recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste HTPC opløsning & stik til Plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedste HTPC opløsning & stik til Plasma

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mick-j Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste HTPC opløsning & stik til Plasma
    Sendt: 03-Januar-2007 kl. 02:20

Hej,

Jeg har pt. min HTPC sat til TV'et via et DVI->HDMI adapter kabel. Har sat grafikkortet til 720p. men hvor der skæres af hjørnerne for at have hele billedet inden for rammerne til desktop brug. Generelt synes jeg dog ikke billedkvaliteten er særlig god. Specielt ikke hvis jeg vælger 1080i - det er direkte uudholdeligt at se på. Sammenlignet med outputtet fra min DVD-afspiller (Pioneer 696-AV) er det ikke svært at vælge hvilken maskine der skal ses film på.. og det er lidt ærgeligt, da jeg havde planer om bruge HTPC'en til både film og musik mm.

Selvom det bør give dårligere kvalitet, overvejer jeg kraftigt at prøve at sætte HTPC'en til via VGA-indgangen istedet. Her bør det vel være muligt at ramme panelets native opløsning (1024*768) og forhåbentligt få noget bedre ud af det?

Mit TV er et Pioneer 427XD og min HTPC benytter et grafikkort baseret på Geforce 7300LE.

Hvad vil I foreslå? Snakker vi et nyt kabel, nyt grafikkort eller er det ren opsætning? Eller skal jeg bare indse, at min HTPC ikke kan give samme billedkvalitet som DVD-afspilleren?

Med venlig hilsen

Mick Johansen
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2007 kl. 14:02

Sæt den i VGA og køre 1024x768

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2007 kl. 15:27

men vær så lige opmærksom på at du får forkert aspect ratio.

1024x768 opløsningen er 4:3 aspect ratio, mens panelet rent fysisk er 16:9. Et plasma benytter aflange pixels. Når der tilsluttes en pc i 1024x768 bliver billedet derfor strukket i bredden, så alting, både tekst og video får forkert aspect ratio og bliver tykkere/bredere end normalt. Det kan der kompenseres for i diverse software afspillere, men det skal sættes op til det og er ikke specielt praktisk, ligesom det heller ikke er befordrende for kvaliteten ved videoafspilning at det først skal presses sammen af software på pc'en for efterfølgende at passe når det strækkes af panelet. Det ødelægger lidt ideen med pixelmapping.

Derudover giver VGA dårligere kontrast/farve end DVI gør.

1080i er vel mindre interessant at sende ind i et panel på 1024x768, men 720p som du allerede bruger bør give et rimeligt godt billede og skulle svare til når du sender 720p fra en almindelig opskalerende afspiller. Kompensering for overscan justeres i driverne. Hvis du oplever dårligere kvalitet ved videoafspilning i forhold til din alm Pioneer 696-AV, kan det blot skyldes at dvd-afspilleren som dedikeret hardware med optimeret elektronik er bedre end de software afspillere du benytter på pc'en. Samtidig er der spørgsmålet om black levels der er anderledes på pc og tv - dette bør der kompenseres for i softwareafspillerens settings. Min anbefaling er nok at fortsætte med 720p DVI/HDMI men evt. forsøge en bedre software afspiller til din videoafspilning.

Men det koster ikke meget at sætte et VGA kabel på og prøve sig frem - så det vil jeg da også anbefale du forsøger. Du kan bedst selv vurdere hvad du syntes er optimalt på dit TV

vh
spawn

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu