Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
petrucci
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 09-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 822
|
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 10:59 |
jonaskp skrev:
Den test viser jo så ikke andet end at Apple med Safari på Mac er bedre optimeret til den vedtagne åbne standard end til Adobes Flash-monopol og windows omvendt er dårligere til at håndtere denne standard. Hvordan det bliver til et argument for at vi skal holde os til flash, er over min forstand.
Så fordi at Windows er optimeret efter noget monopol software, fremfor den åbne standard, skal vi bare finde os i det?
Jeg kan heller ikke helt gennemskue hvordan du argumenterer imod iPad fordi det er et lukket og overkontrolleret system, men samtidigt argumenterer for at vi skal vælge det lukkede Flash, fremfor den åbne standard.
Men det er måske nok en anden diskution... |
Det kommer an på hvordan man vender den. Man ku nemlig også vende den om og sige at Flash kører udmærket på Windows maskiner og at Apple bare ikke har optimeret deres Safaribrowser godt nok til at håndtere flash? (lidt mærkeligt at flash på de øvrige browsere på Mac ikke er så tungt?)
Desuden har vi været den Flash-diskussion igennem flere gange - og jeg vil stadig mene at Flash er en vigtig del af en web-oplevelse og at iPad i det mindste burde understøtte det - de kan jo bare lave en flash on/off switchknap i indstillingerne, eller man kan installere en flash-blocker. HTML5 er altså ikke den store frelser og revolutionerende ting som nogen folk gerne vil gøre den til.
|
|
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 11:03 |
Flash kører udemærket på Windows for Adobe har optimeret pluginnet. Og det kører ikke udemærket på OSX/Lunux fordi Adobe har negligeret det.
Det er den eneste måde den kan og skal vende på - det er Adobe der sidder med aben - ikke alle mulige andre.
Flash på OS X i andre browsere end Safari er også tungt.
|
|
petrucci
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 11:26 |
Martin, det er bare mærkeligt at der alligevel lader til at være en rimelig markant forskel på Safari og øvrige Mac-browsere hvad angår Flash. Så det er IMO ikke den eneste måde den kan/skal vendes på. Der må være flere faktorer der samlet gør udslaget. Uanset hvad så mener jeg stadig at argumentet om Flash's vigtighed og udbredelse holder vand, når det kommer til at man helst skal understøtte teknologien i nuværende produkter.
|
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 11:27 |
Jeg er meget enig med Muele, dog med den forskel, at det ikke helt er recordere.dk´s skyld eller valg som sådan. Flash er bare noget bras.
Her på mit arbejde kæmper jeg også med flash bannerne. Det er helt klart et problem med maskinens hardware, men det er stadigvæk et problem som egentlig ikke burde være der.
|
|
|
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 11:31 |
Hej Petrucci, jeg oplever ikke så stor en forskel på Safari og Firefox at jeg vil skyde på Safari som "the culprit".
Jeg vil slet ikke komme ind på om flash skal være der eller ej - jeg er lidt tveægget hvad det angår.
Jeg oplever dog markant stor forskel på pluginnet til hhv Windows, Mac og Linux.
|
|
petrucci
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 12:20 |
Jeg tror der findes en del der ikke helt formår at programmere/lave flash på den optimale/rigtige måde, så det dermed bliver noget tungt i det. Det er som sådan ikke Adobes skyld men kompetencemangler hos programmørerne. Ligeledes kan en webprogrammør lave en særdeles tung og langsom side ved at lave sløve databasefunktioner og bruge masser af tungt javascript. Det gør hverken javascript eller SQL til noget tungt bras.
Flash skal laves rigtigt og når det nu er så udbredt er det klart, der vil være en del dårlige flash-objekter på nettet. Dette taget i betragtning ville den mest optimale løsning (IMO) være at køre en flash-blocker på brugervalgte sites som man selv oplever som værende tunge. Noget a la...damn..eb.dk er fyldt med tunge dårlige flashbanners....flashblock ON på den URL. Dermed kan man nemt og gnidningsfrit se de øvrige flashsider. Og så ER der altså en del ting som ikke kan laves med HTML5 men med Flash - og dette går man altså glip af hvis supporten for flash ryger. Og det bryder jeg mig ikke om.
Redigeret af petrucci - 16-Marts-2010 kl. 12:20
|
|
Aspagilus
Guld medlem
Oprettet: 30-December-2004
Point: 543
|
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 15:01 |
Nogle forstår det også på en sådan måde at de går målrettet efter at brænde din CPU af fordi de åbenbart synes at den slags er "sjovt". For når de flashes aktiveres, så aktiveres der også et par scripts på de sites der får ens CPU kraft til at eksplodere i en sådan grad at CPU'en brændes af i sidste ende. Derfor er det altid smart også at have "NoScript" installeret i Firefox for at undgå den slags, da den ganske enkelt blokerer af for hele siden hvis den også indeholder script.
|
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15693
|
Sendt: 16-Marts-2010 kl. 19:05 |
Hej Alle
Skal vi ikke holde os til emnet.
Der er ingen fare for at annoncørene på recordere.dk forsøger at skade nogen, hverken på den ene eller anden måde.
Men Flash er de-facto standard lige nu for banner-reklamer. HTML5 er ikke nogen reel mulighed (endnu), og GIF er noget tungere og langsommere end Flash.
Så for nu er det Flash der benyttes på nettet, senere bliver det sikkert en blanding af Flash og HTML5.
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 22-Marts-2010 kl. 08:20 |
Lars skrev:
Et eksempel kunne være, at kun dem der ikke blokerer reklamer, kan skrive i forummet. Resten kan kun læse med. |
Da jeg læste det, tænkte jeg "Pudsig forretningsmodel at forvente højere indtjening på forummets indholdsleverandører end på dets læsere".
Nu opdagede jeg så lige, at andre har grebet deres forhold til indholdsleverandørerne lige modsat an. Jeg kommer på et andet forum, hvor jeg blev mødt af en notits med en ordlyd i retning af "Som tak for dine positive bidrag er du nu berettiget til at slå reklamer fra". Og så var der en lille boks, hvor jeg kunne hakke af, om jeg ville af med reklamerne. Jeg lod dog reklamerne stå, for de bruger ikke Flash...
|
|