recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bagrundsbelysning (aka. DIY ambi light)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBagrundsbelysning (aka. DIY ambi light)

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Nej, du behøver kun én ledning til strømforsyningen - det har jeg selvWink

Jeg tror du får svært ved at finde en optimal løsning hvis du ikke vil ty til maling af vægen.
Men fire ledninger fra strømforsyningen til stængerne.

Enig, det blive nok umuligt. Et 80% resultat uden at male vægge og blive ruineret vil være fantastisk.
Kuro
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af mgmg mgmg skrev:

Meget interessant tråd, bantam.

Hvis jeg har forstået den ret, så bør man i teorien *ikke* vælge varm hvid (ca. 3000 K), som jeg har set flere anbefale. Jeg synes ellers Ikea dioderne virkede for kolde/skarpe (rent øje mål).

Hvis man nu holder væggens farve konstant, f.eks. "brækket" hvid. Skulle lysets temperatur så sænkes for at nærme sig 6500 K, eller hæves.

Sagt på en anden måde, jeg ønsker ikke at male min hvide væg grå. Bør jeg så vælge en varmere lyskilde end Ikeas LED stænger?

Kampus, hvor meget af din væg oplyses af én pære, og hvor er den placeret? Mit TV er lidt bredere end dit, så måske er én ikke nok for mig.
Pæren sidder midt bag TVet. Som billedet viser er der rigeligt med lys med én pære. Du skal ikke ta' dig af farven, den er varm hvid i virkeligheden.Wink

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 12:50
Jeg vil gerne slå et slag for en svag belysning af hele væggen med loftspots, som lyser ind på / ned langs væggen. Det giver den samme ro på øjnene, men det virker ikke så poppet som lys  bag TV'et.

Samtidigt kan man også lettere undgå oplysning af loft og sidevægge. Har man lyskilden bag TV'et, vil den lyse vinkelret ind på loft og sidevægge, og det kan faktisk give meget lys, selv om der er stor afstand til TV'et.
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 21:04
Allan Olesen, luksus løsning!

Jeg har prøvet igen  med mine Ikea leds. De giver ikke ret meget lys med et TV der hænger på væggen.

Kampus, "Pæren sidder midt bag TVet", dvs. oven på vægbeslaget?

Kuro
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 21:10
Ja pæren sidder mellem beslag og TV. Beslaget er fra Harald Nyborg og har ca 7 cm luft mellem væg og TV. Nu har jeg så lige skiftet en tilsvarende pære i en lampe, og der står 2700 K på. Er det mon farvetemperaturen?

Redigeret af Kampus - 14-November-2009 kl. 21:16
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2009 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

... Nu har jeg så lige skiftet en tilsvarende pære i en lampe, og der står 2700 K på. Er det mon farvetemperaturen?
Jep.
/lars
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu