|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() Sendt: 16-Februar-2010 kl. 16:21 |
Jeg syntes lige vi trænger til lidt oplæring på emnet... så gode råd modtages gerne.
Jeg har mig en Synology ds409+ med 4stk 2tb harddiske i sat i en Raid 5, med ialt 5,3TB plads... pt er 2.1tb benyttet.
Jeg har købt mig en Qnap TS409 som jeg havde tænkt mig at smide de 4 stk 1TB diske i.
Min tanke var så at min Synology var den primære NAS som mit hjemmenetværk trak på, og Qnappen udelukkende skulle fungere som backup af synologyen, via Rsync funktionen.
Men hvad er bedst mht. opsætning af Qnappen, min tanke var bare at sætte diskene i og køre dem 1 til 1 således den får 4tb da jeg mener datasikkerhedsmæssigt har jeg Raid 5 i den ene og den anden skal så være second location hvis raid 5 smutter.
Nogle af mine drev har mere end 1,5TB data dvs backupmæssigt vil det være et problem på Qnappen da hver enkelt harddisk jo "kun" er 1tb og den her skal dele data ud på flere diske ved backup.. kan den godt finde ud af det? (har læst mig til at den nye Synology firmware 2,3 tillader indstilling af Rsync backup også af subfolders og ikke kun hele drev video osv som i dag).
Jeg er ny mht. Qnap, og har endnu ikke modtaget den.. så er PT blot ved at suge information og erfaringer til mig, så jeg undgår fejlindstillinger/forventninger fra start.
Iøvrigt er andre velkommen til at komme med andre spørgsmål om subjekt, da det jo kan være jeg lærer noget af det også ![]() Redigeret af rhsin - 16-Februar-2010 kl. 16:22 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9432 |
![]() |
Kan du ikke konfigure NAS nr 2 som raid: Concatenation
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
såeh... hvilken raid er det?, 0 data striping
4 1tb diske bliver til 3,72 tb lager... jeg formoder det kan en qnap ts409 sagtens finde ud af
RAID Level 0-Data Striping
Definition
---------------------------------------------- By definition RAID level 0 is not RAID because it does not provide data redundancy. Data is striped across all drives without parity. Redundancy
---------------------------------------------- None. If a drive fails all data is lost. Performance
---------------------------------------------- High. Provides the best performance and storage efficiency in I/O intensive environments because there is no parity related overhead. Drawbacks
---------------------------------------------- No Data Redundancy Redigeret af rhsin - 16-Februar-2010 kl. 22:35 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
![]() |
Er det rigtigt forstået at hvis jeg skal lave en remote backup via Rsync over internettet så skal jeg lave en portforward på port 873 på min router som jeg også lavede på http sådan jeg kan få fat i den hvis jeg flytter backup target væk fra hjemmenetværket?
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
![]() |
Nåmen så fik jeg sat min Qnap TS409 op som backupdrev og det lykkedes mig også at få min synology server til at Rsync backuppe til Qnappen.
Det er også lykkedes mig fint at Rsynce en ekstern pc til såvel min synology som min qnap server... man skulle lige forstå tankegangen bagved.. men så kørte det også... ret smart.
Satte Qnappen op i Raid 0 striped så den har lige knap 3,7tb og jeg kan derved køre fuld backup af min synology... hoveddataen over gigalan, og senere regner jeg med jeg bare kører videre over internet når dataen der daglig opdateres er mere moderat.
Men så skulle jeg også have fuld datasikkerhed samt en ordentlig backup
![]() edit er der forøvrigt nogle forslag til hvordan jeg kan lave en ekstern kontakt til de 2 servere når nu den ene kører ddns hvor jeg har lavet portforward på http til den... hvordan kan jeg så lave en forward til qnappen http er jo taget... Redigeret af rhsin - 18-Februar-2010 kl. 21:20 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Fedt, at du kunne få gang løjerne, Rene ![]() Kunne du ikke give en lille 'first impression' på TS-409 ift din Synology - og tage processen med? Ikke så meget mærke mod mærke, men mere din vej mod målet?(TS-409 var ret prisbillig?) Altså, det at du tager to forskellige mærker og får dem til at spille sammen. Senere kunne du måske også evaluere brugeroplevelsen af det ene mærke vs. det andet Hvad er godt, og hvad er skidt ift din Synology, når det gælder betjening? (Uden at de to modeller kan vurderes samlet ift performance - de er jo i hver deres ende af skalaen) Venligst Søren |
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9432 |
![]() |
kører rsync med live syncronisering, eller kører jobbet f.x. en gang i døgnet ?
|
|
![]() |
|
![]() |
Lahan: nu står den lige og syncer 2,1 TB så kan jeg ikke lige se indstillingerne på setuppet, tjekker lige når den er færdig så skal jeg nok melde tilbage... der er ihvertfald mange indstillingsmuligheder med tidsplaner... men jeg har nok min tvivl om den kan køre live sync.. men du kan nok godt sætte den til at køre 1 gang i timen.. men tjekker det lige når den er færdig.
Breddam: jamen first impression.. det var dejligt nemt både at sætte qnappen op og indstallere seneste software hentet fra nettet af.. mht bruger interface tror jeg nok at Synology er lidt mere brugervenligt, men omvendt på visse ting virker det indstil videre at der er lidt lettere at administerere brugere og rettigheder på qnappen.. men nu er det begrænset hvad jeg har nået at pille i qnappen.
Mht sync. ummidelbart vil jeg tro for dem der er hele noob vil det være bedst at købe backupdelen i samme mærke som hovedserveren... de taler typisk direkte sammen.. også kan man bruge de samme værktøjer, men nu var det en qnap jeg fik fingrene i og jeg havde lyst til at prøve dens system... som jeg forstår det kan brugersystemet godt variere fra model til model på qnappen (er det rigtigt forstået?) på synologyen der er det ens hele vejen igennem.. på alle modellerne.
Men jeg har fået begge op at køre uden problemer, og jeg brugte nogenlunde samme tid på at komme i gang med dem, og Rsync kører fint både internt.. men også over internet på begge.. i den nye synology 2.3 bliver der også mulighed for kryptering af data ved cloud backup til eks amazon eller anden rsync server...
Jeg har ikke brugt medieserverdel fotostation osv. på qnappen så det kan jeg ikke rigtigt sige så meget om.. men eks filestation syntes jeg er noget mere overskuelig og bedre designet på synologyen.
glemte lige Rsync virker som om det er mere fleksibelt på Qnappen, hvor jeg selv kan vælge drev og bruger, på synologyen kunne jeg kun få det til at køre via administratoren også på en dedikeret NetBackup folder.. så her syntes jeg Qnappen gjorde det bedst. Redigeret af rhsin - 19-Februar-2010 kl. 10:10 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
![]() |
Så du kan ikke køre live sync. men du kan få en sync 1 gang i timen på de dage du vælger.
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |