recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedre internet - Mesh wifi eller 5G??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedre internet - Mesh wifi eller 5G??

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
HansValentin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2018
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HansValentin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedre internet - Mesh wifi eller 5G??
    Sendt: 20-Januar-2021 kl. 21:48
Hej.

Jeg har brug for hjælp til at få bedre internet/wifi i hjemmet. Bor på 120kvm fordelt på 2 plan og har pt 4g internet via 3's netværk, med en Huawei B2368 router og tilhørende udendørs antenne, og det fungere bare ikke godt nok!! Unhappy

Med et hav af IOT enheder (lys, højtalere, termostat), 4 mobiler, 4 PCer og alt hvad der bliver set på tvet er via streaming, er der behov for både hurtig og stabil forbindelse, og det er her mit spærgsmål kommer ind.

Skal jeg skifte til 5G fra Telmore og få hurtigere forbindelse, men måske endnu en tvivlsom router??
Eller...
Købe Mesh wifi og få god wifi dækning i hele hytten?? Har kigget på NOVA MW6 og TP-Link DECO M5 da de med det uerfarne øje ser fornuftige ud og helt sikkert tiltaler mig med den lave pris.

HJÆLP!!! Inden min kone strangulere mig fordi hendes Teams møder hele tiden afbrydes Wink

Skal lige siges at fiber desværre ikke er en mulighed Cry Er undersøgt, har endda haft 2 forskellige ude fra El-tel og de siger No-go.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 22:17
 Glem 5G, det er endnu ikke bedre end 4G, det vil komme men ikke lige med det samme, brug en fast forbindelse.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 22:21
Du skal finde ud af, hvorfor der er ringe forbindelse.

Er der intet (radio)signal til antennen?
Er der dårlig forbindelse mellem antenne og indendørs enhed?
Er der dårlig wifi dækning inde i huset?


Du kan altid få fiber - det bliver bare pisse dyrt!

Hvor bor du?
Har naboerne lige så ringe internet?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HansValentin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2018
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HansValentin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 22:33
Ift fast forbindelse kan jeg kun få bredbånd via telefon kablet og en reel hastighed på 15Mb.
Er ikke enig i at 4g er lige så goid som 5g. har lige skiftet til 5g på mobilen og det går væsentligt hurtigere, bor så også i perfekt afstand fra masten.

Til top
HansValentin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2018
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HansValentin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 22:43
Der er kablet forbindelse mellem antenne og router så tænker at forbindelsen er god.
I stuen hvor routeren står er wifi ok, men resten af lejligheden er der dårlig forbindelse, og så oplever jeg forbindelsen som meget ustabil.
Bor i Skævinge. Har god 4g og 5g forbindelse på mobil og bor i god afstand til telemasten.
Kender ikke andre i i nærhedden der har 4g "bredbånd" til hjemmet, så har ikke noget ar sammenligne med.
Min underbo har lige fået fiber og oplever faktisk at min forbindelse er blevet dårligere derefter.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 22:54
Hvis kablet er dårligt, kan det give dårlig hastighed.

Er det muligt at slutte et netværkskabel til routeren og forbinde til en pc på den måde?
I så fald, hvad hastighed har du der?

Hvis du har god hastighed i samme rum som routeren, er det ikke forbindelsen til omverdenen det er galt med, men dit interne netværk.

Hvis du underbo kan få fiber, kan du vel også?

Hvis din underbo har fået fiber og en router der “blæser” wifi ud på samme kanal som din, så kan det ødelægge dit wifi.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 22:59
Det undrer mig at underbo kan få fiber og du ikke kan.

Jeg tror at det er wifi i router der er for ringe. 

Jeg har selv bokset lidt med problemet i sommerhus. Problemet er bare at man ikke kan få en router til mobilt bredbånd der kan sættes i brigde mode. Det gør man for at router sættes ud af funktion, så man kan tilslutte Google wifi og lade den være router. Alligevel satte jeg Google wifi på og slukkede fo wifi i router. Det kører uden problemer selvom der er to routere efter hinanden. Hvis man spiller online kan det muligvis drille.

Man kan selvfølgelig ikke styre om den lokale sendemast er overbelastet.


Redigeret af Mufti - 20-Januar-2021 kl. 23:02
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 23:03
At modem ikke kan sættes i bridge mode, er lige mege, med mindre man hoster spil, eller andre servere der skal tilgås udefra.

For 99 ud af 100 forbrugere er det ligegyldigt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2021 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af HansValentin HansValentin skrev:

og har pt 4g internet via 3's netværk, med en Huawei B2368 router og tilhørende udendørs antenne, og det fungere bare ikke godt nok!! Unhappy

Hej.

Jeg prøvede at google din Huawei B2368 router og tilhørende udendørs antenne. Og fandt en meget rosende anmeldelse. Men hvem har sat antennen op. Har du selv, eller haft hjælp til det? 

Citat: 'Ulempen er, at den ellers normalt simple opsætning af et mobilt bredbånd bliver, med denne løsning, noget mere kompliceret.'

Citat: 'Brug tid på at finde den rigtig placering.
Inden den monteres skal man undersøge hvor dækningen er bedst. Jeg var hele vejen rundt om huset,
 for at finde den bedst mulige placering på antennen. Jeg testede hastigheden flere gange undervejs
 og oplevede  enorme forskelle. En god placering af den eksterne antenne er tydelig essentiel.'

Fra:  https://mobilsiden.dk/nyheder/teleselskaber-netvaerk/test-mobilt-bredbaand-fra-teleselskabet-3-med-udendoersantenne/

Hilsen Carsten.

Til top
HansValentin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2018
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HansValentin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 06:29
Kan heller ikke forstå hvorfor nogen ejendommen kan få fiber og andre ikke kan, men Iflg Eltel er der fordi der mangler en føringsvej og de nægter at lave en.

Jeg må i gang med at teste forskellige placeringer af antennen og så teste hastigheden med en kablet forbindelse til computeren. Hvis jeg kan finde et godt/hurtigt signal her burde der være wifien den er gal med.

Nogen der ved hvordan man skifter kanal på routeren hvis nu den bliver forstyrret af underboens router?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 06:44
Har du haft fat i samtlige udbydere og høre om de kan levere fiber?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af HansValentin HansValentin skrev:

Kan heller ikke forstå hvorfor nogen ejendommen kan få fiber og andre ikke kan, men Iflg Eltel er der fordi der mangler en føringsvej og de nægter at lave en.

Jeg må i gang med at teste forskellige placeringer af antennen og så teste hastigheden med en kablet forbindelse til computeren. Hvis jeg kan finde et godt/hurtigt signal her burde der være wifien den er gal med.

Nogen der ved hvordan man skifter kanal på routeren hvis nu den bliver forstyrret af underboens router?

3 har en glimrende how to.

Når du kommer ind i Wifi indstillinger skal du ændre Channel fra auto, til en ledig kanal.

Jeg han anbefale at du prøver at hente inssider, der er gratis. Så kan du se hvilke kanaler naboerne bruger.

Der findes også app til mobil der kan det samme. Prøv at søge lidt.


Redigeret af Mufti - 21-Januar-2021 kl. 08:37
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu