recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste aktive højtalere op til 5000kr (2.0)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste aktive højtalere op til 5000kr (2.0)

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
troopa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-April-2014
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troopa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste aktive højtalere op til 5000kr (2.0)
    Sendt: 23-Januar-2016 kl. 14:30
Hvad er det bedste par aktive højtalere man kan få op til 5000kr?

Bliver brugt til 70% musik, 30% spil & film.

Kommer til at stå på et skrivebord (evt på en fod)

Har haft kig på:

Audio Engine a5+ (koster ca 2700kr)

Audio Pro t12 (koster ca 3000kr, har dog lige været på tilbud til 1600)

Q Acoustics BT3 (koster ca 3000kr)

Evt andre? Og hvad ville i vælge her?

Jeg fandt desuden denne sammenligning af A5+ og BT3, men mit udstyr (bærbar computer) er ikke til at høre forskel på dem pt. Måske en af jer kan give lidt feedback? - Ved godt youtube ikke at det bedste sted at sammenligne højtalere, men virker til disse videoer er rimeligt professionelt lavet:

Redigeret af troopa - 23-Januar-2016 kl. 14:31
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 15:18
Jeg vil personligt kigge efter nogle Gemini eller Dynaudio monitor.
Til top
troopa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troopa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 15:22
Nogen bestemte modeller? Har set Dynaudio Xeo modellerne anbefalet, men de er for dyre.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 15:39
Jeg må indrømme, at jeg ikke har hørt de nyeste modeller, men jeg har arbejdet på mange forskellige modeller af begge mærker og de har altid haft en meget præcis og fyldig lyd, så jeg har tiltro til at de altid levere varen. Find nogle modeller i dit prisleje og læs nogle anmeldelser. ;-)
Til top
troopa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troopa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 15:42
Vil jeg kigge lidt på, men det er meget begrænset hvad de har af aktive højtalere, de fleste er jo passive.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 15:42
Med aktive højttalere I prisklassen op til 5000kr er det meget svært at komme uden om studiemonitorer generelt, og i særdeleshed JBL LSR308. Lige nu koster de ~1850kr/stk hos 4sound. De er lidt billigere hos Thomann, men hos 4sound kan du tage ind i en af butikkerne og høre dem selvm hvilket selvfølgelig må anbefales på det kraftigste uanset hvilke højttalere det handler om.

De spiller virkelig godt, ikke bare godt til prisen. Den eneste umiddelbare ulempe er at der ikke er indbygget volumenkontrol. Dedikerede volumenkontroller kan købes separat, eller du kan f.eks. bruge en forforstærker. Derudover har de ikke frontgitre, så det er lidt smag og behag om man synes om udseendet.

Et andet muligt valg kan være Audioengines nye HD6-model. Jeg har ikke set dem til salg i Danmark endnu, men de får store rosende ord med på vejen alle mulige steder fra, og prisen ender forhåbentlig omkring 5500kr. Og så er der indbygget DAC og bluetooth og alt den slags i dem.

Redigeret af HenrikStevn - 23-Januar-2016 kl. 15:44
Til top
troopa Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér troopa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 15:57
@HenrikStevn

Ok det vil jeg også kigge nærmere på. Det skal dog ikke være en alt for analystisk lyd som mange studiemonitorer har, men mere en hifi / musikalsk lyd.

Der er selvfølgeligt nok nogen studiemonitors som fint kan bruges til musik også, har bare lidt forbehold over for dem umiddelbart.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 16:17
Det er helt rigtigt at der findes nogle studiemonitorer som er værktøjer til specifikt at fremhæve problematiske frekvenser, som f.eks. Yamaha's gamle NS10-model. Og der er studiemonitorer som er lavet til bevidst at simulere fesne plastikradioer og den slags.

Men langt de fleste studiomonitorer er lavet til at gengive optagelser så direkte som muligt uden at farve lyden, og lydteknikere skal ofte bruge dem i timevis ad gangen ved relativt højt lydtryk. Derfor er det vigtigt at der ikke er lydmæssige skavanker i dem, som f.eks. overdrevet fokus på bestemte frekvensområder.

Jeg har selv et sæt Adam A5X som jeg er virkelig glad for. Dem kan jeg lytte til i timevis, de får gode optagelser til at lyde himmelsk. "Bagsiden" er så at man ikke er i tvivl hvis man sætter en dårlig optagelse på, for de gengiver den præcis som den er. De får den ikke til at lyde værre end den reelt er, men forskellen er tydelig.

Fordelen ved en neutral højttaler som prøver at lægge så lidt til/trække så lidt fra som muligt er at det er nemmere at tilføje EQ efterfølgende og få præcis den lyd man ønsker. Det er så godt som umuligt med en højttaler der har en tydelig drejning mod en bestemt klangsignatur.

Men som sagt: Tag en tur i 4sound og lyt til deres udvalg af aktive højttalere, udvalget er ret stort i forhold til aktive højttalere solgt specifikt som hifi. Jeg tør næsten love dig at du ikke synes JBLs LSR-serie er kedelig overhovedet.
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2006
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2016 kl. 18:41
Et par brugte AVI ADM (model 9.1 og opefter) er uden tvivl mit bedste bud. Bedre end Xeo-serien.
Til top
JesperV Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-Juni-2011
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperV Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2016 kl. 09:29
Denne model blver rost til skyerne og har de nyeste streaming teknik indbygget. Hvis det er en parameter for dig.
Med NX-N500 lancerer Yamaha sit første sæt aktive højttalere med trådløs teknologi i form af bl.a. det smarte multi-zone streamingsystem MusicCast.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2016 kl. 09:36
De ser rigtigt spændende ud, så vidt jeg kan se er der udelukkende digitale inputs?
Til top
JesperV Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-Juni-2011
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperV Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2016 kl. 11:23
Hvis du lyster så læs denne her test... En test når den er bedst 😉http://www.computeraudiophile.com/content/666-yamaha-nx-n500-network-powered-speaker-review/
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu