Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
|
Sendt: 31-Juli-2009 kl. 21:27 |
krimmo skrev:
Hej
Ikke for at være tvær eller på tværs...
Men jeg føler mig ikke helt sikker på at det er ok (læs: "lovligt") at sakse en hel artikel + billeder fra en et andet web-site. Også selv om det er udenlandsk.
Så måske Recordere.dk lige skulle tage stilling til om ikke dette indlæg burde fjernes inden de får tyskerne på nakken...
Bare et godt råd, og for at Recordere.dk ikke skal en copright sag på nakken.
~/k
Edit: Og nu ser jeg så lige at Hother er en del af redaktionen... Hmmm? |
Ah, med kildeangivelse er det vist helt ok
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 5740
|
Sendt: 01-August-2009 kl. 02:32 |
Det er jeg jo ikke helt sikke på, da det er tale om en hel artikel og ikke et citat fra denne artikel, men hvis hvis Hother havde oversat dette artikel til Dansk, så er det jo tale om noget andet og så tro jeg at det går an
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 01-August-2009 kl. 11:03 |
Sploink skrev:
Ok. Fattede ikke en bjælde af det  |
Det skal du ikke være så ked af, AreaDVD har ikke fattet en bjælde af hvad en blu-ray afspillers opgave er på billedsiden, og dermed hvordan man bør evaluere kvaliteten af den. Eksempelvis fremhæver de "kontrastdynamik" på Pioneer LX91 som bedre end de andre - men afspilleren kan ikke forbedre kontrasten i et billede, det er udelukkende defineret af skærmen. Afspilleren kan påvirke billedet på måder der kan give en visuel opfattelse af at kontrasten er øget, men det vil medføre ulemper på andre områder, og er ikke noget der er ønskeligt. Tilsvarende roser man vældigt de afspillere der har omfattende video-EQ, personligt ville jeg hellere bare have en afspiller der gør tingene rigtigt, så kunne jeg undvære samtlige billed-indstillinger - de hører til i skærmen, ikke i afspilleren.
Evalueringen af afspillernes opbygning synes jeg er svær at bruge til ret meget - det er da interessant nok at sammenligne hvor meget der er proppet i apparaterne, men man kan jo ikke se på indmaden om det er brugt rigtigt eller ej, kun hvor meget der er af det. Så især når de ikke rigtigt forsøger at forklare hvad det er man kigger efter når man bedømmer byggekvaliteten, så er det lidt svært at bruge til noget konkret.
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 01-August-2009 kl. 11:12 |
AV Precision skrev:
Sploink skrev:
Det skal du ikke være så ked af, AreaDVD har ikke fattet en bjælde af hvad en blu-ray afspillers opgave er på billedsiden, og dermed hvordan man bør evaluere kvaliteten af den. Eksempelvis fremhæver de "kontrastdynamik" på Pioneer LX91 som bedre end de andre - men afspilleren kan ikke forbedre kontrasten i et billede, det er udelukkende defineret af skærmen. Afspilleren kan påvirke billedet på måder der kan give en visuel opfattelse af at kontrasten er øget, men det vil medføre ulemper på andre områder, og er ikke noget der er ønskeligt. Tilsvarende roser man vældigt de afspillere der har omfattende video-EQ, personligt ville jeg hellere bare have en afspiller der gør tingene rigtigt, så kunne jeg undvære samtlige billed-indstillinger - de hører til i skærmen, ikke i afspilleren.
Evalueringen af afspillernes opbygning synes jeg er svær at bruge til ret meget - det er da interessant nok at sammenligne hvor meget der er proppet i apparaterne, men man kan jo ikke se på indmaden om det er brugt rigtigt eller ej, kun hvor meget der er af det. Så især når de ikke rigtigt forsøger at forklare hvad det er man kigger efter når man bedømmer byggekvaliteten, så er det lidt svært at bruge til noget konkret.
|
Se det er jeg ikke helt enig i, altså det med indholdet i afspillerne - herunder den tekniske opbygning. Jeg mener bestemt det er interessant at se hvor og i forhold til andre komponenter man har placeret strømforsyningen, analoge bestanddele, og hvorledes disse er afskærmet i forhold til hinanden. Et for mig ret godt eksempel er BDP-LX71, og som netop i stor udstrækning focusere på billede og lyd - og nix ret meget weiter
Herudover mener jeg også at det er interessant hvorledes ramme m.v. er opbygget. Men det er sikkert bare mig som er bidt af en gal 
Redigeret af Hother - 01-August-2009 kl. 11:20
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 01-August-2009 kl. 11:59 |
AV Precision skrev:
Sploink skrev:
Evalueringen af afspillernes opbygning synes jeg er svær at bruge til ret meget - det er da interessant nok at sammenligne hvor meget der er proppet i apparaterne, men man kan jo ikke se på indmaden om det er brugt rigtigt eller ej, kun hvor meget der er af det. Så især når de ikke rigtigt forsøger at forklare hvad det er man kigger efter når man bedømmer byggekvaliteten, så er det lidt svært at bruge til noget konkret. |
Og hvis ens skærm ikke har særlig mange muligheder for justering, så er det vel godt man kan i afspiller ?
|
 |
Schjelde
Guld medlem
Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 695
|
Sendt: 01-August-2009 kl. 12:07 |
Nu meget sjovt at se forskellen
Lille LX71 mod LX91 Pioneer
og
Lille 2500 mod 3800 Denon
Ser sku meget sjovt ud om der er fyldt ud eller ej i blikdåsen, men ellers ikke meget brugbart.
|
Sony AF8 65 Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 01-August-2009 kl. 12:09 |
Schjelde skrev:
Nu meget sjovt at se forskellen
Lille LX71 mod LX91 Pioneer
og
Lille 2500 mod 3800 Denon
Ser sku meget sjovt ud om der er fyldt ud eller ej i blikdåsen, men ellers ikke meget brugbart.
|
Nu drejer det sig jo ikke om hvor meget der er fyldt ud i dåsen, men hvorledes fyldet er fordelt, og om hvorvidt dåsen er af blik, eller om dåsen er stabilt og korrekt opbygget. Fyldet er jo et stykke hen af vejen kendetegnene for, hvorledes afspilleren er prioriteret 
Redigeret af Hother - 01-August-2009 kl. 12:10
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-August-2009 kl. 12:24 |
Hans j skrev:
Og hvis ens skærm ikke har særlig mange muligheder for justering, så er det vel godt man kan i afspiller ?
|
I princippet ja, men i praksis er det meget få tilfælde hvor man reelt kan kompensere for mangler i skærmen ved at kompensere i afspilleren. Men de findes da - problemet er at hvis man er vidende og kræsen nok til reelt at kunne udnytte de justeringer, så vil man som regel også have en skærm af en vis kvalitet.
EDIT: Jeg vil formulere det således: Det er fint at have EQ mulighederne, såfremt apparatet som standard leverer billedet korrekt, eller som absolut minimum kan justeres til det. Men her fremhæver man EQ mulighederne som en fordel, uden overhovedet at forholde sig til om det er muligt at levere billedet korrekt eller ej.
Redigeret af AV Precision - 01-August-2009 kl. 12:36
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-August-2009 kl. 12:35 |
Hother skrev:
Se det er jeg ikke helt enig i, altså det med indholdet i afspillerne - herunder den tekniske opbygning. Jeg mener bestemt det er interessant at se hvor og i forhold til andre komponenter man har placeret strømforsyningen, analoge bestanddele, og hvorledes disse er afskærmet i forhold til hinanden. |
Det er da ikke uinteressant, jeg siger bare at lige præcist en afspiller sagtens kan levere rigtigt god billede og lyd (via digital-udgangene) uden at have en synderligt imponerende opbygning, og omvendt kan du have en afspiller med nok så fantastisk opbygning, der leverer elendigt billede og lyd fordi der foretages nogle software-mæssige dumheder. Derfor ville jeg hellere have en artikel med en brugbar beskrivelse af ydelsen og ingen billeder af indmaden, end omvendt. Jeg betragter bare ganske enkelt Areadvd.de som utroværdige hvad angår bedømmelsen af billed- og lydkvalitet. Der er stort set altid en sammenhæng mellem hvad apparaterne koster og hvilken karakter de får, og det virker helt ærligt som om at de lader opbygningen afgøre hvordan de opfatter billedet. Det er i hvert fald pudsigt som de ofte kan finde billedmæssige forskelle som ingen andre kan hverken se eller måle sig til. Eksempelvis kontrasten, som de ofte fremhæver som forskelle mellem afspillere, hvilket som sagt ikke kan lade sig gøre.
Problemet er lidt som jeg ser det, at man viser indmaden som argument for kvaliteten af afspillerne, men uden at skrive et ord om hvad det helt præcist er der er godt ved den ene frem for den anden. Hvis man ikke lige som læser har forstand på det, så bliver man ikke klogere af nogle billeder af nogle printplader, når det ikke ledsages af nogle kommentarer om hvad det er der er godt eller skidt. Man kunne jo godt lige have fremhævet f.eks. ringkerne-trafoer på de dyrere afspillere osv.
Det er iøvrigt ikke en kritik af at du bringer linket, for det er jo fremragende at have billederne samlet for alle disse afspillere, så dem der KAN bruge det til noget kan få dem at se. Det var mest for at kommentere artiklens anvendelighed mht. den samlede bedømmelse af apparaterne.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 01-August-2009 kl. 12:40 |
Hother skrev:
Nu drejer det sig jo ikke om hvor meget der er fyldt ud i dåsen, men hvorledes fyldet er fordelt, og om hvorvidt dåsen er af blik, eller om dåsen er stabilt og korrekt opbygget. Fyldet er jo et stykke hen af vejen kendetegnene for, hvorledes afspilleren er prioriteret  |
Det er som regel kendetegnende for hvordan _analogdelen_ er prioriteret. Problemet er at jeg har set mange RIGTIGT dyre DVD-afspillere hvor analogdelen er i super-highend klassen, men hvor afspilleren alligevel har leveret _elendig_ billedkvalitet via HDMI - elendig som i at jeg har en Lumatron til 299,- der er bedre. Jeg har også hørt store, relativt dyre klasse A kineser-forstærkere med noget så fantastisk teknisk konstruktion, der lød ekstremt ringe, hvor jeg kunne finde en lille traditionelt opbygget japaner-forstærker til 3500,- der lød bedre. Derfor er jeg blevet noget immun overfor billeder af flot indmad. Det er svært at lave en god analog-del uden at have en fornuftig teknisk konstruktion, så man kan godt grov-sortere lidt hvis det er high-end ydelse man går efter, men udover dét så synes jeg helt ærligt ikke indmaden er særligt interessant at kigge på.
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 01-August-2009 kl. 13:37 |
Man kan tage et eks. nemlig Sony BDP-S5000ES som lave det orginal