recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bananstik go, or no go?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bananstik go, or no go?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bananstik go, or no go?
    Sendt: 25-November-2021 kl. 15:08
Jeg er træt af, at jeg skal skrue og skrue hver gang jeg skal have ny, eller flytte den gamle receiver. Så nu vil jeg høre, om hvad folk siger til, at man bruger bananstik til højtalerne contra at bruge skrueterminaler? Og er der stor forskel i en hjemmebio? Så hvilke stik skal jeg købe hvis det er?

Mvh
Flemming Larsen
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 15:36
Banastik er fint. jeg bruger selv locking banan stik fra BJc, så de små pilfingre ikke kan hive dem ud af mine fronter. Jeg valgte så at købe dem fabriksterminerede, så jeg slipper for at tjekke om noget har løsnet sig. https://www.youtube.com/watch?v=SHPgtYj57Uw


jeg bruger billige bananer i receiveren til surround, da montering af kabler ved de tætsiddende terminaler, kan gøre mig lettere arrig og da hyppige skifte kan ødelægge gevindet ved terminalerne på nogle receivere, hvis man ikke er forsigtig.

Jeg mener absolut ikke det kan betale sig at prioritere kablerne til surroundhøjttalere, så kig ikke efter dyre løsninger. De allerbilligste bananstik fæstner ikke altid kabelende så godt og sidder måske heller ikke stram nok i terminalerne, men sådan er det altid med kvaliteten når man køber det aller billigste
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Banastik er fint. jeg bruger selv locking banan stik fra BJc, så de små pilfingre ikke kan hive dem ud af mine fronter. Jeg valgte så at købe dem fabriksterminerede, så jeg slipper for at tjekke om noget har løsnet sig. https://www.youtube.com/watch?v=SHPgtYj57Uw


jeg bruger billige bananer i receiveren til surround, da montering af kabler ved de tætsiddende terminaler, kan gøre mig lettere arrig og da hyppige skifte kan ødelægge gevindet ved terminalerne på nogle receivere, hvis man ikke er forsigtig.

Jeg mener absolut ikke det kan betale sig at prioritere kablerne til surroundhøjttalere, så kig ikke efter dyre løsninger. De allerbilligste bananstik fæstner ikke altid kabelende så godt og sidder måske heller ikke stram nok i terminalerne, men sådan er det altid med kvaliteten når man køber det aller billigste
Det lyder da ikke så dumt. Så må jeg se at finde nogen, som ikke koster en formue, men har en ok kvalitet.

Er der nogen, som har et link eller flere til nogle af disse stik? 
Mvh
Flemming Larsen
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 15:59
Det er go!
Tænk at skulle fumle med kabler til måske ni højttalere, med to ledere pr. kabel
Pladsen er meget begrænset bag på en AVR
Men jeg har ikke bananstik i enden på de kabler, der skal i højttalerne - der er plads nok


Redigeret af jake51 - 25-November-2021 kl. 16:01
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Banastik er fint. jeg bruger selv locking banan stik fra BJc, så de små pilfingre ikke kan hive dem ud af mine fronter. Jeg valgte så at købe dem fabriksterminerede, så jeg slipper for at tjekke om noget har løsnet sig. https://www.youtube.com/watch?v=SHPgtYj57Uw


jeg bruger billige bananer i receiveren til surround, da montering af kabler ved de tætsiddende terminaler, kan gøre mig lettere arrig og da hyppige skifte kan ødelægge gevindet ved terminalerne på nogle receivere, hvis man ikke er forsigtig.

Jeg mener absolut ikke det kan betale sig at prioritere kablerne til surroundhøjttalere, så kig ikke efter dyre løsninger. De allerbilligste bananstik fæstner ikke altid kabelende så godt og sidder måske heller ikke stram nok i terminalerne, men sådan er det altid med kvaliteten når man køber det aller billigste
Det lyder da ikke så dumt. Så må jeg se at finde nogen, som ikke koster en formue, men har en ok kvalitet.

Er der nogen, som har et link eller flere til nogle af disse stik? 
Hvis du tar nr 5 og 6 får du udmærket kvalitet med kabel ind i siden så det ikke fylder for meget bagud. Prisen er også god.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Banastik er fint. jeg bruger selv locking banan stik fra BJc, så de små pilfingre ikke kan hive dem ud af mine fronter. Jeg valgte så at købe dem fabriksterminerede, så jeg slipper for at tjekke om noget har løsnet sig. https://www.youtube.com/watch?v=SHPgtYj57Uw
Jeg bruger billige bananer i receiveren til surround, da montering af kabler ved de tætsiddende terminaler, kan gøre mig lettere arrig og da hyppige skifte kan ødelægge gevindet ved terminalerne på nogle receivere, hvis man ikke er forsigtig.

Jeg mener absolut ikke det kan betale sig at prioritere kablerne til surroundhøjttalere, så kig ikke efter dyre løsninger. De allerbilligste bananstik fæstner ikke altid kabelende så godt og sidder måske heller ikke stram nok i terminalerne, men sådan er det altid med kvaliteten når man køber det aller billigste
Det lyder da ikke så dumt. Så må jeg se at finde nogen, som ikke koster en formue, men har en ok kvalitet.

Er der nogen, som har et link eller flere til nogle af disse stik? 
Hvis du tar nr 5 og 6 får du udmærket kvalitet med kabel ind i siden så det ikke fylder for meget bagud. Prisen er også god.

Er det disse du mener i rød og sort? Jeg ved ikke endnu, om de skal sidde ud i siden eller bagud. Jeg har plads bagud.



Redigeret af Flemming Larsen - 25-November-2021 kl. 16:40
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 17:18
Nej det er dem før til 19 kr/stk. Jeg har dem selv og kvaliteten er god til prisen. Det er bedst at kablet gå ud ad siden, så sidder alle kablerne pænt nedad. Fordelen er også plads til tykkere kabel og at skruen sidder i enden så det er let at spænde kablet fast.

Som du kan se på mit første link, kan du hurtigt komme af med en formue. Tror de fleste er med kabel ind i siden.


Redigeret af Munch - 25-November-2021 kl. 17:19
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Nej det er dem før til 19 kr/stk. Jeg har dem selv og kvaliteten er god til prisen. Det er bedst at kablet gå ud ad siden, så sidder alle kablerne pænt nedad. Fordelen er også plads til tykkere kabel og at skruen sidder i enden så det er let at spænde kablet fast.

Som du kan se på mit første link, kan du hurtigt komme af med en formue. Tror de fleste er med kabel ind i siden.

Oh. Det er lige det med at tælle.Embarrassed Ja, det er da en god pris. Kunne være, at jeg skulle prøve dem.  
Mvh
Flemming Larsen
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

...
Jeg ved ikke endnu, om de skal sidde ud i siden eller bagud. Jeg har plads bagud.

Ved ikke med dette fabrikat, men den type har jeg dårlig erfaring med overgangsmodstand/dårlig forbindelse i selve bananstikket - pga den er fejlkonstrueret. Confused
"Strutskørtet" giver rigtig god forbindelse ud imod bananbøsning i forstærker, men diameter/omkreds af strutskørt enderne (rørformet) gør at de IKKE kan klemme ind omkring tap de sidder på, så dårlig kontakt mod bananstik ledningsside.
Hvis man monterer bananstik i forstærker kan det tydeligt mærkes som forskel i kraft der kræver at trykke banastik ind i modpart, og den kraft det kræver at dreje bananstik rundt i modpart bøsniing. Wink

Min foretrukne type er som denne:
https://www.av-cables.dk/banan-hoejttalerstik/bananstik-soft-rubber-roed.html
Men der kan virkelig findes elendig/ringe produktionskvalitet af typen på eBay, så bedst fra forhandler man kan returnere til. LOL
Mvh. JørgenT
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:

...
Jeg ved ikke endnu, om de skal sidde ud i siden eller bagud. Jeg har plads bagud.

Ved ikke med dette fabrikat, men den type har jeg dårlig erfaring med overgangsmodstand/dårlig forbindelse i selve bananstikket - pga den er fejlkonstrueret. Confused
"Strutskørtet" giver rigtig god forbindelse ud imod bananbøsning i forstærker, men diameter/omkreds af strutskørt enderne (rørformet) gør at de IKKE kan klemme ind omkring tap de sidder på, så dårlig kontakt mod bananstik ledningsside.
Hvis man monterer bananstik i forstærker kan det tydeligt mærkes som forskel i kraft der kræver at trykke banastik ind i modpart, og den kraft det kræver at dreje bananstik rundt i modpart bøsniing. Wink

Min foretrukne type er som denne:
Men der kan virkelig findes elendig/ringe produktionskvalitet af typen på eBay, så bedst fra forhandler man kan returnere til. LOL
Ikke forstået! Jeg har haft lignende bananstik i over 10 år, og oplever ingen forringelse i lyden. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det er nøjagtigt de samme som jeg har, da jeg har købt dem et andet sted til 15 kr/stk. derfor tror jeg kvaliteten er den samme som mine.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 18:36
Prøver at uddybe Smile
Strutskørtet med slidserne er rørformet i enderne, med en indvendig diameter/omkreds som er større end den tap de sidder på, så røret skal krympes for at danne god kontakt til krop af bananstik.
Hvis røret havde en slids i enderne ville det være muligt,
Dem jeg har har haft fingrene i var det ikke muligt (var faktisk en dyr kvalitet), så der kan være forskel.

Og det kan tydeligt mærkes når man drejer bananstik rundt i bøsning i forstærker, som et leje der kører rundt på en aksel. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2021 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ikke forstået! Jeg har haft lignende bananstik i over 10 år, og oplever ingen forringelse i lyden. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det er nøjagtigt de samme som jeg har, da jeg har købt dem et andet sted til 15 kr/stk. derfor tror jeg kvaliteten er den samme som mine.

Jeg følger lige med her, og vil så kigge på at bestille nogen i morgen.

Tak for hjælp til jer.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu