recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bassen buldrer fra pladespiller?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bassen buldrer fra pladespiller?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
krisitianh89 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Februar-2011
Status: Offline
Point: 78
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér krisitianh89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bassen buldrer fra pladespiller?
    Sendt: 10-Maj-2014 kl. 00:17
Hej Folkens,

Har et spørgsmål vedrørende min pladespiler.

Bassen buldrer helt vildt når jeg afspiller mine LP'er.  - Det er ligesom bassen ikke kan følge med, det skratter og buldrer af helvede til når jeg spiller mine LP'er af genren Techno, Deep House, Tech House. (elektronisk musik)

Det skal siges det både er ved lav og høj volumen. - Udover buldren i bassen, så er lydkvaliteten heller ikke af en så høj kvalitet som jeg havde forventet (både ved afspilning ad nye 180 g's plader og gamle plader fra 70'erne)

Lyden er simpelthen af så ringe kvalitet (SPECIELT ved afspilning af techno musik) at der må være noget galt.  Bassen buldrer simpelthen hele tiden. 

Hvad kan mit problem være?  Er min RIAA simpelthen af for dårlig en kvalitet? Eller endnu være er min pladespiller og dertilhørende nål for dårlig?

Jeg overvejer at investere i en ordentlige RIAA således jeg kommer dette STORE problem til livs. 

Kommer jeg mit problem til livs hvis jeg gør det? - Eller er der andre parametre der spiller ind.

SKYD LØS FOLKENS :)

SETUP:

Højtalere:       Vincent sv-308
Forstærker:       Vincent sv-232
Pladespiller:        Argon TT - 1-v2 (Nålen er den som den er født med)
http://www.hifiklubben.dk/Products/argon-tt-1-v2-pladespiller-31831/
         RIAA:        NAD PP2
http://www.hifiklubben.dk/Products/argon-tt-1-v2-pladespiller-31831/
KABLER:            Alle kabler er af god kvalitet.     

Det skal lige siges, at lyden lyder helt og aldeles fremragende (uden nogen buldren fra bassen) og ren ved afspilning gennem mine digitale komponenter. (Spotify/wimp hifi, airport express, D/A converter)

Håber I kan gøre mig klogere.

Venligst,

Kristian 

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 00:27
Der kan være utrolig mange faktorer der driller. Bruger du MC pickup på en MM RIAA, eller omvendt? Er kontravægten indstillet korrekt? Har du stelforbundet pladespiller med RIAA? Har du prøvet med et andet RCA kabel mellem pladespiller og RIAA, eller mellem RIAA og forstærker? Men som du selv nævner, kan de også være en færdig pickup.
Er der meget ringere lyd på 180g vinyler end på de gamle tynde? For så ville jeg nok først kigge på kontravægten eller vinklen på armen hvis den da kan indstilles. 
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér krisitianh89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 01:21
Tak for svar.

Pickuppen kan ikke være færdig, da pladespilleren kun er 3 mdr gammel og max har spillet sammenlagt 10 - 15 timer. 

Ved ikke om pickuppen er en mm eller mc, men ved at min RIIA understøtter begge (man kan skifte mellem mm og mc) Jeg har prøvet og skifte phono kabler og har spillet med kabler trukket fra både mm og mc indgangen på RIAA'en.  Ingen forskel, stadig samme problem. - Dog er lyden lavere ved MC, men det er vel pga. signalet er svagere fra MC i forhold til MM. 

Der er ingen stelforbindelse fra pladespileren, kun et phono kabel.  Hvordan indstiller man kontravægten? 
Vinklen på armen kan IKKE indstilles.

Lyden er KLART bedst ved afspilning af nyere 180 grams plader. 

Det er som skrevet KLART ved afspilning af Elektronisk musik det lyder af helvede til.  - Bassen skratter helt ekstremt og lyden er meget hul.

Har virkelig fornemmelsen af min RIIA eller nål simpelthen er af for ringe kvalitet til at kunne trække Tung elektronisk musik.

Ved afspilning af anden musik eksempelvis Bruce Springsteen, Bob Dylan, Allan Olsen og Dire straits er lyden udemærket. - Den kunne godt være bedre, men kan spille højt og lyden er noglelunde ren.

er jeg helt afmarcheret ;)

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 01:50
Når lyden er klart lavere ved MC indgangen, så er det en MM pickup du har.
Men du skal køre med stelforbindelse mellem pladespiller og RIAA. Præcis hvordan du gør på din model, ved jeg ikke. Nogle modeller sidder det sammen med signalkablet, hvis det er fastmonteret. Andre må du løsne en skrue i hhv pladespiller og RIAA og selv montere en ledning imellem. Typisk har de så en dedikeret stelskrue. Men når der er stor forskel på 180g og alm. så har jeg på fornemmelsen, at din kontravægt er indstillet forkert. Hvordan du indstiller det på din model, må du gribe til din manual for at finde ud af. Kender den desværre ikke. 
Men først, så skal du i hvert fald have skabt en stelforbindelse.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 09:18
Omvendt! Hvis lyden er lavere ved MC indgang, er det en MC pickup du har. Så når du vælger MM indgang lyder det forkert som du beskriver.

MC indgangen forstærker signalet mere end MM, fordi MC pickupen har et svagere signal.

Redigeret af Kampus - 10-Maj-2014 kl. 09:21
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Omvendt! Hvis lyden er lavere ved MC indgang, er det en MC pickup du har. Så når du vælger MM indgang lyder det forkert som du beskriver.

MC indgangen forstærker signalet mere end MM, fordi MC pickupen har et svagere signal.

Der findes også undtagelser med mc pickups, nogle har samme udgangsspænding som en mm pickup. Disse modeller skal ikke tilsluttes mc indgangen på en riaa.
Er der låg på pladespilleren under afspilning? I givet fald kan afspilning uden låg, tit afhjælpe basbulder.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 11:22
Det lyder utroligt, at der kan komme bulder ved at spille med låg på!Big smile Hvorfor? Er det måske, hvis nu pladen er indspillet meget højt, eller hvad foregår der? Ved nogle plader kan man ligefrem høre en "snurren", mens man holder pladebørsten på!LOL
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 11:53
Låget kan virke resonans forstærkende på de lydbølger der afsættes fra højttalerne. Hvis låget står og vibrerer, kan dette forplante sig til pickup'en, med uheldige påvirkninger af lyden.
Når jeg bruger pladespiller, foregår det altid uden lukket støvlåg. Jeg har oplevet hvad dyb bas, og lukket støvlåg medfører af bulder, og andre underlige resonanser / hul lyd ved afspilning.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 12:55
Låget skal ikke stå åbent, det skal helt af,da det virker som en microfon som transpoterer bassen ned i værket og videre til PUén. Derudover skal pladespilleren stå på en hylde som hænger på en solid væg (ikke gips eller brædevæg), og så skal man også bruge subsonic filter på forstærkeren (15 - 20hz).
     carsten
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6685
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 12:56
Enig med JaTex om låget.

Men det kan også være akustisk tilbagekobling. Dvs. pladen "spiller med" når der er skruet godt op. 
Jo tungere vinyl, jo mindre spiller pladen med. 

Måske står pladespilleren også på for let underlag.

Venlig hilsen
KB
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Enig med JaTex om låget.

Men det kan også være akustisk tilbagekobling. Dvs. pladen "spiller med" når der er skruet godt op. 
Jo tungere vinyl, jo mindre spiller pladen med. 

Måske står pladespilleren også på for let underlag.

Og måske derudover, for tæt på højttalerne?
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér krisitianh89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2014 kl. 16:41
Sikke mange faktorer der spiller ind.

Jeg har nu rykket placeringen af min pladespiller.  - Før stod den på en væghylde tæt på min ene højtaler nu er den rykket væsentlige længere væk, men stadig på en væghylde. - Jeg har ligeledes sat kontravægten op fra o til 2. (går udfra det er kontravægten) 

Satte nogle elektroniske plader på for 1 times tid siden og vupti det lyder nu som det skal, ingen buldren fra bassen og en væsentligt bedre lyd. 

Phono kablerne er tilsluttet MM indgangen i min RIAA. - Kan ikke finde nogle informationer på om min pickup er en MM eller MC, kan kun konkludere, at lyden er bedre når RCA kablerne er tilsuttet MM indgangen i RIAA'EN.

Tak for Jeres gode råd :)
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu