|
Avengers cinema under construction nu med billeder |
Besvar ![]() |
Side <1 4567> |
Forfatter | |
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis højttalerne står i samme plan som lærredet bliver minimumsafstanden mellem højttalerne: 2 x tan(22) x L L=afstand mellem seer og lærred F.eks. 2 x tan(22) x 3m = 2,42m Dvs Dolby anbefaler mindst 2,42m mellem højttalerne hvis man sidder 3m fra lærredet. Maksimum afstand mellem højttalerne bliver: 2 x tan(30) x L F.eks. 2 x tan(30) x 3m = 3,46m Dvs Dolby anbefaler maksimalt 3,46m mellem højttalerne hvis man sidder 3m fra lærredet. Hvis højttalerne står i en cirkel cirkel bliver afstandene noget mindre, men det er vel næppe relevant i en hjemmebio som denne. Redigeret af Flash! - 11-Februar-2016 kl. 15:04 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Og bemærk at afstanden mellem højttalere altid er fra centrum af baffel til centrum af baffel.
Ikke noget med at måle afstand imellem kabinetter eller ydersider. |
|
![]() |
|
Ning ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1759 |
Hvis du ikke vil lave det om er det lige før at det passer med højden på diskanten hvis du vender højttalerne på hovedet
![]() |
|
Ning
|
|
![]() |
|
Akapappa ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 15-Oktober-2013 Sted: Højbjerg Status: Offline Point: 13 |
Jeg er lidt i tvivl om hvor der skal isoleres i baffle væggen..?
Så vidt jeg kan læse mig frem til, vil du fylde hele rummet op bag højttalere forstærker og træ-skelet med papirsuld.. Er det korrekt forstået? Ret mig hvis jeg tager fejl, men det er vist ikke common practice?
|
|
![]() |
|
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
det er helt korrekt. jeg har hvertfalde forstået og læst mig til at alt hulrum bag væggen skal fyldes ud med en eller anden form for isolering, enten stenuld eller glasuld.
jeg tænkte på papiruld, men som berdel tidligere skrev i denne tråd var der vist ikke ført nogle beviser for at dette havde noget akustisk virkning.
|
|
![]() |
|
jacobthor91 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
efter alle råd og vejledninger fra jer har jeg nu påbegyndet ombygningen.
igår REV jeg væggen ned, det var ikke lige til eftersom der mellem lagene på træet var brugt en hele del lim, og en rundsav måtte derfor dele væggen op i mindre stykker. jeg bygger nyt skelet idag samt montere mine nyindkøbte gipsplader og mdf plader herpå. afstanden mellem højtalerne L-R bliver nu 260 cm og centeren midt imellem. hvor højt på lærredet ville i placere center?
|
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1155 |
Jeg synes at det er en god beslutning. Det er selvfølgelig træls nu hvor du var kommet så langt men det bliver bare så meget bedre.
Mht dit spørgsmål vedr placering af center, så synes jeg hellere at du skal kigge på placering af center i forhold til dine andre højttalere og dit hoved. Jeg har også bygget min screen wall om op til flere gange og det med højttaler placering betyder meget. Jeg fandt det bedst at have højttalerne en anelse lavere end øret i sidde position - de kom simpelthen til at sidde for højt når jeg reckliner sæderne. Nu er diskanten den som nemmest kan retnings bestemmes, så jeg ville sørge for at alle 3 diskanter er på samme højde og lade dem diktere positionen. Når det er på plads så ville jeg kigge på hvordan lærredet skal hænge. Her har jeg også erfaret at det er bedre/federe at lærredet hænger lavt end for højt. Min personlige tommelfingerregel er at hvis ikke mine fødder kommer op i billedet når jeg reckliner, så er det ikke for lavt :-) Her kan du se et side snit af mit Redigeret af Berdel - 18-Februar-2016 kl. 09:03 |
|
![]() |
|
fantastisk, tusind tak berdel.
jeg har også besluttet mig for at det er diskanternes linje der bliver den afgørende hos mig. samtidig med alt dette er jeg ved at bygge en solid subwoofer med 2 10" slabs som jeg påtænker at bygge ind i væggen også, men jeg er faktisk komme i tvivl lige med dette. som jeg har kunne læse det får man det bedste resultat ud af en subwoofer med slabs når slabsene er plaeceret på bagsiden af subwooferen, altså modsat den aktive enhed. men på denne måde vil de 2 slabs jo "spille" inde i væggen som er isoleret. hvad tænker i om det? jeg har fulgt en guide fra Earthquake som viser rigtig godt hvordan man skal bygge sådan en. har en 12 tommer jbl enhed (longstroke) som bygger ind i et 50 Liters kabinet (frontvendt) og bagpå indstilleres 2 10" slabs som så er ved hjælp af den aktive enhed sættes i svingninger og forstærker de helt dybe Hz
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Vil tro at væggen "dræber" de dybe toner fra slaverne. Så hellere et lukket kabinet med større membran areal.
|
|
![]() |
|
Zuppe ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-April-2007 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 375 |
Hvorfor laver du ikke en kasse med port i stedet?
|
|
![]() |
|
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
Nu lyder det som om du er ved er overgøre der den anden vej, hvis der er 2 - 2,5 hen til lærredet. |
|
![]() |
|
har ændret afstanden til lærredet så der er 3 meter, har haft det hele med i overvejelserne.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 4567> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |