|
Bananstik go, or no go? |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |||
Flemming Larsen
Platin medlem Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Taastrup, DK Status: Online Point: 24761 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 25-November-2021 kl. 15:08 |
||
Jeg er træt af, at jeg skal skrue og skrue hver gang jeg skal have ny, eller flytte den gamle receiver. Så nu vil jeg høre, om hvad folk siger til, at man bruger bananstik til højtalerne contra at bruge skrueterminaler? Og er der stor forskel i en hjemmebio? Så hvilke stik skal jeg købe hvis det er?
|
|||
Mvh
Flemming Larsen |
|||
slumbert
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Banastik er fint. jeg bruger selv locking banan stik fra BJc, så de små pilfingre ikke kan hive dem ud af mine fronter. Jeg valgte så at købe dem fabriksterminerede, så jeg slipper for at tjekke om noget har løsnet sig. https://www.youtube.com/watch?v=SHPgtYj57Uw
jeg bruger billige bananer i receiveren til surround, da montering af kabler ved de tætsiddende terminaler, kan gøre mig lettere arrig og da hyppige skifte kan ødelægge gevindet ved terminalerne på nogle receivere, hvis man ikke er forsigtig. Jeg mener absolut ikke det kan betale sig at prioritere kablerne til surroundhøjttalere, så kig ikke efter dyre løsninger. De allerbilligste bananstik fæstner ikke altid kabelende så godt og sidder måske heller ikke stram nok i terminalerne, men sådan er det altid med kvaliteten når man køber det aller billigste
|
|||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|||
Flemming Larsen
Platin medlem Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Taastrup, DK Status: Online Point: 24761 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det lyder da ikke så dumt. Så må jeg se at finde nogen, som ikke koster en formue, men har en ok kvalitet. Er der nogen, som har et link eller flere til nogle af disse stik?
|
|||
Mvh
Flemming Larsen |
|||
jake51
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6186 |
Funktioner
Tak(1)
|
||
Det er go!
Tænk at skulle fumle med kabler til måske ni højttalere, med to ledere pr. kabel Pladsen er meget begrænset bag på en AVR Men jeg har ikke bananstik i enden på de kabler, der skal i højttalerne - der er plads nok
Redigeret af jake51 - 25-November-2021 kl. 16:01 |
|||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
|||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Online Point: 4664 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvis du tar nr 5 og 6 får du udmærket kvalitet med kabel ind i siden så det ikke fylder for meget bagud. Prisen er også god.
|
|||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|||
Flemming Larsen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Er det disse du mener i rød og sort? Jeg ved ikke endnu, om de skal sidde ud i siden eller bagud. Jeg har plads bagud. Redigeret af Flemming Larsen - 25-November-2021 kl. 16:40 |
|||
Mvh
Flemming Larsen |
|||
Munch
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nej det er dem før til 19 kr/stk. Jeg har dem selv og kvaliteten er god til prisen. Det er bedst at kablet gå ud ad siden, så sidder alle kablerne pænt nedad. Fordelen er også plads til tykkere kabel og at skruen sidder i enden så det er let at spænde kablet fast.
Som du kan se på mit første link, kan du hurtigt komme af med en formue. Tror de fleste er med kabel ind i siden.
Redigeret af Munch - 25-November-2021 kl. 17:19 |
|||
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|||
Flemming Larsen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Oh. Det er lige det med at tælle. Ja, det er da en god pris. Kunne være, at jeg skulle prøve dem.
|
|||
Mvh
Flemming Larsen |
|||
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5265 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
"Strutskørtet" giver rigtig god forbindelse ud imod bananbøsning i forstærker, men diameter/omkreds af strutskørt enderne (rørformet) gør at de IKKE kan klemme ind omkring tap de sidder på, så dårlig kontakt mod bananstik ledningsside. Hvis man monterer bananstik i forstærker kan det tydeligt mærkes som forskel i kraft der kræver at trykke banastik ind i modpart, og den kraft det kræver at dreje bananstik rundt i modpart bøsniing. Min foretrukne type er som denne: Men der kan virkelig findes elendig/ringe produktionskvalitet af typen på eBay, så bedst fra forhandler man kan returnere til.
|
|||
Mvh. JørgenT
|
|||
Munch
Funktioner
Tak(0)
|
||
Ikke forstået! Jeg har haft lignende bananstik i over 10 år, og oplever ingen forringelse i lyden. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det er nøjagtigt de samme som jeg har, da jeg har købt dem et andet sted til 15 kr/stk. derfor tror jeg kvaliteten er den samme som mine.
|
|||
|
|||
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5265 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Prøver at uddybe
Strutskørtet med slidserne er rørformet i enderne, med en indvendig diameter/omkreds som er større end den tap de sidder på, så røret skal krympes for at danne god kontakt til krop af bananstik. Hvis røret havde en slids i enderne ville det være muligt, Dem jeg har har haft fingrene i var det ikke muligt (var faktisk en dyr kvalitet), så der kan være forskel. Og det kan tydeligt mærkes når man drejer bananstik rundt i bøsning i forstærker, som et leje der kører rundt på en aksel.
|
|||
Mvh. JørgenT
|
|||
Flemming Larsen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg følger lige med her, og vil så kigge på at bestille nogen i morgen. Tak for hjælp til jer.
|
|||
Mvh
Flemming Larsen |
|||
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |