|
Baghøjttalere eller lofthøjtttalere ?? |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dolby anbefaler som udgangspunkt, at alle højttalerne placeres i samme plan, ca 1,2m, eller hvad de kalder ørehøjde når man sidder. Hvis dette ikke kan lade sig gøre, anbefales det at surroundhøjttalerne monteres i op til 1,25 gange højden på fronthøjttalerne.
Du kan læse anbefalingerne her, incl anbefalinger om Atmos og meget andet: http://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-atmos/dolby-atmos-home-theater-installation-guidelines.pdf Redigeret af Trumle - 18-Juni-2015 kl. 08:38 |
|
![]() |
|
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2830 |
Hvorfor så ikke bare smidde dem allesammen i en bunke i hjørnet ![]() Hvis ikke du oplever en meget stor forskel på om højttaleren sider i loftet - eller der hvor den er beregnet, så har du indstillet noget forkert.
|
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
Kingofdk >>> Det er vigtigt at du ikke tager det som et angreb mod dig, at du bliver irettesat. Jeg er ikke i tvivl om, at du får en god oplevelse ud af at havde placeret dine højtalere i loftet. Men faktum er bare, at det ikke er den rigtige måde at gøre det på, og at man på et forum som dette, hvor folk også kommer for at få råd og vejledning, bliver nød til at påpege, at det vil give et bedre resultat, at gøre det på den rigtige måde!
Der kan være mange grunde til, at man vælge at placere sine højtalere i loftet, nogen er jo nød til at gå mere på kompromis end andre. Men at påstå, at resultatet er lige så godt, er ikke korrekt, og derfor må du nu stå model til en del irettesættelser. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
Da jeg kørte 7.2 var den optimale højde 50-60 cm over ørehøjde. Nu hvor jeg kører Atmos ( 7.2.4 ) så er den bedste placering 30 cm over Ørehøjde. Må hellere tilføje at mine højttalere i loftet altid er aktive.. Redigeret af strecker - 18-Juni-2015 kl. 13:41 |
|
![]() |
|
Kingofdk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-December-2014 Status: Offline Point: 89 |
Hej igen
Er med på at det ikke er den korrekte løsning og ville heller ikke bruge det hvis jeg havde et bio rum. I en stue hvor alt ska være stilet. Fri for kabler osv synes jeg det er en rigtig go løsning Ang højde placering synes jeg at ørehøjde til surround er for lav især hvis man sidder flere i sofan. I en biograf sidder surround ik i ørehøjde. Pointen er de ska vinkles mod lytteren om så de sidder på væggen eller i loftet |
|
![]() |
|
Moulder ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 03-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 372 |
Nu bliver I ved med at påpege, at en højtaler spiller bedst der hvor den er beregnet til at sidde..
En lofthøjttaler er jo netop beregnet til sidde i loftet.. ![]() Jeg har set indtil flere film nu med 5.1 surround med mine nye indbyggede lofthøjttalere, og lyden fejler absolut ikke noget, og alle detaljer kommer fint med.. Det er muligt at det ikke er optimalt at have sine baghøjttalere i loftet, men som alm. menneske som gerne vil nyde 5.1 lyden i en god film, vil jeg mene at løsningen er super fin til de fleste.
Redigeret af Moulder - 18-Juni-2015 kl. 22:45 |
|
Mvh
Moulder |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
En lofthøjttaler skal slet ikke bruges i surround medmindre det er som lofthøjttalere i et Atmos setup..!!
Alt andet end vægplacering i et traditionelt 5.1 / 7.1 setup er forkert.. Kan sagtens være at nogle mennesker syns "det lyder fint" , men man kommer ikke uden om at det er et kompromis. Som Gonzo også skriver. Hvis man spørger til råds herinde må man regne med at få svar fra folk der går op i korrekt og optimal lyd, hvis man søger hovsa løsninger og "det lyder okay", så skal man nok spørge til råds i et mindre seriøst forum.. |
|
![]() |
|
Kingofdk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-December-2014 Status: Offline Point: 89 |
Hehe jeg kan helt lade vær med at grine lidt af det
Men okay så siger vi det |
|
![]() |
|
*ikke
|
|
![]() |
|
Hva mener du med det..?
jeg syns det er mere grinagtigt at folk smider en masse penge på fine anlæg, og sætter tingene fuldstændig forkert op, og derefter kommer med spydige og hånlige kommentarer til os der gør det korrekt..!! Hvilket udstyr har du.?? |
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Jeg kan på ingen måder , være mere enig. Foreskellen på et korrekt/optimalt opsat system. er i virkeligheden mere vigtig end selve komponenterne i sig selv. Især når antallet af højtaler stiger. Hvorfor ikke bruge noget gratis krudt på , at få fuld udbytte af de sure penge man har brugt på komponenter |
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1155 |
Husk nu på at både trådstarter og KingofDK's udgangspunkt er en dagligstue med udfordringer i forhold til placeringer og jeres er dedikeret bio'er hvor alt kan gå op i en højere enhed.
Det er altså 2 helt forskellige dyr og bør også blive diskuteret sådan
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |