recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste 4G-router med sim
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste 4G-router med sim

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste 4G-router med sim
    Sendt: 14-Juli-2022 kl. 12:07
Hejsa

Den gamle bor på landet, og der er ringe dækning. Vi kører mobilt bredbånd med en router med sim. Jeg er ikke overbevist om, at vi har valgt den bedste, om end den da fungerer nogenlunde.

Er der nogen, der har praktisk erfaring med 4G-routere, som kan anbefale en model? Det afgørende kriterium er signalmodtagelsen. Routeren skal have indgang til sim.
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2022 kl. 13:31
Hvilken router har I?

Signalmodtagelse afhænger både af routerens kapacitet og placering.  

Modtageforhold kan nemt testes med egen mobil blot ved at bevæge sig rundt i huset/udenfor og lave nogle målinger med f.eks. Speedtest fra Ookla.  

En superhurtig router hjælper selvfølgelig, men hvis modtageforholdene indenfor er decideret ringe, så er en  velplaceret udendørs antenne som regel en bedre løsning. 


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2022 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Den gamle bor på landet, og der er ringe dækning. Vi kører mobilt bredbånd med en router med sim.


Hvilken model har de nu?

Har den ekstern antenne?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2022 kl. 15:17
Hvorfor ikke gå efter en 5g?

Kan anbefale denne, den har også udgang til ekstern antenne
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2022 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Hvorfor ikke gå efter en 5g?

Kan anbefale denne, den har også udgang til ekstern antenne


Der er næppe 5G dækning ude på landet endnu. Jeg har selv en Huawei B535-232 4G router. Den fungerer udmærket i mit hjem. Jeg har 5G på mobilen, og kan godt se det giver væsentlig højere hastighed. Jeg bor ca 500 m fra en TDC 5G mast. Synes dog at 5G routere er alt for dyre endnu.

Flemming




Redigeret af fltk - 14-Juli-2022 kl. 16:09
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2022 kl. 18:29
Det er den her, vi har i forvejen. Jeg har ikke sluttet antenner til udover de to, som man kan se på billedet.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2022 kl. 20:27
Hvad er problematikken med netværket?
Konstant lav hastighed?
Svingende hastighed?
Dårlig wifi?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2022 kl. 09:23
Det er nok det første, konstant lav. Til dels også det andet, svingende.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2022 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Det er nok det første, konstant lav. Til dels også det andet, svingende.

Hvad får i af hastigheder med Speedtest?

Hvor langt vær er nærmeste telefonmest med jeres udbyder?
(Kig på mastedatabasen.dk).

Er der nogenlunde frit “udsyn” mellem mast og antenner på router?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2022 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Det er den her, vi har i forvejen. Jeg har ikke sluttet antenner til udover de to, som man kan se på billedet.



De skal komme med nogle flere oplysninger, hvis vi skal hjælpe dig.

- Hvilket teleselskab benytter i? (En del råd beror på valg af teleselskab og hvilke frekvensbånd teleselskabet benytter)
- Hvor langt har du til dit teleselskabs nærmeste mobilmast (brug www.mastedatabasen.dk)?
- Når du oplever dårlig hastighed, måler du så med en netledning direkte til routeren eller måler du via Wi-Fi?
- Har du forsøgt at placere routeren højere oppe - f.eks. sætte den på anden sal?
- Hvad er signalstyrken. I din browser login på 192.168.0.1 og hvad står der under "LTE signal status" (de vigtige detaljer er band og RSSI)

Strong routren har nogle ulemper:
- Den sender kun Wi-Fi med 2,4 GHz, hvilket ikke er optimalt, hvis du ønsker høj hastighed
- Maksimal hastigheden er 150 Mbit/s via 4G, hvilket betyder, at den ikke kan bundle frekvensbånd sammen, hvilket selv den billigste smartphone på markedet kan. Det betyder meget lavere hastigheder, da routeren muligvis ikke har adgang til frekvensbånd med bedre kapacitet.

Strong routeren er fremragende til f.eks. campingbrug, hvor man bare lige hurtigt skal have noget internet så man kan streame TV2play, men til en fast husstande installation, hvor kravene til hastighed/kapacitet er højere, så Huawei B535 et bedre (billigt) bud.

Huawei modellen er dog heller ikke perfekt, og skal man bruge Wi-Fi, så kan man slukke for Wi-Fi delen på routeren og f.eks. benytte et (billigt) Strong ATRIA 1200 Home Kit til Wi-Fi.

Endelig - hvad bør du kunne forvente med mobilt bredbånd? Over 4G bør du forvente en hastighed på 30-50 Mbit/s download over det meste af landet.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2022 kl. 10:03
Et godt alternativ, hvis man ikke har brug for kabeltilslutning, ville være en smartphone, 4G eller 5G, og bruge den som router.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Larslykkelig Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Juli-2022
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Larslykkelig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2022 kl. 15:00
En god 4G router, som vi inde ved 3 plejer at forhandle til kunder, som har problemer ift. de "billigere" router, er Netgear Orbi LBR20

Sammenlignet med B535 fra Huawei, så er det en meget bedre router. Her er et review: https://connery.dk/test-netgear-orbi-4g-lte-router-genvejen-til-den-hurtigste-og-letteste-4g-bredbaandsoplevelse.134474.html

Hvis man køber den gennem 3, så kan vi lave den til 257kr pr. md. (1000GB data) - 6 måneders binding. Efter 6 måneder kan man så købe et abonnement fra OiSTER, så man kommer ned på en samlet pris af 156kr pr. md. 

Det har jeg gjort hjemme ved med selv, dog med 5G routeren, som er lidt dyrere
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu