recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Baghøjtalere i betonvæg...muligt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBaghøjtalere i betonvæg...muligt?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Miruko Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-Maj-2007
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Emne: Baghøjtalere i betonvæg...muligt?
    Sendt: 24-August-2007 kl. 08:11

Hej

Jeg skal til at sætte et surround sæt op. Front, center og subwoofer er afklaret (B&W XT2, XTC og PV1) men jeg bokser lidt med baghøjtalerne. En mulighed er selvfølgelig et sæt XT2'er mere op men udfordringen der er, at de stikker ca. 20-25 cm ud fra væggen, hvilket ikke vil være optimalt præcist der af synsmæssige årsager.

En tanke er derfor at montere de to baghøjtalere i væggen, men den er desværre af beton. Iflg hifi-klubben så kan man ikke montere B&Ws indbygningshøjtalere i beton (det skal vist helst i en gipsvæg)

Spørgsmål: Nogen der har erfaring med indbygning af højtalere i beton? Nogle andre mærker (Dali, JBL, andre) der laver højtalere der kan gå ind i en betonvæg?

Alle ideer, råd og erfaringer modtages med glæde

Takker

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 08:34
Oprindeligt skrevet af Miruko Miruko skrev:

Spørgsmål: Nogen der har erfaring med indbygning af højtalere i beton? Nogle andre mærker (Dali, JBL, andre) der laver højtalere der kan gå ind i en betonvæg?

Det er jo noget af et hul du skal have banket i sådan en væg, for at kunne montere en højttaler. Og så skal der også lige fræses en kabelkanal ind i væggen. Hvis det rent håndværksmæssigt kan lade sig gøre at lave hullet stort nok, kan jeg ikke se problemet, men du skal nok have fat i en indbygningshøjttaler hvor du bygger et helt kabinet ind i væggen, ikke én med åben bagside (der typisk er designet til at benytte hulrummet som kabinet).

Et muligt alternativ er jo at finde en flad højttaler i stedet for endnu en XT2, det kunne godt være lidt mere diskret. Eller hvad med indbygning i loftet,hvilket materiale er dét?

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1269
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 08:46
Jeg kan heller ikke se nogle problemer udover det rent praktiske med at få skåret hul til dem :)

Nu da du skriver det er beton skal du også overveje om det så ikke er en bærende konstruktion. man bygger ikke i beton for sjov...

Du kan godt bruge en "kabinetløs" højttaler. Beton er faktisk et glimrende materiale at lave højttalere i. Det eneste jeg ville være bekymret for er at lyden også havner i resten af konstruktionen.

Jeg ville som Otto er inde på finde en nogenlunde flad højttaler i stedet. Du kan jo heller ikke være sikker på at lyden er optimal der hvor du skærer hul.
Til top
Miruko Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 18:59

Tak for input

Glemte at nævne, at der allerede er fræset ledninger i væggen til alle højttalerne, også dem der skal sidde i eller på betonvæggen.

Tjah, det er en større opgave at lave et hul på 20x30x12 cm men det burde kunne lade sig gøre (og uden at muren vælter...). Loftet er en god ide, men duer ikke rigtigt da det er næsten 4 meter oppe og ikke fladt.

Det letteste er en flad baghøjttaler, men de kommer jo også 10-15 cm ud med beslag.

Jeg er mest bange for at der ikke er nogen lyd, hvilket hifi-klubben sagde meget vel kunne ske med B&W'erne der er "kabinetløse".

Nogen der har indbygningshøjttalere derhjemme og hvis ja, hvordan lyder de?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2007 kl. 19:50

Jeg er mest bange for at der ikke er nogen lyd, hvilket hifi-klubben sagde meget vel kunne ske med B&W'erne der er "kabinetløse".

Nogen der har indbygningshøjttalere derhjemme og hvis ja, hvordan lyder de?

Jeg har ikke selv indb. højttalere men der er praktisk taget kun 2 måder at lave små højttalere på, lukket kabinet eller basreflex. Andre løsninger er ikke aktuelle/mulige med små enheder.

Laver du et lukket kabinet er det ligegyldigt om det er lavet i træ, beton eller hestelort. Bare det er lufttæt og så frit for resonans som muligt. På den måde vil en B&W standerhøjttaler på f.eks. 5 liter lyder præcis som et hul i væggen på 5 liter. Naturligvis er der masser af forbehold for materialer, højdeplacering osv. men det er ikke noget der ikke kan løses.

