recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Batterier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Batterier

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
cwee Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 03-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cwee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 21:32
Hej

Min søn købte sådan en lille fjernstyret helikopter.
Den bruger 6 x 1,5 v aa batterier.
Hvis man kommer 6 x 1,2v genopladelige i virker den ikke.
Der er simpelthen ikke spænding nok.

mvh
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

Alkaline batterier er på 1,5 Volt (f.eks i størrelser AA, D)

Geneopladelige batterier er på 1,2 Volt (f.eks i størrelser AA, D)

Hvorfor er der forskel?
Vil det give mindre lys i f.eks en lommelygte?

Om du vil opleve en forskel er ret tvivlsomt. Det skyldes at der er forskel på den indre modstand i batteriet alt efter om det er et alkaline eller et opladeligt NIMH (NICD er vist udgået). Et alkaline batteri har højere indre modstand end det opladelige og vil derfor ofte have en lavere spænding over polerne, når man belaster det.

Visse lygte fabrikanter fraråder derfor ligefrem at bruge opladelige batterier, da den højere spæning under belastning medfører en større strøm, der i sidste ende forkorter lampens levetid. Det samme gør sig gældende for en kamera blitz. Den lades hurtigere op med opladelige batterier fordi balastningen er høj når blitzen lades. Dette giver anledning til at spændingen over polerne på det opladelige batteri, i praksis er højere end på alkaline.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 14-December-2011 kl. 21:53
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-August-2005
Point: 387
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 09:18
+1 herfra -både for Sanye Eneloop og batteribyen.dk

Eneloop kombinerer simelthen fordelene ved Alkaline og "almindelige" genopladelige batterier - og har ingen af de ulemper man kender fra to andre typer.
Og så er de faktisk ikke voldsomt dyre - måske dobbeltpris af duracell, så lad det op én gang, så har du duracells pris. Lad det op 4 gange og du har halvdelen af duracelss pris. lad det op 1000 gange...
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

For det første så florerer der mange skrøner omkring batterier. Som det jo allerede er skrevet i denne tråd.
For det andet, så er det stor forskel på kvaliteten af genopladelige ("almindelige" alkaline, Nikkel-Metalhydrid (NiMH) og den type "hybrid batterier" som eneloop bl.a. er.

En af flere væsentlige ting er, hvilke celler der er brugt til at lagre "strømmen" i de enkelte batterier. Og som en god grundregel, så gå efter dem med de japanske celler. Da disse kvalitetsmæssigt ligger pænt over de billigere kinesiske, som en hel del af de billigere produkter anvender.
Blandt andet bruger SANYO, Panasonic, Toshiba og SONY japanske kvalitets celler. Kineserne er også begyndt at lave gode celler (A-Grade mener jeg de hedder). Kender ikke så meget til dem.

Jeg har selv eneloop batterier, i så at sige alt elektronik herhjemme. Fjernbetjeninger, dørklokke, lygter, cykellygter, kompaktkamera, min store flash til mit Dslr kamera, tastaturer, spil controllere, vægure, mus, høre telefoner o.m.a.
Og der er kun den forskel, at i stedet for at købe nye alkaline rimelig tit, kan jeg nøjes med, at en sjælden gang i mellem oplade eneloop batterierne, i en ret god oplader med individuel af- og opladning af hvert enkelt batteri. hvilket er garanti for, at mine batterier altid er fyldt helt op med "frisk power".
Desuden så smider jeg heller ikke særligt mange batterier ud i løbet af en årrække. Hvilket jo i sig selv er et stort plus for miljøet og især min pengepung ! Smile

Ud fra mine egne erfaringer (og mange andres), så virker disse "hybrid" batterier i så at sige alt, hvad du putter dem i. Uden nogen mærkbar forringelse af effekten. Jeg har hørt fra andre eneloop brugere, at der har været nogle enkelte hightech ting, hvor de ikke virkede helt efter hensigten.

Jeg kan anbefale at læse lidt om batterier, opladere og andre ting inden for dette emne ! 
Det kan bl.a. gøres her http://www.batteribyen.dk/laer-mere, skrevet af Lars fra samme firma. 
Han ved en hulens masse om batterier og er ikke bleg for at bidrage med denne viden.
Altid er villig til at forklare, hvis man stiller "noob" spørgsmål omkring batterier. Thumbs Up  
Desuden så er det en udemærket butik at handle med, både prismæssigt men også med service og support. Her kunne mange andre netbutikker lære en hel masse.

NB ! Har ingen aktier eller andre tilhørsforhold til batteribyen.dk Wink - men er som tusindvis af andre, meget tilfreds med de handler, jeg har gjort med dette firma.

Er bare NØDT til at sige, WAUUV , fed indformation, og tak fordi du deler din indsigt i batterrier, er nu igang med at skifte batterriparken helt ud  Wink Lidt dyrt til en start, MEN om 1 år smiler jeg forhåbentlig over hvad der er "Sparet" Hug Gir jo mere "guld" til mit lille hjemme øl bryggerri hehe Beer
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-Juli-2009
Point: 384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 13:47
Jeg bruger duracell stay-charged. Disse kan fåes noget billgere end hos batteribyen.dk fra duracelldirect.dk. Der findes en turbo oplader der kan oplade dem på 15 min.

Redigeret af danji - 26-April-2012 kl. 13:48
Mvh dan.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu