juan08 skrev:
Jeg bruger selv briller og skal jeg ikke bare købe/finde noget "Folie-film" i 2 forskellige farver og så sætte på mine briller og hokus pokus så kan jeg se filmen i 3D
|
Jeg kender 4 forskellige slags visning, hvor der kræves briller:
Rød/grøn:
Her bruges bare en farvning af de to billeder, og du kan klare dig med rød og grøn folie på brillerne.
Polariseret:
Her viser man de to billeder med lys, der er polariseret i to forskellige retninger , og så har man polariseret glas i brillerne, som også er vendt i to forskellige retninger. Det vil blive lidt bøvlet som selvbyggerprojekt.
Klart/dæmpet:
Her udnytter man, at øjet opfatter billedet med forsinkelse i svagt lys. Der udsendes ikke to forskellige billeder, men i stedet bevæger kameraet sig konstant sidelæns. Øjet med det mørke glas er hele tiden lidt bagefter, og derfor ser det billedet fra en lidt tidligere position af kameraet. Forskellen på de to positioner skulle så gere svare til afstanden mellem øjnene. (Dansk TV fsckede det op for nogle år siden ved at lade kameraet stå samme sted, mens det panorerede - hvis man tror, at det virker, har man intet fattet). Her kan du klare dig med gråt folie på det ene brilleglas.
Shutter:
Billedet for højre og venstre øje vises skiftevis. Brillerne kan åbne og lukke for billedet til hvert øje lynhurtigt, og derfor ser hvert øje kun den halvdel af billederne, der er beregnet for dette øje. Hvis du laver det som selvbyggerprojekt, vil du nok vinde en del anerkendelse fra vi andre...
Som jeg har forstået det, bygger alle de nye film på den sidstnævnte teknologi, både i biografen og i den nye Blu-Ray 3D-standard.