra en MCE remote?

/Peter

Jeg skal nok sørge for at folk ved når det er færdigt. Det er ikke min plan at indarbejde en recieverfunktion, der kan virker med forskellige transcievere. Der findes mange tools rundt omrking til at konfigurere MCE remotes mv.....Så det bliver Hotkeys,  (keyboardhotkeys) som er nemme at gå til via HID devices (Sonyerricson mobiler) Girder, HIP osv....

Jeg gider ikke at genopfinde hjulet......

Men jeg arbejder hårdt på at få lortet færdigt....
Til top
prinder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2008 kl. 07:45
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg skal nok sørge for at folk ved når det er færdigt. Det er ikke min plan at indarbejde en recieverfunktion, der kan virker med forskellige transcievere. Der findes mange tools rundt omrking til at konfigurere MCE remotes mv.....Så det bliver Hotkeys,  (keyboardhotkeys) som er nemme at gå til via HID devices (Sonyerricson mobiler) Girder, HIP osv....

Jeg gider ikke at genopfinde hjulet......

Klart klart!
Som du siger så findes der andre løsninger på det problem.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Men jeg arbejder hårdt på at få lortet færdigt....

Lyder rigtig godt

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu