Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
sickchild
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 801
|
Emne: backup af dvdere Sendt: 17-September-2008 kl. 11:09 |
Hey jeg har nu læst nogle forskellige steder om backup, og kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg må og ikke må..
Jeg har igennem de sidste år taget backup af ale mine disney film og andre børnefilm. af den grund at jeg tit har familiens mindre børn på besøg og deres store kærlighed er at sidde og se en film på mit værelse.
Men er det lovligt at lave backups af de film, ved at bryde koderne på dem med anydvd?
det er film jeg har købt og betalt for da jeg samler dem alle, men da jeg også samler dem er jeg ikke så intresseret i at de selv skal rode rundt med dem, og har det derfor bedre med de ser nogle backups, men er dette ulovligt? og vil jeg kunne risikerere en straf for dette?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
|
Sendt: 17-September-2008 kl. 12:53 |
Det er stadig et åbent spørgsmål. Loven siger:
Ophavsretsloven skrev:
Kapitel 6 a
Tekniske foranstaltninger m.v.
§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger. |
Loven specificerer ikke, hvad "effektiv teknisk foranstaltning" er for en størrelse, og der har ikke været kørt en sag på dette.
Det er derfor endnu ikke juridisk fastlagt, om omgåelse af CSS-beskyttelsen er ulovlig. Personligt vil jeg ikke betegne CSS-beskyttelsen som "effektiv", idet den er fuldstændigt gennembrudt og ingen kopi-mæssig relevans har mere.
Men selv om det juridisk set er ulovligt at omgå denne, så tvivler jeg på, at nogen vil sagsøge dig for at lave backups (som forbliver indenfor hjemmets fire vægge) af diske du selv har købt og betalt for, og stadig ejer. Jeg tvivler derfor på, at du vil blive straffet for dette - det vil simpelthen give for meget negativ omtale af anklageren til, at det vil kunne betale sig at gå efter personer, der laver backups af deres egne diske...
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Kasper_J
Guld medlem
Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
|
Sendt: 17-September-2008 kl. 12:55 |
Ja det er ulovligt at bryde kopisikringen, og ja hvis antipiratgruppens advokater, eller en politimand der keder sig meget går ind i din stue og finder dine backup film så er det strafbart - Uanset om du ejer originalen eller ej.
|
Tulipan
Bruger
Oprettet: 23-August-2007
Point: 181
|
Sendt: 17-September-2008 kl. 13:51 |
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 17-September-2008 kl. 20:37 |
HeartWare skrev:
Jeg tvivler derfor på, at du vil blive straffet for dette - det vil simpelthen give for meget negativ omtale af anklageren til, at det vil kunne betale sig at gå efter personer, der laver backups af deres egne diske... |
Anklageren vil måske ikke, men trivialiteter som skam, sund fornuft og dårlig omtale har ikke altid afholdt rettighedshaverne fra civile søgsmål. For nogle år siden blev DR trukket i retten for uretmæssig digital kopiering. DR's "forbrydelse" var, at de lagrede den spillede musik i deres digitale afviklingsudstyr og spillede den derfra i stedet for at fedte rundt med CD-skiver under udsendelsen. Altså vel at mærke musik, som DR betalte for at afspille. DR vandt heldigvis, men sagen viser, at man ikke skal basere sig på sin sunde fornuft, når man gætter på, om en sag vil blive rejst.
|
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
|
Sendt: 18-September-2008 kl. 07:11 |
Nu mente jeg ikke "anklageren" som i "den advokat, der procederer sagen i retten", men som i "den juridiske person/firma, der anklager dig".
Og jeg tvivler stadig på, at de vil gå efter en privat-person, der foretager privat eksemplar-fremstilling af et originalt indkøbt eksemplar til brug indenfor hjemmets fire vægge. Det vil simpelthen undergrave enhver support de evt. måtte have i befolkningen...
Derudover, så siger kulturministeriets kommentarer til ophavsretsloven faktisk, at hensigten med at forbyde omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger kun er en midlertidig løsning indtil rettighedshaverne selv fremkommer med en metode, så privat eksemplarfremstilling af værker bliver muligt:
Kulturministeriet skrev:
På baggrund af infosoc-direktivet er kulturministeren af Folketingets Kulturudvalg blevet pålagt at søge at fremme anvendelsen af frivillige foranstaltninger, der gør det muligt for privatpersoner at fremstille kopier til privat eller personlig brug, jf. ophavsretslovens § 12. Kopispærringer bør indrettes på en sådan måde, at de forhindrer eller begrænser ulovlig kopiering m.v., samtidig med at de muliggør lovlig brug i henhold til ophavsretslovens undtagelsesbestemmelser. Kulturministeren har tillid til, at pladeselskaberne m.v. vil følge denne opfordring.
· De nye regler om tekniske foranstaltninger skal tages op til revision om senest tre år. Til den tid skal erfaringerne altså evalueres. Det vil bl.a. ske på baggrund af en rapport, som EU-Kommissionen skal aflevere i december 2004. Denne rapport skal især handle om, hvorvidt lovlige handlinger (såsom kopiering til personlig brug) påvirkes negativt af anvendelsen af tekniske foranstaltninger. |
Der er derfor ingen tvivl om, at hensigten med loven er, at det er meningen, at det skal være tilladt at lave privat eksemplar-fremstilling af ophavsretsbeskyttede værker - også dem, der er beskyttet af "effektive tekniske foranstaltninger".
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 18-September-2008 kl. 14:11 |
Meningen er desværre bare ikke lovgivning. Og man dømmes ikke på, hvad fremtidig meningen er, men derimod på, hvad der pt. står i lovgivningen.
Det her er et ekstremt varmt emne, og det bliver efterhånden værrer, fordi det er ved at være udbredt, at man afspiller sine DVD film fra alle mulige andre steder end lige en typisk/stationær DVD afspiller, præcis som musikindustrien indså med audio CDérne, og dermed tillod eksempelvis at kopiere en CD til sin MP3 afspiller, for at afspille musikken derfra.
Film industrien er så mange gange størrer, og har enorme resourcer i baghånden. De spiller med alle de muskler de kan, udelukkende for at låse deres produkter, så de ikke kan/må kopieres, uanset hvor meget det end hæmmer forbrugeren i afviklingen. Det er en rigtig skidt udvikling, og det er præcis den udvikling som lovgivningen henviser til IKKE er meningen.
Jo længere tid der går førend filmindustrien tager sig sammen og åbner op for muligheden for at afvikle retsligt indkøbte film, jo værre bliver det, og folk mister tiltroen til filmindustrien, præcis som det skete med musikindustrien. Og de lider stadigvæk under det den dag i dag, selvom de ikke selv vil vedkende sig det.
|
|