Laver du et basreflex skal det naturligvis være med porten fremad. Men ellers er det igen præcis det samme. Laver du selv en baffle (frontplade) der sidder 100% tæt til væggen vil du sagtens kunne få samme fede lyd som med en egentlig højttaler.

Problemet i begge tilfælde er at du sikkert ikke kan bruge de højttalere der er beregnet til indbygning De er sikkert beregnet til at sidde i gipsplader eller lign. uden noget "rum" bagved. De vil heller ikke give bas i nævneværdig grad, men er det bare surround er det jo heller ikke aktuelt.

En løsning på dit problem kan jeg ikke give, men prøv evt. at kigge forbi hifi4all.dk og bed om hjælp.
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2007 kl. 10:01
En del indbygningshøjtalere kræver ikke et ret dybt kabinet, deet får de heller ikke i væggen. De er en del leverandører der har kabinetter til deres indbygningshøjtalere som så er de 10 cm. dyb. som også det der kræver af dybde når de monteres i vægen.

Får du dem monteret i din beton væg så får du da det alle sukker efter. Et lyddødt kabinet

Det er lidt tidskrævende med at lave hulet til dine højtalere i vægen. Men absolut ikke umuligt det kræver bare en kæmpe hovedrengøring af huset bagefter, da der skal skæres med diamant skiver i betonen. og mejsles lidt kraftigt.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2007 kl. 11:38

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Du kan godt bruge en "kabinetløs" højttaler. Beton er faktisk et glimrende materiale at lave højttalere i. Det eneste jeg ville være bekymret for er at lyden også havner i resten af konstruktionen.

Det er netop dét der typisk er problemet med bare at banke et hul og bygge en åben højttaler i. I en gipsvæg vil du typisk have - eller kunne lave - et afgrænset rum i væggen der fungerer som kabinet. Det er lidt sværere i en (eksisterende) betonvæg.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2007 kl. 11:42

Glemte at nævne, at der allerede er fræset ledninger i væggen til alle højttalerne, også dem der skal sidde i eller på betonvæggen.

Tjah, det er en større opgave at lave et hul på 20x30x12 cm men det burde kunne lade sig gøre (og uden at muren vælter...).

Du kan sagtens få vellydende indbygningshøjttalere, det er nok mest et spørgsmål om pris. Du skal forvente at en indbygningshøjttaler er dyrere end en tilsvarende almindelig højttaler, da enhederne generelt skal være af højere kvalitet for at "opveje" det typisk mindre kabinet, hvis du forstår hvad jeg mener. Men som nævnt, hvis du sørger for at få højttalere der har, eller kan få (som CSN er inde på), et fast kabinet - så kan jeg ikke se noget galt i det. Go for it...

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2007 kl. 13:45
...og vi vil meget gerne se billeder 
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2007 kl. 13:48
Hvis vi skal være super kreative så er det nemmere at bygge en væg uden på din eksisterende væg, bare 10 cm. og så smide indbygnings højtalerne ind i den, så har du en flot kone venlig løsning. så kan det også have forbedrende virkninger på akustikken i rummet.
Gør du det samme på front vægen så kan du få indbygnings højtalere hele vejen rundt, og der er faktisk lavet indbygningshøjtalere i så høj kvalit at de kan konkurrere med gulv højtalere, bare din subwoofer er iorden
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Miruko Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2007 kl. 17:21

Tak for alle tips og ideer.

Billeder må vente lidt da jeg først flytter ind om 1 måned.

Tjah, der er lidt at tænke over indtil da....ikke nemt....

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2007 kl. 19:21

Jeg er helt enig med CSN teknik. En væg uden på er den optimale løsning, (og den kan endda pilles ned igen, hvis du en dag ikke gider have den mere eller flytter).

At banke hul i beton, det er bestemt ikke morsomt (jeg formoder ikke der er tale om gas-beton her). Så enten ville jeg vælge væggen, eller så ville jeg få nogle proffesionelle til at lave hullerne for mig.

Det som kan være besværligt med en ny væg, det er hvis der er stikkontakter osv. i den eksisterende. For så skal de nemlig flyttes med. Og det er ikke altid skide nemt. (Husk, du må ikke lukke dem inde, så man ikke kan komme til dem).

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu