recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Backup + Synk program til Windows + NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBackup + Synk program til Windows + NAS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Emne: Backup + Synk program til Windows + NAS
    Sendt: 10-Marts-2011 kl. 19:40
Jeg vil have styr på en fornuftig backup- og synkroniserings-løsning og søger råd og kommentarer i forhold til det/de programmer jeg skal bruge samt hvordan det hele skal struktureres.

Jeg har 2-3 computere på mit netværk, en Synology NAS samt et antal eksterne harddiske.

Jeg ønsker følgende:

Synkronisering af et antal mapper på de enkelte computere til tilhørende mapper på NAS'en - det skal være muligt at ændre/oprette/slette filer begge steder, hvorefter ændringerne synkroniseres automatisk.

Backup af et antal mapper på computerne til en ekstern harddisk - det skal være muligt at planlægge en kombination af både fuld og inkremental backup. (eks. fuld backup hver 14. dag med inkremental backup i hverdagene)

Synkronisering/backup (ej fastlagt endnu) af nogle mapper på NAS'en til en ekstern lokation (arbejde) - dvs. til en ekstern harddisk på en computer på et andet netværk - her tænker jeg at Syno-nas'en måske har nogle features der kan bruges - det er vigtigt at kun ændringer overføres her da det er større datamængder der overføres. (rsync?)

Det skal gerne være muligt at lave filtre i forhold til de filer/mapper der skal (eller ikke skal) medtages i en synkronisering/backup.

Det skal også være muligt at automatisere det, så sikkerheden ikke er afhængig af min hukommelse eller mangel på samme.

MS SyncToy:
Jeg har prøvet MS' eget Sync Toy, men der opstår issues med tidsstemplingen af filer på de SMB shares jeg har på NAS'en - alt for ustabilt og åbenbart et generelt problem som ikke kan løses med dette program.

GoodSync:
Fungerer fint i forhold til synkronisering, men der mangler nogle ekstra muligheder i forhold til backup'en - ej mulighed for inkremental backup.

Andre kandidater som jeg ikke har haft tid til at teste endnu: SyncBack, Genie Backup Manager, AllSync

Er der andre programmer som kan opfylde mine krav (de må gerne koste lidt) og er der evt. noget jeg bør være opmærksom på?

I forhold til datamængden vil jeg i første omgang ikke satse på en online-baseret løsning - det vil blive for dyrt.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2011 kl. 13:30
Er der nogen som har noget input til programmer eller procedurer i forhold til ovenstående?
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Point: 1213
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2011 kl. 13:40
Acronis True Image Home, kan tage fuld image  + incr. og scheduleres.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2011 kl. 14:22
brug dog det backup software der ligger i dsm 3.1
synology data replicator 3

Eller den nye synology time machine backup

Redigeret af lahan - 15-Marts-2011 kl. 14:23
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2011 kl. 14:25
OleDK: Jeg kigger lige nærmere på Acronis True Image Home - tak for forslaget.
lahan: Det havde jeg slet ikke overvejet - kan Synology's backup program håndtere de krav jeg har nævnt ovenfor!?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2011 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

OleDK: Jeg kigger lige nærmere på Acronis True Image Home - tak for forslaget.
lahan: Det havde jeg slet ikke overvejet - kan Synology's backup program håndtere de krav jeg har nævnt ovenfor!?
Ved det ikke da jeg selv benytter OSX Time Backup som jeg synes er god.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2011 kl. 14:37
der er også kommet noget nyt mappe-til-mappe sync i den nye dsm 3.1, jeg har desværre ikke haft tid til at dykke mere ned i den.. men her er hvad der står i hjælpeboblen... iøvrigt er datareplicator et udmærket lille backupprogram.. har brugt det lidt.. men nu bruger jeg backupfunktionen fra win7pro istedet.. som tager alt.. inkl systemet.

"

Synkronisering af delt mappe

Synkronisering af delt mappe giver brugere mulighed for at synkronisere delte mapper fra en DiskStation (kilden) til andre DiskStation'er (destinationer) i LAN eller over internettet. Brugere kan gendanne

Synkronisering af delt mappe fungerer på basis af delte mapper. Hvis der allerede findes en mappe med det samme navn på destinations-DiskStation'en, bliver mappen på destinationen omdøbt til "xxxxxx_1", hvor xxxxx er det oprindelige mappenavn. Hvis der ikke eksisterer en sådan mappe, bliver den oprettet i en tilsvarende diskenhed eller på den først tilgængelige diskenhed. Adgangsrettighederne til denne mappe ved destinations-DiskStation indstilles som standard, hvilket betyder, at der ikke er specificeret privilegier for denne mappe.

Under den første synkronisering udfører Synkronisering af delt mappe en fuld synkronisering af de(n) valgte, delte mappe(r). Derefter er det kun ændrede filer, der synkroniseres, og alle alle filer, der blev fjernet fra kilden, fjernes også fra destinationen.

Sådan startes tjenesten

• Aktiver synkronisering af delt mappe: Du skal aktivere tjenesten på destinations-DiskStation. Det gør du ved at gå til Hovedmenu > Kontrolpanel > Netværkssikkerhedskopiering. I fanen Synkroniseringstjeneste for delt mappe, marker afkrydsningsfeltet Aktiver synkroniseringstjeneste for delt mappe for at aktivere tjenesten.
  • Par kilde/destination-DiskStation'er: Der kan kun parres en destination-DiskStation med en kilde-DiskStation, mens en kilde kan synkronisere delte mapper med mange forskellige destinationsservere. Hvis en DiskStation ikke er parret med en kilde-DiskStation, vil kilde-siden automatisk blive parret med den når den udfører en opgave til synkronisering af delt mappe med destinationsserveren. Hvis du vil nulstille parringen af din destination-DiskStation med en anden kilde, kan du klikke på Nulstil i fanen Synkroniseringstjeneste for delt mappe på destinationssiden.

Du kan nu starte synkronisering af delte mapper fra kilde- til destination-DiskStation. Følg afsnittene nedenfor for at fortsætte.

Styring af synkroniseringsopgaver

Med Synkroniseringsguide for delt mappe kan du nemt oprette en synkroniseringsopgave.

Sådan opretter du en synkroniseringsopgave:

1. Gå til Hovedmenu > Sikkerhedskopiering og gendannelse. Klik så på fanen Synkronisering af delt mappe.
  2. Klik på Opret.
  3. Indtast et navn på opgaven.
  4. Vælg den delte mappe, du vil synkronisere til destinationen. Marker afkrydsningsfeltet nedenfor for at bekræfte, og klik på Næste for at fortsætte.
  5. Konfigurer destinationen og synkroniser valgmulighederne for opgaven.
  6. Konfigurer plan for opgaven.
  7. Bekræft indstillingerne ved at klikke på Anvend.

Du kan senere Redigere eller Slette opgaven, eller Annullere den under synkroniseringen. Du kan også starte opgaven manuelt ved at klikke på Synk. nu, når du ønsker at udføre synkroniseringen.

Bemærk: For den første synkronisering kører systemet en fuld synkronisering af dataene. Derefter er det kun ændrede dele der synkroniseres. Hvis du er bekymret over at miste data, kan du klikke på Fuld synkronisering for at synkronisere dataene manuelt.

Valgmuligheder for synkronisering

Synkronisering af delt mappe giver følgende muligheder ved overførsel af data:

• Aktiver overførelseskryptering: Krypter data under overførsel. Det yder bedre sikkerhed, mens ikke-krypteret overførsel giver en bedre ydeevne. Du kan vælge, alt efter dit behov.
  • Aktiver overførelseskomprimering: Komprimer data under overførsel. Det sparer på netværkets båndbredde men øger CPU'ens belastning.
  • Aktiver synkronisering på blokniveau: Overfør kun data, der er forskellige, i stedet for hele filen. Det sparer på netværkets båndbredde men øger CPU'ens belastning.

Synkroniseringsplan

Synkronisering af delt mappe indeholder 4 planlægningstilstande:

• Regelmæssigt: Kør synkroniseringsopgaver i specifikke time- eller minutintervaller. Tiden starter tællingen fra midnat. Og intervallet kan ikke overstige 24 timer.
  • Dagligt: Kør synkroniseringsopgaver dagligt på et specificeret tidspunkt.
  • Manuelt: Kør kun synkroniseringen når den udføres manuelt.
  • Realtid: Kør straks synkroniseringsopgaver når der forekommer ændringer i kildens delte mappe.

Bemærk:

1. Opgavens navn skal være på 1 til 32 Unicode-tegn og må ikke indeholde følgende tegn:
    ! " # $ % & ' ( ) * + , / : ; <= > ? @ [ ] \ ^ ` { } | ~
  2. Hvis du synkroniserer delte mapper fra filsystem ext4 til ext3, kan der opstå fejl hvis en mappe har mere end 32.000 filer i et enkelt bibliotek.
  3. Hvis de delte mapper på destinations-DiskStation tidligere er synkroniseret med andre DiskStations, vil Synkronisering af delt mappe udføre en fuld synkronisering for den opgave.
  4. For at kunne udføre opgaver til synkronisering af delt mappe skal du have administratorrettigheder for destinations-DiskStation. Dvs. du skal enten have administratorkontoens adgangskode eller du skal være i administratorgruppen.
  5. Når overførselskryptering er aktiveret, skal du have konfigureret en adgangskode. Det må ikke være tomt.
  6. Når du synkroniserer til DiskStation over internettet, kan du indtaste serverens navn med dens eksterne IP-adresse eller værtsnavn. Men hvis du vælger at indtaste værtsnavnet, skal nævnet være i format FQDN (Fully Qualified Domain Name), som f.eks. "www.synology.com".
  7. For portvideresendelse bruger synkronisering af delt mappe port 22 til krypterede overførsler og port 873 til ikke-krypterede overførsler.
  8. Krypterede delte mapper forbliver krypterede efter synkronisering. Du skal have nøglen for at kunne indlæse dataene i destinationen. Ændring af nøglen for krypterede delte mapper ved destinationen forårsager svigt af kryptering."
Mvh

René
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2011 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Ved det ikke da jeg selv benytter OSX Time Backup som jeg synes er god.
OK, det lød bare som om du havde erfaring med Synology's backupværktøj - vil gerne undgå at være tester på de næste 5-10 backup-programmer inden jeg finder noget som opfylder mine krav - det er både dyrt og tidskrævende.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu