recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedre internet - Mesh wifi eller 5G??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedre internet - Mesh wifi eller 5G??

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
HansValentin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2018
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HansValentin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 08:50
Tak for gode svar, har givet en masse at arbejde med. Smile
Ift router/mest WiFi, er der så noget i kan anbefale

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 09:16
Jeg har leget lidt med 4G vs 5G på en TDC mast, ping tider og download hastigheder er markant bedre på deres 5G sender. 
5G Ping tider ligger omkring 3-5 - Jitter er 1-2 - download ca. 410 Mbit/s - upload ca. 140Mbit/s
4G Ping tider ligger omkring 19-30 - jitter 3-4 - download ca.230 Mbit/s - upload ca.25 Mbit/s

Jeg kan se senderen udenfor, og afstanden er vel omkring 500m i lige flugt, så det er kun bygningen jeg sidder i og vejret som giver forhindringer. 
Men det er faktisk nu ikke helt rigtig, for jeg har prøvet med forskellige enheder og alle giver forskellige resultater, ovenstående var de bedste op nået resultater. Så der er forskel på enheder imellem sig.

Efter opsætningen af TDC 5G sender, så er der så desværre kommet indstråling på Yousee kabel tvAngry 

PS: Jeg prøvet lade min søn spille over et par dage hvor han kun benyttet 5G, han syns det fungere fint.


Redigeret af Potter - 21-Januar-2021 kl. 09:22
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 09:20
Det optimale er altid at kable hvad der kables kan, og så kører resten på wifi.
Når du skriver i 2 etager, så kan det godt være der skal 2 Access Points til for at få god dækning.
Det bedste er altid at have kablede APs. Det er desværre ikke altid muligt (som i bruge tiden/pengene) og så kan mesh være en løsning.
Når det skal sættes op, så bør man aldrig bruge andet end kanal 1, 6 og 11 til 2,4 GHz.

Angående 5G, så kræver det mere eller mindre line of sight og kort afstand til masten, ellers vil 4G nok være bedre. Husk at hvis du har en ustabil forbindelse, så kan intet udstyr efterfølgende gøre den bedre, så start med at undersøge om din 4G forbindelse stabil eller om du måske skal justere antennen.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 10:06
vedr dit problem med yousee så skal alle kabler være dobbel skærmede samt der må ikke være stik med plast hætte disse skal ligeledes være skærmede og yousee/stofa godkendte.

gamle fordelere skal fjernes og nye skal være hf tætte 
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af HansValentin HansValentin skrev:

Der er kablet forbindelse mellem antenne og router så tænker at forbindelsen er god.
I stuen hvor routeren står er wifi ok, men resten af lejligheden er der dårlig forbindelse, og så oplever jeg forbindelsen som meget ustabil.
Bor i Skævinge. Har god 4g og 5g forbindelse på mobil og bor i god afstand til telemasten.
Kender ikke andre i i nærhedden der har 4g "bredbånd" til hjemmet, så har ikke noget ar sammenligne med.
Min underbo har lige fået fiber og oplever faktisk at min forbindelse er blevet dårligere derefter.

Hvis dun underbo kan få fiber, kan du så ikke også?

Og så få lavet noget wifi, med flere access point.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 11:01
Alt er dobbelt skærmet, stik fordeler ligeledes. Alt er af godkendte materialer.

Jeg ved at jeg ikke er den eneste med dette problem, så om det er indstråling i div. skabe med forstærker og fordelingspunkter ved jeg ikke, men indstråling ligger ude i perifirien siger de tekniker som har været rundt og måle. 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af HansValentin HansValentin skrev:

Hej.
HJÆLP!!! Inden min kone strangulere mig fordi hendes Teams møder hele tiden afbrydes Wink


Det lyder altså som et problem med din Wifi forbindelse.

Kan du ikke gå ind på fast.com og tage en lile test. Dernæst kan du lige skrive upload/download hastighed og latency uden belastning. Hvis du har mere end 20 Mbit/s down og upload samt en latency under 100 ms, så bør det ikke være din forbindelse, som giver problemer med Teams.

I langt de fleste tilfælde, så er det et spørgsmål om wifi, som f.eks. bliver forstyrret af naboens wifi.
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 13:47
Jeg har TP-LINK Deco M5 som du skriver om. 
Fungerer super godt, jeg bruger kun 2 af noderne (der fulgte 3 med) og det dækker hver en krog i huset + hele haven også. 

Jeg får ca. 300mbit/s trådløst (har en 1000/1000 forbindelse) så der er selvfølgelig noget tab, men det er rigeligt til mit forbrug. hvis jeg har behov for mere fart så trækker jeg et kabel :)
Til top
HansValentin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2018
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HansValentin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har leget lidt med 4G vs 5G på en TDC mast, ping tider og download hastigheder er markant bedre på deres 5G sender. 
5G Ping tider ligger omkring 3-5 - Jitter er 1-2 - download ca. 410 Mbit/s - upload ca. 140Mbit/s
4G Ping tider ligger omkring 19-30 - jitter 3-4 - download ca.230 Mbit/s - upload ca.25 Mbit/s

Jeg kan se senderen udenfor, og afstanden er vel omkring 500m i lige flugt, så det er kun bygningen jeg sidder i og vejret som giver forhindringer. 
Men det er faktisk nu ikke helt rigtig, for jeg har prøvet med forskellige enheder og alle giver forskellige resultater, ovenstående var de bedste op nået resultater. Så der er forskel på enheder imellem sig.

Efter opsætningen af TDC 5G sender, så er der så desværre kommet indstråling på Yousee kabel tvAngry 

PS: Jeg prøvet lade min søn spille over et par dage hvor han kun benyttet 5G, han syns det fungere fint.
Så du ville anbefale 5g som "bredbånd" i hjemmet frem for 4g?? 
Jeg har omkring 1km til masten så er også rimelig tæt på + jeg bord i lige flugt til masten uden nogen forstyrrende elementer mellem.
Til top
HansValentin Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2018
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HansValentin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

vedr dit problem med yousee så skal alle kabler være dobbel skærmede samt der må ikke være stik med plast hætte disse skal ligeledes være skærmede og yousee/stofa godkendte.

gamle fordelere skal fjernes og nye skal være hf tætte 
Det forstår jeg ikke?
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af HansValentin HansValentin skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har leget lidt med 4G vs 5G på en TDC mast, ping tider og download hastigheder er markant bedre på deres 5G sender. 
5G Ping tider ligger omkring 3-5 - Jitter er 1-2 - download ca. 410 Mbit/s - upload ca. 140Mbit/s
4G Ping tider ligger omkring 19-30 - jitter 3-4 - download ca.230 Mbit/s - upload ca.25 Mbit/s

Jeg kan se senderen udenfor, og afstanden er vel omkring 500m i lige flugt, så det er kun bygningen jeg sidder i og vejret som giver forhindringer. 
Men det er faktisk nu ikke helt rigtig, for jeg har prøvet med forskellige enheder og alle giver forskellige resultater, ovenstående var de bedste op nået resultater. Så der er forskel på enheder imellem sig.

Efter opsætningen af TDC 5G sender, så er der så desværre kommet indstråling på Yousee kabel tvAngry 

PS: Jeg prøvet lade min søn spille over et par dage hvor han kun benyttet 5G, han syns det fungere fint.
Så du ville anbefale 5g som "bredbånd" i hjemmet frem for 4g?? 
Jeg har omkring 1km til masten så er også rimelig tæt på + jeg bord i lige flugt til masten uden nogen forstyrrende elementer mellem.
5G giver jo bedre hastighed end 4G og lige nu er det jo også begrændset hvor mange der har enheder til 5G.

Ulempen ved 4G og 5G er jo, at jo flere der er på, jo mindre båndbredden er der til hver. Lige som din Wifi router. Jo flere der er på, midndre er der til hver enkelt.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2021 kl. 14:27
4G eller 5G er ikke det væsentligste, det væsentligste i forhold til stabiliteten ved den slags utabilt voodoo som trådløse forbindelser er er din placering i forhold til de forskellige udbyderes master. Hvis du overvejer at skifte udbyder, så vil jeg anbefale at starte her: https://www.mastedatabasen.dk/viskort/PageMap.aspx og her https://tjekditnet.dk/ og se hvad forholdende er lokalt.

Med kablet forbindelse vil du naturligvis altid så sig mest stabilt (med mindre du bor langt ude på landet, med en meget ringe DSL forbindelse som alternativet) og så er 120 m2 trods alt også meget for en WiFi router at dække. Der bør nok mesh på programmet uanset modem og hvilken type forbindelse man vælger hvis man vil være sikker på god WiFi dækning overalt på 120 m2

Redigeret af TBC1 - 21-Januar-2021 kl. 14:44
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu