recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste GPS til i bilen søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste GPS til i bilen søges

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2019 kl. 19:59
På mine mange kilometer årligt i Danmark og ofte kørt  til sydpå samt i Spanien og Portugal, Italien og Irland og vist nok også i Grækenlandi i de seneste tyve år, har jeg endnu aldrig oplevet fejl med TomTom. 
Til gengæld har jeg altid sørget for at opdatere kortene hver gang, der var en ny opdatering. 
Vi benytter iøvrigt med fordel Google Maps ved kødannelser og køopløsning i Danmark. Til vandreture og gang i byer har Maps Me været virkelig god. 
Desværre er både Maps of Maps Me svære at bruge retningsbestemt, idet mobilen kun har fat i 1satellit. Mon ikke vi i fremtiden også kan købe mobiltelefoner, der kan få signaler fra flere satellitter så både terrænhøjde og bedre samt hurtigere retning kan iagttages.



Redigeret af bentpetersson - 19-Juni-2019 kl. 20:00
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2019 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

jeg har afprøvet TomTom i weekenden. Deres kort er væsentligt dårligere end google.

Flere steder oplevede jeg at TomTom kort var ukorrekte mht til rundkørsler. Google viste en rundkørsel, TomTom gjorde ikke.


Interessant - kunne du venligst angive hvilke rundkørsler, det handler om - jeg vil da gerne lige teste, om det også gælder min nyindkøbte TomTom Go Basic 6.

første  billede er fra apple maps. Google maps og maps me viser det samme.





Her er fra TomTom med nyeste kort.

Jeg har været ude at tjekke på min TomTom og det er rigtigt, at rundkørslen mangler. Også i min opdaterede version.

Hvem sender iøvrigt oplysninger om nye veje med mere. Hvorhenne opdaterer TomTom, Garmin og andre?
TomTom har, mener jeg, en meny, hvor man kan oplyse om fejl.


Redigeret af bentpetersson - 19-Juni-2019 kl. 20:25
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2019 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

På mine mange kilometer årligt i Danmark og ofte kørt  til sydpå samt i Spanien og Portugal, Italien og Irland og vist nok også i Grækenlandi i de seneste tyve år, har jeg endnu aldrig oplevet fejl med TomTom. 
Til gengæld har jeg altid sørget for at opdatere kortene hver gang, der var en ny opdatering. 
Vi benytter iøvrigt med fordel Google Maps ved kødannelser og køopløsning i Danmark. Til vandreture og gang i byer har Maps Me været virkelig god. 
Desværre er både Maps of Maps Me svære at bruge retningsbestemt, idet mobilen kun har fat i 1satellit. Mon ikke vi i fremtiden også kan købe mobiltelefoner, der kan få signaler fra flere satellitter så både terrænhøjde og bedre samt hurtigere retning kan iagttages.

mon ikke du skal have opgraderet din telefon hvis den kun kan se en satellit?

Vi andre kan jo se 8-14 stykker med vores telefoner. Det tror jeg også din kan. Du kan ikke navigere ud fra en enkelt satellit.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2019 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:


Desværre er både Maps of Maps Me svære at bruge retningsbestemt, idet mobilen kun har fat i 1satellit. 

1?

I så tilfælde kan den ikke positionere dig nogen steder, det kræver minimum 2 (sindssyg dårlig præcision) gerne 4 eller mere.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2019 kl. 21:22
I har ret.  Min mobiltlf kan registrere mange satelitter. Problemet må være manglende bevægelse ,så retningen kan findes. I byer med høje huse opstår problemet. 
Flere positioner bestemt hurtigt efter hinanden kan anvendes til at bestemme både hastighed og retning (kurs) for modtageren, og dermed kan GPS anvendes i biler, skibe eller fly til både at finde ud af hvor man er, hvilken retning man skal bevæge sig i for at nå frem til målet og til en beregning af det forventede ankomsttidspunkt.



Redigeret af bentpetersson - 19-Juni-2019 kl. 21:31
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2019 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

I har ret.  Min mobiltlf kan registrere mange satelitter. Problemet må være manglende bevægelse ,så retningen kan findes. I byer med høje huse opstår problemet. 
Flere positioner bestemt hurtigt efter hinanden kan anvendes til at bestemme både hastighed og retning (kurs) for modtageren, og dermed kan GPS anvendes i biler, skibe eller fly til både at finde ud af hvor man er, hvilken retning man skal bevæge sig i for at nå frem til målet og til en beregning af det forventede ankomsttidspunkt.

Lige der, er mange mobiler bedre, da de har et kompas indbygget.
Dvs. de har ikke så store udfordringer med at finde/holde retningen.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2019 kl. 22:08
Sidder med min iPad.

Går ind i “kort” appen.
Positionen findes fint og den lille pil på cirklen der angiver min position drejer rundt om cirklen når jeg drejer men iPad.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2019 kl. 22:19
Jo min OnePlus enhed drejer sig også men problemet opstår, når jeg går i storbyer med høje huse, så skifter retningen på skærmen. Dvs sige at kortet drejer og afstande og km passer ikke. Vi snakker her uden internet forbindelse.
Det kan vel kun forklares ud fra at telefonen kun kan spore 1 satellit. Eller?


Redigeret af bentpetersson - 19-Juni-2019 kl. 22:21
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2019 kl. 04:59
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af ClausBP ClausBP skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

jeg har afprøvet TomTom i weekenden. Deres kort er væsentligt dårligere end google.

Flere steder oplevede jeg at TomTom kort var ukorrekte mht til rundkørsler. Google viste en rundkørsel, TomTom gjorde ikke.


Interessant - kunne du venligst angive hvilke rundkørsler, det handler om - jeg vil da gerne lige teste, om det også gælder min nyindkøbte TomTom Go Basic 6.

første  billede er fra apple maps. Google maps og maps me viser det samme.





Her er fra TomTom med nyeste kort.


Tak for billederne.
Jeg har checket - og på min TomTom Go Basic 6 med nyeste kort er rundkørslen heller ikke angivet.
Godt catch!



Redigeret af ClausBP - 20-Juni-2019 kl. 05:02
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2019 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af jbl jbl skrev:

Har du set den her Garmin, der er sat ned fra 1.699 kr. til 699 kr.?


Jeg har nu haft lejlighed til at afprøve den linkede og nu købte Garmin.
Den minder om min gamle TomTom, som nu sidder i min kones bil.
Køb og afprøvning hjemme:
Min første kommentar til sælgeren i Bilka, var at det var en gammel model. det nikkede han til. At Bilka har nedsat den fra kr 1699 og til kr 1699, har mindet mig om forbrugerombudsmandens meddelelser om at Bilkas tidligere priser ikke altid passer. Men det har Garmin ingen skyld for.
Efter at have afprøvet Garmin GPSen forsigtigt blev jeg hurtigt klar over at den både minder om min gamle TomTom Start 6, tro jeg at den hedder. Modelnavnet kan desværre ikke spores på GPSen. 

Afprøvning af Garmin i bilen:
Min nye Garmin Drive 61 lmt-s har desværre ikke så god en skærmopløsning, som min TomTom. Jeg må endog vippe skærmen for at opnå bedre og stærkere farver. Farvetemaerne virker en smule aparte, men jeg har nu funden temaet, som jeg bedst synes om. Dog er vejen frem til målet vist i lys lilla, men ok da.
I modsætning til min TomTom findes der 80 km strækninger, hvor min Garmin ikke viser den maksimale hastighed.
Hver gang bilen startes startes kortet på aktuel placering desværre ikke automatisk op, men jeg skal først igennem to indtastninger: en advarselsmenu om, at man naturligvis ikke bør indtaste ,medens må kører osv. Derefter skal jeg tage stilling til to forskellige menuer: Find rute og det aktuelle kort. Det er ok og jeg har vænnet mig til det.
Bundlinien på min nye Garmin viser skilte, tekst og tal, men jeg  skal med mine gode øjne anstrenge mig: Som om jeg næsten sidder hos optikeren og skal fortælle, hvad jeg næsten ikke kan se. Ikke at jeg skal gætte, hvilket ville være det næste trin. Men småt og lidt utydeligt.

Direkt wifi til router:
Min nye Garmin har ligesom min gamle TomTom heller ikke wifi, så jeg skal stadig oplade via PC.

I mine undersøgelser inden købet fandt jeg også, at skærmopløsning op til nypriser på Ca kr 1600 heller ikke var særligt gode længere på TomTom. Det synes som om, man idag skal op i helt andre høje priser for at få en bedre opløsning. 

Alt i alt er jeg bortset fra opløsning  og tekststørelse mv rimeligt tilfreds med den nye GPS, men ligefrem anbefale den, kan jeg kun på den nedsatte pris til kr. 699.

Alternativer:
Hvis jeg kunne uploade kort over hele Europa fra Google Maps ville jeg overveje at sætte min overflødige Glalaxy Tab 10" på. Den har en god størrelse og en amoled skærm, men der kan vist nok kun hentes begrænsede kort. Derimod kan Maps Me kort hentes ubegrænset. Jeg er som nævnt ikke på internettet hverken i DK eller i udlandet på min telefon.

Data abonnement i udlandet:
Skal man bruge internet i udlandet kan det ofte betale sig at købe et lokalt internetabonnement til få "kroner". For 2 1/2 år siden købte jeg i Sri Lanka et hurtigt og ret stort ekstra simcart til min telefon. Vi var fire afsted og min mobil agerede som hotspot og netdeling til 4 mobiler og 3 Tablets. Og alle steder var de andre på nettet, blot de havde husket at tage mig med :)
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2019 kl. 10:59
Du kan da installere TomTom go til din tablet. Den kræver ikke internet

Redigeret af lahan - 20-Juni-2019 kl. 11:40
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2019 kl. 12:58
Ja og hver måned gratis 75 km navigation. 😉☺️ PS Jeg samler ikke på faste omkostninger 
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu