recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Batterier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Batterier

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 688
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ashdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Batterier
    Sendt: 14-December-2011 kl. 17:24
Alkaline batterier er på 1,5 Volt (f.eks i størrelser AA, D)

Geneopladelige batterier er på 1,2 Volt (f.eks i størrelser AA, D)

Hvorfor er der forskel?
Vil det give mindre lys i f.eks en lommelygte?

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 17:29

De har som regel en større kapacitet, så de 0,3V/stk. gør ingen forskel.  
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 17:34
Forkert igen. Læs nu lidt på stoffet.

Når spændingen ER LAVERE, vil du ikke få samme lysstyrke ud af en lygte. "Større kapacitet" giver til gengæld LÆNGERE levetid.

For at genopladelige batterier skal overholde dimensioner fra deres Alkaline-fætre, vil de i form af anden indre kemisk sammensætning, give køb på spændingen.

Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ashdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Forkert igen. Læs nu lidt på stoffet.

Når spændingen ER LAVERE, vil du ikke få samme lysstyrke ud af en lygte. "Større kapacitet" giver til gengæld LÆNGERE levetid.

For at genopladelige batterier skal overholde dimensioner fra deres Alkaline-fætre, vil de i form af anden indre kemisk sammensætning, give køb på spændingen.

Det stinker da pænt meget at give afkald på noget af styrken i en lygte.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 17:46

Det har i praxis ikke den store betydning, jeg har f.eks kørt en Fotoflash lige så godt på genopladelige som med Alkaline på trods af at der har været 1,2V mindre samlet på de opladelige. Det virker også fint og lige så godt på min Diskman (Jo har stadig en sådan.) Forskel der er på 0,6V.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 18:08
I praksis vil en fjernstyret bil med 6 celler køre markant hurtigere på 9V kontra 7,2.

Denne forskel gør sig kun gældende i de første 10% af batteriets levetid. Herefter følges de 2 spændinger ad på ca. 1,2V. I den sidste del af levetiden vil alkaline batteriet falde jævn modsat det genopladelige, der vil holde en mere jævn kurve, for derefter hurtigt falde.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 18:15

Derfor i praxis ikke den store betydning om det er den ene eller anden type.
Til top
ashdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ashdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

I praksis vil en fjernstyret bil med 6 celler køre markant hurtigere på 9V kontra 7,2.

Denne forskel gør sig kun gældende i de første 10% af batteriets levetid. Herefter følges de 2 spændinger ad på ca. 1,2V. I den sidste del af levetiden vil alkaline batteriet falde jævn modsat det genopladelige, der vil holde en mere jævn kurve, for derefter hurtigt falde.

Så det vil sige at på min lommelygte er det kun de første 10% af tiden jeg vil få lidt mere lys ud af alkaline batterierne, i forhold til genopladelige. Resten af tiden vil de genopladelige være lige så gode eller bedre i sidste del end alkaline?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 19:51

De gode alkaline holder dobbelt så længe som opladelige. Og i elektronisk udstyr frarådes opladelige batterier pga for lav strømstyrke.

Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 20:11

Er der noget udstyr som bruger batterier, som ikke er elektronisk????

De genopladelige jeg har holder  længere end de gode alkaline.

Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Point: 394
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 20:25
Om man skal bruge alkaline eller genopladelige NiCD eller NiMH er helt afhængig af strømforbruget i det batteri drevet apparat.

Et Alkaline batteri har en meget større kapacitet end en NiMH batteri.

Tager man f.ex en AA celle så vil en alkaline celle have en kapacitet på ca 3500 mAh mens en NiMH cell typisk har en kapacitet på 2500 mAh.

Problemet ved en alkaline celle er den store interne modstand der gør at man kun kan udnytte kapaciten ved små strømme.

Mens NiMH batterier har en lille modstand der gør at kapaciteten kan udnyttes selv med relative støre strømme (op til flere A). Men et NiMH batteri har er relativ stor selvafladningen så det er ikke godt til apparater der har et lille forbrug da selvafladningen så får stor indflydelse på brugstiden.

Hvis man vil bruge NiMH batterier til apparater der har et lille forbrug kan man bruge nogle NiMH batterier der har en lille selvafladnig men tilgengæld en mindre kapacitet som f.eks Panasonics Infinium batterier hvor en AA celle har en kapacitet på ca. 2000 mAh
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 21:16
For det første så florerer der mange skrøner omkring batterier. Som det jo allerede er skrevet i denne tråd.
For det andet, så er det stor forskel på kvaliteten af genopladelige ("almindelige" alkaline, Nikkel-Metalhydrid (NiMH) og den type "hybrid batterier" som eneloop bl.a. er.

En af flere væsentlige ting er, hvilke celler der er brugt til at lagre "strømmen" i de enkelte batterier. Og som en god grundregel, så gå efter dem med de japanske celler. Da disse kvalitetsmæssigt ligger pænt over de billigere kinesiske, som en hel del af de billigere produkter anvender.
Blandt andet bruger SANYO, Panasonic, Toshiba og SONY japanske kvalitets celler. Kineserne er også begyndt at lave gode celler (A-Grade mener jeg de hedder). Kender ikke så meget til dem.

Jeg har selv eneloop batterier, i så at sige alt elektronik herhjemme. Fjernbetjeninger, dørklokke, lygter, cykellygter, kompaktkamera, min store flash til mit Dslr kamera, tastaturer, spil controllere, vægure, mus, høre telefoner o.m.a.
Og der er kun den forskel, at i stedet for at købe nye alkaline rimelig tit, kan jeg nøjes med, at en sjælden gang i mellem oplade eneloop batterierne, i en ret god oplader med individuel af- og opladning af hvert enkelt batteri. hvilket er garanti for, at mine batterier altid er fyldt helt op med "frisk power".
Desuden så smider jeg heller ikke særligt mange batterier ud i løbet af en årrække. Hvilket jo i sig selv er et stort plus for miljøet og især min pengepung ! Smile

Ud fra mine egne erfaringer (og mange andres), så virker disse "hybrid" batterier i så at sige alt, hvad du putter dem i. Uden nogen mærkbar forringelse af effekten. Jeg har hørt fra andre eneloop brugere, at der har været nogle enkelte hightech ting, hvor de ikke virkede helt efter hensigten.

Jeg kan anbefale at læse lidt om batterier, opladere og andre ting inden for dette emne ! 
Det kan bl.a. gøres her http://www.batteribyen.dk/laer-mere, skrevet af Lars fra samme firma. 
Han ved en hulens masse om batterier og er ikke bleg for at bidrage med denne viden.
Altid er villig til at forklare, hvis man stiller "noob" spørgsmål omkring batterier. Thumbs Up  
Desuden så er det en udemærket butik at handle med, både prismæssigt men også med service og support. Her kunne mange andre netbutikker lære en hel masse.

NB ! Har ingen aktier eller andre tilhørsforhold til batteribyen.dk Wink - men er som tusindvis af andre, meget tilfreds med de handler, jeg har gjort med dette firma.

Redigeret af Roland - 16-December-2011 kl. 15:01
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu