recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - BD30 + Onkyo605 = HD lyd? Og Anmeldelser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBD30 + Onkyo605 = HD lyd? Og Anmeldelser

 Besvar Besvar Side  <12345 11>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen det er sgu dejligt med det her forum. Folk er hurtige til at hjælpe når man kommer i problemer.

Helt enig - men jeg ville stadig gerne have sparket gang i en diskussion om problematikken i at rigtigt mange almindelige mennesker, der IKKE lige kender forummerne, rent faktisk ikke får løst denne slags problemer. Hvad kan vi gøre for dem?

Men diskussionen hører jo nok ikke til i denne tråd...

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Helt enig - men jeg ville stadig gerne have sparket gang i en diskussion om problematikken i at rigtigt mange almindelige mennesker, der IKKE lige kender forummerne, rent faktisk ikke får løst denne slags problemer. Hvad kan vi gøre for dem?

Men diskussionen hører jo nok ikke til i denne tråd...

Det er noget af en opgave du kommer på. Når en nørd som jeg slås med det, hvordan vil det så ikke være for Hr og Fru Danmark? Det får kalibrerings problematikken op på et helt nyt niveau. Det kunne måske være en idé at sælge avanceret AV udstyr som pakkeløsning. Men hov, er det ikke lige netop dit forretningskoncept?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jamen det er sgu dejligt med det her forum. Folk er hurtige til at hjælpe når man kommer i problemer.

Helt enig - men jeg ville stadig gerne have sparket gang i en diskussion om problematikken i at rigtigt mange almindelige mennesker, der IKKE lige kender forummerne, rent faktisk ikke får løst denne slags problemer. Hvad kan vi gøre for dem?

Men diskussionen hører jo nok ikke til i denne tråd...

Tror det vil være nemmest at få hr og fru danmark ind på et forum/hjemmeside som recordere.dk eller anden egnet hjemmeside, fremfor at forsøge at nå dem "derude" i forretningerne eller andet.

 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 21:04

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Tror det vil være nemmest at få hr og fru danmark ind på et forum/hjemmeside som recordere.dk eller anden egnet hjemmeside, fremfor at forsøge at nå dem "derude" i forretningerne eller andet.

Det tror jeg egentlig at du har ret i. Mange af dem vil så sige det samme som hvis de går ind i en af special-forretningerne: Der bliver talt hen over hovedet på dem, og prisniveauet på forslagene er for højt.

Derudover, så hjælper dét at stille spørgsmål på et forum ikke dén (ret så store) gruppe af forbrugere, der aldrig har rørt menu-knappen på deres TV. Hvis man starter fra scratch, tager det altså _mange_ timer i et forum at blive så meget dus med de forskellige indstillinger, at alt er indstillet optimalt.

For nu igen at bruge den tråd vi står i som eksempel: Kampus har over 2000 indlæg bag sig, men kunne alligevel ifølge eget udsagn ikke have løst problemet uden hjælp. Hvordan ved Kampus at der ikke er andre ting i hans opsætning der er voldsomt forkerte, men som han bare ikke lige har opdaget?

Dét jeg prøver at sige er: Det er nemmere at få dem ind på et forum end ind i en special-forretning, ja. Men hvad er det vi skal fortælle dem når de så er her? Vil du uddanne Hr og Fru Danmark i surround-opsætning? Jeg har gjort det i 10 år, og har i størstedelen været brugt som "ham man går til" når man ikke selv kan finde ud af det - og jeg skal stadig tænke mig ret grundigt om ind imellem, når jeg foretager en opsætning.

Det er meget muligt at det er vanskeligt at få Hr og Fru Danmark til at betale 1000-1500,- for et besøg af en fagmand (hvis vi lige ser bort fra egentlig kalibrering et øjeblik, og koncentrerer os om de helt basale indstillinger), især fordi der er en vis risiko for at fagmanden siger "alt er som det skal være", og går sin vej - ikke desto mindre er det suverænt dét som dén Hr og Fru Danmark kundegruppe som tydeligvis ligger dig meget på sinde, vil være bedst tjent med.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 21:21

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er noget af en opgave du kommer på. Når en nørd som jeg slås med det, hvordan vil det så ikke være for Hr og Fru Danmark? Det får kalibrerings problematikken op på et helt nyt niveau. Det kunne måske være en idé at sælge avanceret AV udstyr som pakkeløsning. Men hov, er det ikke lige netop dit forretningskoncept?

Hehe, jo, lige præcis...  Det er jo netop dét jeg mener alt for få gør, og jo lavere prisklasse vi bevæger os i, jo mindre er folks incitament til at købe pakkeløsninger - logisk nok, fordi omkostningerne til "installation" bliver en større og større del af pakken, jo længere man kommer ned i pris. Men det er bare dér jeg mener det store flertal tager det forkerte udgangspunkt. Man bør netop tænke på det som en pakke, og starte med at definere installation, kalibrering, betjening osv, og når man så har gjort dét, så finder man ud af hvilket hardware der så bedst opfylder dét. Jeg ser lidt for tit at folk køber en masse "test-vindere", som måske nok er gode produkter i sig selv, men egentlig ikke matcher opgaven - og så forsøger man så febrilsk at "tvinge" udstyret til at performe sådan som man gerne ville have det. Det kunne f.eks. være at man køber et iøvrigt fremragende sub/sat surround-system, og så sætter det ind i et rum der er tre gange større end højttalerne kan magte.

Men ellers har du ret - når DU ikke kan finde ud af det, hvordan skal vi så lære Hr og Fru Danmark at finde ud af det? Det KAN vi ikke, det er netop derfor jeg siger at Hr og Fru Danmark har brug for eksperter til at gøre det hele for dem - rigtigt mange vælger jo også netop at lægge det fra sig, men desværre ofte til folk der ikke er opgaven voksen. Problemet er at hvis man ikke har forstand på radio/tv, så forstår man ironisk nok heller ikke hvor kompliceret det egentlig er/kan være...

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Dét jeg prøver at sige er: Det er nemmere at få dem ind på et forum end ind i en special-forretning, ja. Men hvad er det vi skal fortælle dem når de så er her? Vil du uddanne Hr og Fru Danmark i surround-opsætning? Jeg har gjort det i 10 år, og har i størstedelen været brugt som "ham man går til" når man ikke selv kan finde ud af det - og jeg skal stadig tænke mig ret grundigt om ind imellem, når jeg foretager en opsætning.

Egentligt er det det som er mit mål, når jeg skriver anmeldelser. Jeg forsøger efter bedste evne at få alle med, som måske ikke lige er så stærke. Jeg forsøger bevidst at undgå alt for meget teknisk fnidder, fordi jeg ved det skræmmer folk mere end det gavner, hvis de har problemer med produkterne eller teknologien i forvejen. Der er ikke noget mere røv sygt, end at sidde og skrive en anmeldelse på noget, og så vide at modtagerne af denne anmeldelse ved mindst lige så meget eller mere om produktet end den der anmelder. Det synes jeg ikke er en udfordring nok i sig selv. Udfordringen ligger i, at få den "lille mand/kvinde" med, så de også kan få en fornemmelse af, hvad hulen der foregår, og på dem måde måske få en interesse og selv gå videre.

Jeg har engang imellem lavet noget selvkritik af mine anmeldelser udelukkende med henblik på disse ting. Eksempelvis når jeg i anmeldelsen af Home Center One media centeret sludre løs om den klasse D forstærker, eller JVC tvét med deres Dynpic teknologi.. Det er i virkeligheden hammerende irelevant netop over for hr og fru danmark. Det der betyder noget, det er resultatet. Så kan lortet være bygget op omkring Legoklodser eller lign.. Det er underordnet.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det er meget muligt at det er vanskeligt at få Hr og Fru Danmark til at betale 1000-1500,- for et besøg af en fagmand (hvis vi lige ser bort fra egentlig kalibrering et øjeblik, og koncentrerer os om de helt basale indstillinger), især fordi der er en vis risiko for at fagmanden siger "alt er som det skal være", og går sin vej - ikke desto mindre er det suverænt dét som dén Hr og Fru Danmark kundegruppe som tydeligvis ligger dig meget på sinde, vil være bedst tjent med.

Helt 100% enig.. Ene undervisning eller decideret demo er klart det bedste.

Og ja, det ligger mig meget på sinde.. engang imellem måske for meget! Men jeg tror på, at hvis det gøres på den rigtige måde, så kan man få virkelig mange med. Hvorvidt jeg har succes eller ej, det ved jeg så ikke. Det er ganske få klager jeg får

 

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Egentligt er det det som er mit mål, når jeg skriver anmeldelser. Jeg forsøger efter bedste evne at få alle med, som måske ikke lige er så stærke. Jeg forsøger bevidst at undgå alt for meget teknisk fnidder, fordi jeg ved det skræmmer folk mere end det gavner, hvis de har problemer med produkterne eller teknologien i forvejen. Der er ikke noget mere røv sygt, end at sidde og skrive en anmeldelse på noget, og så vide at modtagerne af denne anmeldelse ved mindst lige så meget eller mere om produktet end den der anmelder. Det synes jeg ikke er en udfordring nok i sig selv. Udfordringen ligger i, at få den "lille mand/kvinde" med, så de også kan få en fornemmelse af, hvad hulen der foregår, og på dem måde måske få en interesse og selv gå videre.

Det synes jeg også er vigtigt, og det er prisværdigt at I generelt i anmeldelserne på trods af dette også gør opmærksom på at hvis udstyret skal udnyttes optimalt, skal man overveje "professionel hjælp" - f.eks. som Lars' anmeldelse af Pioneer, der beskrev billedet med og uden kalibrering. Alt for mange anmeldere glemmer at skrive at dén gode ydelse man anmelder, kræver professionel opsætning.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Og ja, det ligger mig meget på sinde.. engang imellem måske for meget! Men jeg tror på, at hvis det gøres på den rigtige måde, så kan man få virkelig mange med. Hvorvidt jeg har succes eller ej, det ved jeg så ikke. Det er ganske få klager jeg får

Du må endelig ikke tage skærmydslerne i forumet som tegn på at jeg kritiserer dit arbejde på Recordere.dk - jeg har respekt for at dét der skrives ikke altid rammer samme målgruppe som jeg prøver at ramme. Jeg føler bare tit at når jeg skriver f.eks. at flertallet burde betale for hjælp til opsætning osv, så kommer du med argumenter om at dét kun er for det interesserede mindretal. Jeg kunne godt savne mere fokus fra pressen (hvor jeg tillader mig at inddrage jer), på at opsætning af surround-produkter i dag er en ret så avanceret sag, som man med fordel kan overlade til andre. Flere artikler om helheden, med andre ord - allerede ved at anmelde et specifikt produkt, smider man rigtigt mange kunder af. Vi har eksempelvis diskuteret plasma vs LCD til hudløshed, men der er masser af forbrugere derude der ikke er nået længere end til at forsøge at finde ud af om det skal være plasma eller LCD. Dér må vi ikke glemme at fortælle de samme ting som vi også fortalte sidste år. Jeg tror rigtigt mange af dem vi kalder "almindelige forbrugere", har brug for at få fortalt de helt overordnede ting - såsom hvad small og large betyder, og hvor man placerer højttalerne i et surround-system. Jeg har ikke rigtigt kommenteret dén artikel, for jeg vidste ikke lige hvordan jeg skulle gribe det an, men jeg er lodret uenig i artiklens beskrivelse af hvordan 7.1 højttalere skal placeres, og det er alle andre i branchen vist iøvrigt også.... Det er et rigtigt godt eksempel på hvordan et velment tiltag, der skulle have været nem at forstå for den almindelige forbruger, ender med at forvirre forbrugeren, af den simple årsag at den er fejlagtig.

 

Til top
bøllebobb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

[QUOTE=Kandersen]

Jeg tror rigtigt mange af dem vi kalder "almindelige forbrugere", har brug for at f� fortalt de helt overordnede ting - s�som hvad small og large betyder, og hvor man placerer h�jttalerne i et surround-system. Jeg har ikke rigtigt kommenteret d�n artikel, for jeg vidste ikke lige hvordan jeg skulle gribe det an, men jeg er lodret uenig i artiklens beskrivelse af hvordan 7.1 h�jttalere skal placeres, og det er alle andre i branchen vist i�vrigt ogs�.... Det er et rigtigt godt eksempel p� hvordan et velment tiltag, der skulle have v�ret nem at forst� for den almindelige forbruger, ender med at forvirre forbrugeren, af den simple �rsag at den er fejlagtig.

 



AARRRGHHH. Jeg havde ellers læst den surround artikel fra Harbo, og tænkte, at nu ved jeg også noget om surround! (Jeg er ny indenfor området, men suger info til mig bla herfra.)

Hvad var der galt med Harbo artiklen? Hvis jeg skulle gætte, dvs. noget som jeg studsede over, så var det, at baghøjttalerne skulle sidde sammen. Jeg ville placere dem mindst 2 m imellem, og sidehøjttalerne ville jeg nok placere lidt bagved mig, og ikke vinkelret ud til siden. Sub'en skal placere på det sted hvor den lyder bedst, hvis man sætter sub'en i stolen. Det lyder som noget man ville få meget sjov ud af, måske især ens kone som kigger på at man roder rundt på gulvet, mens sub'en sidder i stolen...

Fint nok. Jeg skal have en onkyo 606, et panasonic px80, bygge nogen flere højttalere og så fat i en professionel opsætningsgut, a la Christian fra Tappernøje..

Så kan det kun gå godt.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 14:16
Rigtig god idé med CSN
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 14:25

Oprindeligt skrevet af bøllebobb bøllebobb skrev:



AARRRGHHH. Jeg havde ellers læst den surround artikel fra Harbo, og tænkte, at nu ved jeg også noget om surround! (Jeg er ny indenfor området, men suger info til mig bla herfra.)

Hvad var der galt med Harbo artiklen? Hvis jeg skulle gætte, dvs. noget som jeg studsede over, så var det, at baghøjttalerne skulle sidde sammen.

Ganz genau. Jeg har ingen anelse om hvor dén ide er kommet fra.

Oprindeligt skrevet af bøllebobb bøllebobb skrev:



Fint nok. Jeg skal have en onkyo 606, et panasonic px80, bygge nogen flere højttalere og så fat i en professionel opsætningsgut, a la Christian fra Tappernøje..

Så kan det kun gå godt.

Lige præcis. Det er netop dét jeg appellerer til at man skal gøre. Det er den klart nemmeste OG bedste løsning, og de få tusinde kroner det koster ekstra at få professionelle hænder på, er normalt så rigeligt sparet hjem ved at man udnytter udstyret ordentligt. Sådan lidt sat på spidsen, så er en 606 med ordentlig opsætning bedre end en 705 med mangelfuld opsætning.



Redigeret af AV Precision - 21-Maj-2008 kl. 14:25
Til top
bøllebobb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 14:57
Nu kunne jeg bare spørge Christian selv, men har det nogen indvirkning på opsætningen, at jeg selv bygger højttalerne, dvs. der er ikke et mærke den professionelle kan læne sig op af, f.eks. de der Elac typisk er 'bløde' i diskanten eller B&W mellemtoneenheder typisk har en overgang ved 300 Hz, som man skal tage højde for. Det er rent hypotetisk, jeg aner intet om de pågældende højttalere, men for at illustrere problemet, som er:

"lytter" den professionelle rent faktisk til hvad der kommer ud af højttalerne og vurderer på baggrund heraf, eller er det viden (tommelfingreregler) som afgør sagerne. Jeg tænker også på at en 2 vejs højttaler i et lille kabinet typisk kun kan spille en stue på 20-25 kvm, det er mest en regel, tror jeg end korrekt i den konkrete stue.

Nu spiller mine satellithøjttalere fantastisk , og faktisk også i de dybere toner, så jeg ville umiddelbart ikke sætte en subwoofer til at overtage hele det lave frekvensspektrum. Jeg mener at mine sagtens klarer ned til 80 Hz bedre end mange sub'er, men det plejer ikke at være sådan med små 2 vejs, og det skal man tage hensyn til ved opsætningen, så sub'en ved hvor den skal arbejde, og hvor den skal lade resten af højttalerne gøre arbejdet.

Selvbyg er vejen frem, man bliver så meget gladere for et sæt man selv har bygget synes jeg.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2008 kl. 15:05

Oprindeligt skrevet af bøllebobb bøllebobb skrev:

Nu kunne jeg bare spørge Christian selv, men har det nogen indvirkning på opsætningen, at jeg selv bygger højttalerne, dvs. der er ikke et mærke den professionelle kan læne sig op af, f.eks. de der Elac typisk er 'bløde' i diskanten eller B&W mellemtoneenheder typisk har en overgang ved 300 Hz, som man skal tage højde for. Det er rent hypotetisk, jeg aner intet om de pågældende højttalere, men for at illustrere problemet, som er:

"lytter" den professionelle rent faktisk til hvad der kommer ud af højttalerne og vurderer på baggrund heraf, eller er det viden (tommelfingreregler) som afgør sagerne. Jeg tænker også på at en 2 vejs højttaler i et lille kabinet typisk kun kan spille en stue på 20-25 kvm, det er mest en regel, tror jeg end korrekt i den konkrete stue.

I praksis er det som regel en kombination - men de ting du nævner er nogle ting der typisk ikke sådan lige kan kompenseres for, det er bare sådan det er. Hvis han skal levere højttalerne er det jo en helt anden snak, så er det væsentligt at vælge de rigtige højttalere i forhold til rummets størrelse osv. Men at lave en opsætning af et system der allerede er sat op, er jo en ret fastlåst opgave, som ikke giver ret meget albuerum alligevel. Det hjælper ikke noget at invitere en professionel til at skrue på anlægget, hvis der ikke er noget at skrue på. Vi er ikke troldmænd.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 11>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu